Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spärrgaller med/utan bigång  (läst 3377 gånger)

Michailov

• Västergötland
Spärrgaller med/utan bigång
« skrivet: 30 apr-09 kl 13:01 »
Mina tankar har hakat upp sig  ???  kring spärrgaller (möjligen lite udda såhär inför Valborg).

Jag har vanliga, svenska, uppstaplingskupor, LN, där bigången ju är ÖVER ramarna. Standard.

• Om jag inte använder spärrgaller alls mellan t.ex låda 2 och låda 3 blir det ju en bigång pga avståndet från låda 2:s ramöverdel och upp till underkant ramarna i låda 3.
  • Om jag använder spärrgaller med träram för bigång blir det ju dessutom en bigång UNDER låda 3 i tillägg till den som blir ÖVER ramarna i låda 2.
  • Om jag använder spärrgaller av plast utan ram blir det ju bara bigång ÖVER ramarna i låda 2 men ingen bigång UNDER ramarna i låda 3

Ni som provat runt lite - vad är att föredra ? Spelar det någon roll ? Kan jag bara skaffa plastgallren (till 1/4 av priset) och använda som "vanligt" spärrgaller mellan yngel och skattlådor ?

Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

wictor

SV: Spärrgaller med/utan bigång
« Svar #1 skrivet: 30 apr-09 kl 17:09 »
Kan jag bara skaffa plastgallren (till 1/4 av priset) och använda som "vanligt" spärrgaller mellan yngel och skattlådor ?

Har du Nackakupor så går det bra med helt vanliga billiga spärrgaller av plast. Jag använder bägge delarna, dels det "billiga", dels ett plastgaller med träram där gallret ligger "i mitten". Bina verkar det kvitta. Möjligen blir det mer vaxbygge på den "billiga" varianten, men inget som stör mig. Och jag tror inte att det stör bina heller, har nog lika stora skördar oavsett vilket.

wictor

« Svar #2 skrivet: 30 apr-09 kl 17:25 »
Har du yngel över spärrgallret? Varför?

Skattlådorna är tänkta till honung!

Michailov

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 maj-09 kl 17:58 »
wictor:

Jag har ärvda träkupor, typ OGTs vandringskupor, med slät undersida (ingen fals eller liknande). Det jag undrar är väl mer varför man på de flesta metallgaller med ram har en ovansida och en undersida när den funktionen verkar helt onödig om själva nätet är av plast. Frågan kan väl formuleras bättre som:

Behövs det ingen bigång mellan yngelrum och skattlåda ÖVER spärrgallret (under blir det ju bigång pga avståndet mellan ramens överlist och lådans överkant)?

Eller går bina upp genom nätet så de kommer ut i en kakgata och inte rakt i en rams underlist om jag kör med plastgaller utan ram?

Sten-Åke: Du tänker på yngeluppflyttning antar jag ? Det jag fått berättat angående det (tyckte själv det var en smart lösning först med uppflyttning) är att bina ovan spärrgallret väldigt ofta känner sig viselösa och så är baletten igång. Skall man inte springa och passa bina dagligen bör man nog undvika det. Men generellt gäller väl att inga drönare kommer igenom något spärrgaller om du inte har en ram med öppning så de måste vara dömda till undergång om de hamnar över ett sådant plastgaller jag tänker på om du inte har en drönaröppning i en skattlåda (a la´Östervåla kupan i trä).
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

ptakaplay

« Svar #4 skrivet: 02 maj-09 kl 09:55 »
jag har ingen erfarenhet av spärrgaller utan ram  men mina lådor har samma höjd
på ramens underkant och lådans underkant så om man inte har ram på spärrgalret
så kommer bina att slåhuvudet i ramen när dom kommer igenom gallret dom kommer bara igenom dår det finns kakgata

Dela detta:

* Inloggade just nu

569 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser