Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordbruksfastighet!??  (läst 28806 gånger)

louise

• Gäst
SV: Jordbruksfastighet!??
« Svar #20 skrivet: 29 apr-09 kl 12:21 »
Det är sant att bostadshuset kan du inte göra avdrag för. Smartare att kolla upp innan.. men så dags.

Det är skillnad på att lägga in alla sina utgifter som kostnader i företaget, och att dra av en schablonsumma som en sorts hyra.

I en privatbostad får du aldrig ta själva kvittona och lägga in i din bokföring. Däremot kan du på nåt sätt dra av en summa för kontor e.dyl, men det är mycket regler kring att få det. Kan inte de eftersom det aldrig varit aktuellt hos mig.

Man kan också klassa om hela sin privatbostad som näringsfastighet om mer än 50% av ytan går tll näringsverksamheten. Men det har alla revisorer m.m.  starkt varnat mig för. För om företaget inte går bra blir man direkt bostadslös. man bör han nån trygg punkt.

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 29 apr-09 kl 12:51 »
Får väl glädjas åt de 80000 kr jag fick i starta eget-bidrag samt de 50000 kr jag fått i EU-pengar för att få lite fräcka belysningsarmaturer i vardagsrummet.
Blir väl till att avregistera firman och söka a-kassa istället.  8)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #22 skrivet: 29 apr-09 kl 12:56 »
Hmm, kanske man borde snoka lite bland alla EU-bidrag medan dom fortfarande sprätts omkring lite hur som helst.

louise

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 29 apr-09 kl 16:00 »
starta-eget-bidraget, var det EU:s eller Arbetsförmedlingens? Om det var eu, berätta gärna mer, särskilt om hur till vilken nivå du ska försörja dig på ditt företag. I västra götaland ger de bara till primärproducenter och i stort sett bara djur, och att man försörjer sig minst halvtid.

ersam

• -
« Svar #24 skrivet: 29 apr-09 kl 16:39 »
Nu kommer vi långt ifrån trådens ämne men... starta eget var arbetsförmedlingens åtgärd för att få ur mig ur a-kasseträsket. Fick 6 månader som betalades ut från försäkringskassan.
EU-stödet var landbygdsutveckling - sk. Leader+ - heter i nya systemet Leader. Sök på det! Har man innovativa lösningar som syftar till samarbete och företagande på landsbygden så kan man lyckas.

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 29 apr-09 kl 17:50 »
okej. Leader delas inte längre ut till enskilda företagare och arbetsförmedlingen tycker inte att jag är tillräckligt arbetslös förrän januari 2010.. OM jag då varit helt arbetslös ända till dess.

Eller jaha, samarbeten. Äh, jag är så trött på krystade samarbeten. Det jag behöver är investeringspengar till byggen, jag har inte lyckats tänka ut hur det ska kunna bli ett samarbete.
« Senast ändrad: 29 apr-09 kl 17:52 av Stabon »

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #26 skrivet: 30 apr-09 kl 18:13 »
Fast det kan ju inte vara hobbyverksamhet om intäkterna är över 50 000:- per år?
« Senast ändrad: 30 apr-09 kl 18:16 av Chaan »

poze

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 30 apr-09 kl 22:56 »
Vi reggade våran fastighet som jordbruksfastighet totalt är den på 1 ha nu blev jordbruksdelen 6000 förklara bara för dem att vi skulle bygga växthus och hade litet höns mm..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #28 skrivet: 02 maj-09 kl 12:59 »
Vi har fått EU-stöd för att bygga upp verksamheten, starta eget-bidrag - men sen kommer skatteverket och säger att är att betrakta som hobbyverksamhet då vi har det hemma.  >:( >:( >:(

det tycker jag är konstigt. vi jobbar hemifrån och har både lager och kontor här. vi får ut en fin hyra för dessa ytor varje månad och förbättringar på de ytor vi använder i företaget drar vi av för. inget tjafs om saken hos oss inte. men ibland kan vissa handläggare inte sånt där, det brukar bero på vem man får tag i på myndigheten. den ena handläggaren kan avslå ett avdrag som en annan godkänner  ::) det kanske blir lättare om du har ab istället för enskild firma.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 02 maj-09 kl 15:01 »
Om du har enskild firma får du inte hyra av dig själv som privatperson. Däremot får man göra avdrag för kontor och liknande.

Hobbyverksamhet är det alltid om vinsten är under 30.000 /år.

Under inga omständigheter får du göra avdrag i ditt företag på förbättringar du gör i din privatbostad.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #30 skrivet: 02 maj-09 kl 19:29 »
vi har ab. innan dess hade jag enskild firma och huset står på sambon. det var alltså inga problem att ta ut hyra då också. menmen, ot.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 02 maj-09 kl 21:38 »
vi har haft den här diskussionen förr, som slutade med att jag mejlade Skatteverket och det slutade med att jag hade rätt - i en enskild firma får du inte hyra ut privata hus tll ditt företag. Jag tror helt enkelt att de flesta blandar ihop ordet hyra med avdrag. För den enskilde personen upplevs det ju som samma sak.

cc

« Svar #32 skrivet: 13 aug-09 kl 06:57 »
Skatteverket kommer höja gränsen för Jordbruksfastighet till 4 hektar, de som ligger under detta kommer omklassas till småhus, så det blir till att betala fastighetsskatt på upp till 40 000 kvadratmeter tomt, och avdragen och möjligheterna att uppföra ekonomibyggnader försvinner.

http://cornubot.blogspot.com/2009/08/fler-dolkstotar-mot-smaskaligheten.html

trädman

« Svar #33 skrivet: 13 aug-09 kl 23:05 »
Om du har enskild firma får du inte hyra av dig själv som privatperson. Däremot får man göra avdrag för kontor och liknande.

Hobbyverksamhet är det alltid om vinsten är under 30.000 /år.

Under inga omständigheter får du göra avdrag i ditt företag på förbättringar du gör i din privatbostad.

Hobbyverksamhet är det definitivt inte "alltid om vinsten är under 30.000/år"! Det beror väl alldeles på. Vår verksamhet hade väsentligt mindre vinst än 30 kSEK/år och upparbetade under några år ett rejält underskott, nom nu är borta. Det har aldrig varit något problem med skattemyndigheterna pga det. Det finns vad jag vet dessutom möjlighet att dra av underskott i NV mot inkomst av tjänst de första åren för nystartade företag. Inte någon särskilt bra affär om verksamheten kommer att gå bra (vilket vanligen är målet) längre fram, men man kan ju alltid ändra sina deklarationer 5 (?) år bakåt om det visar sig att det varit bättre att spara underskotten och kvitta dem mot framtida överskott. För att det ska vara möjligt att använda möjlighetet till avdrag mot inkomst av tjänst måste vinsten vara väsentligt mindre än 30kSEK och verksamheten måste detta till trots vara NV

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #34 skrivet: 14 aug-09 kl 16:59 »
Inte någon särskilt bra affär om verksamheten kommer att gå bra (vilket vanligen är målet) längre fram, men man kan ju alltid ändra sina deklarationer 5 (?) år bakåt om det visar sig att det varit bättre att spara underskotten och kvitta dem mot framtida överskott. För att det ska vara möjligt att använda möjlighetet till avdrag mot inkomst av tjänst måste vinsten vara väsentligt mindre än 30kSEK och verksamheten måste detta till trots vara NV

Rent av så måste vinsten vara en förlust för att man skall kunna dra av :-)

Intressant tanke med att ändra deklarationerna bakåt i tiden när man väl har överskott att kvitta mot istället. Bra tänkt.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

trädman

« Svar #35 skrivet: 14 aug-09 kl 23:12 »
Rent av så måste vinsten vara en förlust för att man skall kunna dra av :-)

Intressant tanke med att ändra deklarationerna bakåt i tiden när man väl har överskott att kvitta mot istället. Bra tänkt.

Jag vet ingen som prövat den modellen, men eftersom man får ändra sin deklaration så borde det vara möjligt. Har svårt att tro att det finns någon speciell spärregel mot att ändra deklarationen om man gjort avdrag för underskott i nv mot inkomst av tjänst. Vet inte om man måste betala ränta och i så fall vilken ränta för skatt som man s a s skulle ha betalat tidigare år när man ändrar deklarationen. I detta fall skulle man ändra deklarationen så att skatten blir större några år bakåt i tiden och i gengäld "få tillbaka" sina ackumulerade underskott för att sedan kvitta dessa mot vinster i nv.

trädman

« Svar #36 skrivet: 14 aug-09 kl 23:22 »
vi har haft den här diskussionen förr, som slutade med att jag mejlade Skatteverket och det slutade med att jag hade rätt - i en enskild firma får du inte hyra ut privata hus tll ditt företag. Jag tror helt enkelt att de flesta blandar ihop ordet hyra med avdrag. För den enskilde personen upplevs det ju som samma sak.

Det är troligt att du har rätt när det gäller uthyrning till egen enskild firma.

Men rent allmänt är det inte alls säkert att det skatteverket svarar på en förfrågan är "rätt" i den meningen att det är den för den skattskyldige den förmånligaste lösningen. Det är nog vanligen "rätt" i den meningen att man med god marginal håller sig inom skattelagstiftningen, men den marginalen kan medföra en stor skillnad i skatt. För min del räcker det att det är ok, utan marginaler. Behövs det går det alltid att pröva vad som är rätt i förvaltningsdomstol. Det är domstolen som avgör hur lagen ska tolkas, inte skatteverket och det är inte alltid skatteverket vinner...

stedevil

« Svar #37 skrivet: 18 aug-09 kl 15:33 »
Hobbyverksamhet är det definitivt inte "alltid om vinsten är under 30.000/år"!

Nä, regeln är säkerligen knuten till omsättningen, inte vinsten. O 30.000 låter lite mycket. Skulle tro skattmasen vill ha in skatt tidigare än så.

Angående byggnadslovsfritt, det behöver INTE vara jordbruksfastighet för att det ska gälla. Utanför detaljplanering OCH utanför sammlad bebyggelse (färre än 10-20 hus i nära anslutning) så får man bygga lite vad man vill utan bygglov, bara det inte är större än det som redan står där.

Dela detta:

* Inloggade just nu

616 gäster, 1 användare
Ylvalifalk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser