Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, vad gör jag nu???  (läst 1498 gånger)

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
Hjälp, vad gör jag nu???
« skrivet: 26 apr-09 kl 15:41 »
Hej!
Jag är i stort behov av lite goda råd.  ???

För ett par veckor sedan var jag övertygan om att mina bägge små svaga sammhällen hade dött. Vid bottenbytet var det över 4cm döda bin på botten av bägge och utgångarna och nätbotten var helt blokerade, ingen luft kom in.

Men senare jag såg några bin som flög ut och in ur den ena kupan, jag trodde det var någr tappra överlevare bara.
När jag nu öppnade såg jag att det ena samhället hade en äggläggande drottning kvar. Totalt 2 cirklar med 10cm diameter med täckta yngel men inte mer bin än att det precis täckte dessa...

I det andra sammhället var fanns också drottningen kvar, men inte mer än ca 100 bin (max...). Inga ägg.

Är det något att göra över huvud taget? Finns det den minsta chans att ett sammhälle överlever, och hur skall jag göra för att skapa bästas möjliga förutsättningar??? Detta är min första vinter som biodlare.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Jag var först väldigt ledsen över att mina bägge samhällen dött (som jag trodde). Men nu kanske det finns hopp, eller?

Jag har fångat in drottningen från det svagaste samhället eftersom jag tänkte slå ihop hennes få bin med det andra.

Är det en bra ide? Hur sköter jag henne?

Isåfall har jag en mycket tapper drottning ifall någon behöver (hon är från förra året)

/Magnus

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Hjälp, vad gör jag nu???
« Svar #1 skrivet: 26 apr-09 kl 17:56 »
Vilka tappra små kryp... Vad häftigt att de lever!

Jag har ingen aning ifall det kan gå vägen, men det borde vara värt att försöka!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jano

• Halland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-09 kl 19:20 »
Hej.
Har du bara dessa två samhällen så slå ihop dem. Det blir väl inte mycket honung men du kan mycket väl ha ett starkt samhälle att invintra till hösten. Håll noga koll på dem och se till att de inte svälter. De kan behöva fodras när det inte finns så många bin som kan ge sig ut och samla. Det är viktigt att de har pollen och vatten för yngeluppfödningen. Den drottningen som blir över kan inte klara sig utan bisällskap. Om det finns någon som behöver en drottning kan du släppa in henne i en drottningbur tillsammans med några sällskapsbin. Där kan hon vara några dagar om hon får lite honungsvatten på burnätet ett par gånger om dan. Lycka till .
 Jano 
« Senast ändrad: 26 apr-09 kl 19:31 av Jano »

tolle

• live and let live
« Svar #3 skrivet: 26 apr-09 kl 19:41 »
Har ett samhälle som blivit av med sin drottning under vintern. Skulle gärna vilja köpa din drottning om det är möjligt  :).
Hellre mångfald än enfald.

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #4 skrivet: 26 apr-09 kl 21:14 »
Har ett samhälle som blivit av med sin drottning under vintern. Skulle gärna vilja köpa din drottning om det är möjligt  :).

Hej Tolle!
Eventuellt kan en vän till mig göra en tidig avläggare till mig och då kommer drottningen till användning. Jag skall kolla upp det först. Men jag lovar att hålla dig underrättad. Drottningen är instängd i en bur tillsammans med ett par bin, dom får honungsvatten och det är ett gäng bin utanför buren oxå.

/Magnus

wictor

« Svar #5 skrivet: 26 apr-09 kl 22:31 »
Sätt genast tillbaka drottningen i samhället, hon måste ha bin som hjälper henne med allt, så hon kan överleva.
Sätt det ena samhället över det andra, med ett spärrgaller emellan.
Då har du ett två-drottning-samhälle. Fungerar bra.
Yngelmängden bestäms av fodertillgång - alltså :

Fodra!!!

Har du tur så klarar sig bägge samhällena och överlever.

Sen sätter du skattlådor uppåt, med spärrgaller emellan.

Framåt sommaren när det blivit rejäl fart i bägge lådorna så kan du dela på det hela, så har du två samhällen igen.

Jano

• Halland
« Svar #6 skrivet: 27 apr-09 kl 18:58 »
Hej!
Jag är i stort behov av lite goda råd.  ???

För ett par veckor sedan var jag övertygan om att mina bägge små svaga sammhällen hade dött. Vid bottenbytet var det över 4cm döda bin på botten av bägge och utgångarna och nätbotten var helt blokerade, ingen luft kom in.

Men senare jag såg några bin som flög ut och in ur den ena kupan, jag trodde det var någr tappra överlevare bara.
När jag nu öppnade såg jag att det ena samhället hade en äggläggande drottning kvar. Totalt 2 cirklar med 10cm diameter med täckta yngel men inte mer bin än att det precis täckte dessa...

I det andra sammhället var fanns också drottningen kvar, men inte mer än ca 100 bin (max...). Inga ägg.

Hej.
Med så lite bin som du beskriver och bara den ena drottningen äggläggande, så händer följande vid en sammanslagning till ett tvådrottningsamhälle. De få bin som den drottningen som inte är äggläggande har kommer att lämna henne och gå till den ynglande drottningen. Den drottning som inte är äggläggande får ingen service av några bin och kommer inte att klara sig.
 / Jano

wictor

« Svar #7 skrivet: 29 apr-09 kl 17:13 »
Jag hade ett väldigt svagt samhälle som sitter på en Dadant. Det var nog en kaffekopp bin i det samhället, men drottningen gick där och hade några få ägg bland sitt lilla hov...

Jag satte den Dadantlådan ovanpå en annan med ett spärrgaller emellan för några veckor sen.

Kollade nyss...

Jag fann två proppfulla Dadantlådor med såväl ägg, öppet som täckt yngel. Och två fullt fungerande drottningar i vardera lådan. Så nog går det allt...

Flyttar dem till rapsen på fredag, delar dem och ställer dem bredvid varandra så får flygbina själva välja var de vill hamna.

Så nog går det allt. Det viktiga är nog att det finns lite ägg eller yngel i vardera lådan, eventuellt kan man ju lyfta upp en yngelram. En drottning är ju definitivt räddad.

Bonze

• Norra Halland
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 29 apr-09 kl 21:27 »
Hej!
Tack både Jano och Wiktor för era råd, dom känns rätt bägge två. Den ena drottningen har ju inga yngel alls så det låter kanske troligt att dom få bin som är kvar lämnar henne, och jag vågar inte dela på den andra drottningen 2 små yngelklumpar.

Det är som du säger Wiktor, jag får iallafall ett samhälle, för en vecka sedan trodde jag att bägge var förlorade så jag skulle bli mycket lycklig om åtminstånde ett överlevde. Det svagaste sammhället går i en liten egen kupa och får honungsvatten. Jag måste ha den helt stängd ett par dagar för drottningen promenerar ut hela tiden. Jag har inga utbyggda ramar att ge detta sammhälle eftersom allt jag har är förorenat av den kraftiga utsot som blev eftersom sammhällena stängdes in. Ev kan dom få bin som är kvar hålla henne vid liv tills jag får fixat en avläggare, men jag har inte så stort hopp.

Tack än en gång för hjälpen, jag hör säkert av mig igen snart  ??? ??? ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 4 användare (1 dolda)
Toothpaste, motalamolle, Jägarskägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser