Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordbruksfastighet!??  (läst 28803 gånger)

Harry Lee

Jordbruksfastighet!??
« skrivet: 27 apr-09 kl 19:04 »
En undring om jordbruksfastighet, hur stor yta behöver tomten vara för att kallas detta? Vilka är dom största skillnaderna mellan en vanlig tomt och en jordbruksfastighet?

Ja har hittat drömtomten  :) :) :) och har möjlighet o köpa upp till  ca 2 ha av ägaren.
Den bästa tiden är nu!

louise

• Gäst
SV: Jordbruksfastighet!??
« Svar #1 skrivet: 27 apr-09 kl 19:13 »
Hör med lantmäteriet. har för mig det var nån gräns på 2 ha, men har glömt det mesta sen jag köpte hus.

Harry Lee

« Svar #2 skrivet: 27 apr-09 kl 19:22 »
Jo jag pratade me lantmäteriet i min kommun i fredags, men han visste inte exakt ???. 2 eller 3 ha trodde han.
Blev hänvisad o ringa skatteverket..så ska se va de säger imorrn..
Den bästa tiden är nu!

H-K

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 apr-09 kl 21:04 »
2 ha går gränsen ,över det lantbruksfastighet.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 apr-09 kl 22:10 »
Mitt torp är på 3,4ha och klassat som småhusenhet. Tyvärr får jag väll säga, för man kan bygga en hel del ekonomibyggnader och grejer utan bygglov om man har en lantbruksfastighet

H-K

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 apr-09 kl 09:50 »
Mitt torp är på 3,4ha och klassat som småhusenhet. Tyvärr får jag väll säga, för man kan bygga en hel del ekonomibyggnader och grejer utan bygglov om man har en lantbruksfastighet

prata med skattemyndigheterna,det går att ändra det gjorde jag, jag har 3,1ha och det stod som småhus men jag ändrade till lantbruk.

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 apr-09 kl 10:18 »

prata med skattemyndigheterna,det går att ändra det gjorde jag, jag har 3,1ha och det stod som småhus men jag ändrade till lantbruk.

Hur gick det till rent praktiskt, knappade dom bara in det i datorn och så var det klart? Och vad kostade det på ett ungefär? Allt annat som har med tomter och liknande att göra brukar ju vara svindyrt

H-K

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 apr-09 kl 10:31 »
det kostade ingenting,, jag ringde en fysisk mäniska som hjälpte mig,kom hem nån blankett som man skulle fylla i.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 apr-09 kl 10:34 »
Kanske vore något att satsa på! Vad fanns det mer för fördelar med lantbruksfastighet?

H-K

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 apr-09 kl 10:38 »
tja det är ju fördelaktiga avdrag när man renoverar ekonomibyggnader mm, en nackdel är att det är jobbigare att deklarera,du kan säga sajonara till förenklad självdeklaration :D  de har ju gjort något fel om det inte är lantbruksfastighet när marken är över 2 ha

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 apr-09 kl 10:46 »
Alltså, driver du ett företag får du dra av hur mycket du vill i din bokföring, det har väl inte med marken att göra. Om ditt företag vill ha en lagård så bygger det en på din privata mark.

Däremot är det ingen fastighetsskatt på en jordbruksfastighet. Antar att det idag är klassat som trädgårdstomt, och den skattar du för. Har du en jordbruksfastighet skattar du för din trädgårdstomt och bostadshus, resten är utan avgift.

Men det är ju nåt konstigt med att man är företag utan att vara företag när man har en jordbruksfastighet. Jag begriper mig inte på det. För vill man driva ett jordbruk så startar man ju ett företag, reggar sig hos skatteverket och alltihop. Gör du inte det kan du inte driva nån verksamhet. Jag är hemskt tveksam till att man skulle få göra skatteavdrag utan en reggad firma. Men, här är säkert nån som kan reda ut det.

Nilz

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 apr-09 kl 21:48 »
Tjena!
Vad är det man får bygga utan bygglov?

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 apr-09 kl 21:49 »
Tjena!
Vad är det man får bygga utan bygglov?

Byggnader som är tänkta att användas för jordbruket, som jag förstår det. Alltså inte något nytt boningshus. Men jag kan komma ihåg fel.

Nilz

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 apr-09 kl 22:56 »
Byggnader som är tänkta att användas för jordbruket, som jag förstår det. Alltså inte något nytt boningshus. Men jag kan komma ihåg fel.

Ok! tack

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 29 apr-09 kl 09:47 »
Vi har väldiga problem här hemma där vi driver näringsverksamhet i vårt hus som är klassat som småhus. Vi får troligen inte göra några avdrag för åtgärder eller kostnader som har med vår Bed & Breakfast eller djur som har med den verksamheten att göra ("bo på lantgård") eller det galleri vi har inrymt i vardagsrummet.

Vi har fått EU-stöd för att bygga upp verksamheten, starta eget-bidrag - men sen kommer skatteverket och säger att är att betrakta som hobbyverksamhet då vi har det hemma.  >:( >:( >:(

Tidigare gillade jag att betala skatt - nu har jag inga högre tankar om det...

H-K

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 apr-09 kl 10:02 »
Vi har väldiga problem här hemma där vi driver näringsverksamhet i vårt hus som är klassat som småhus. Vi får troligen inte göra några avdrag för åtgärder eller kostnader som har med vår Bed & Breakfast eller djur som har med den verksamheten att göra ("bo på lantgård") eller det galleri vi har inrymt i vardagsrummet.

Vi har fått EU-stöd för att bygga upp verksamheten, starta eget-bidrag - men sen kommer skatteverket och säger att är att betrakta som hobbyverksamhet då vi har det hemma.  >:( >:( >:(

hur mycket mark/tomt har du nu?  du kan inte köpa till nån äng så du får 2ha,och sedan ändra till jordbruksfastighet?

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 apr-09 kl 10:18 »

Välkommen in i de upplystas skara  ;D

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 29 apr-09 kl 10:31 »
Men det finns t ex bilverkstäder och handelsträdgårdar på tomter som knappast är jordbruksfastigheter, skulle inte tro dom investerat så mycket i lokaler utan att göra avdrag.
Det är väl just själva bostadsbyggnaden och yrkesmässiga användningar däruti som det är svårt att få avdrag för.
Där är det ingen skillnad mot jordbruksfastigheter, du kan knappast göra avdrag där heller.
Tomt och bostad ingår inte i jordbruksfastigheten (i skattemässigt avseende).
« Senast ändrad: 29 apr-09 kl 11:12 av Foppas fot »

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 29 apr-09 kl 11:05 »
Jag vet inte vad man ska tro - men att måla om galleriet efter varje utställning och slipa och lacka golvet kanske varannat år ställer jag inte upp på att det skulle höja fastighetens värde. Gissa hur intressant det är att ta upp eventuella försäljningsintäkter och annat om man inte får dra av för de faktiska kostnader man har.

Naivt trodde jag att det var väl bara att ansöka och sätta igång att köra som företagare och redovisa öppet vad man håller på med. Ajaj vad man bedrog sig.

För övrigt har jag 0,65 ha tomt och tror inte jag kommer att kunna köpa loss nått. "Mark är nått man köper - inte säljer" - verkar devisen vara här omkring. Och som sagt frågan är om det hade löst problemet.

Bygger jag nytt bredvid och har verksamheten där så är det troligen inga bekymmer men jag vill ha det hemma - en del av konceptet...
« Senast ändrad: 29 apr-09 kl 11:09 av ersam »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 29 apr-09 kl 11:17 »
Många konstnärer har ju ateljé, den får dom nog göra avdrag för.
Tror det räcker med att den yrkesmässiga delen tydligt avskild från bostadsdelen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 2 användare
Ylvalifalk, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser