Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med växthus.  (läst 6179 gånger)

Rosten

• Närke
Hjälp med växthus.
« skrivet: 26 apr-09 kl 10:40 »
Vi har nu hållt på med gården i 2 år så nu har vi kommit fram till växthuset.
Jag har aldrig ägt ett växthus så jag är fullkomligt nollad vad som gäller.
Så nu behöver jag hjälp.
Så här ser det ut.
Växthuset är på 12 kvadratmeter. Det är ett hemmabygge av kanalplast. (sånt som man brukar ha som tak på uteplatser.)
Sprucket på några ställen. Men räknar med att täta dom största hålen med plast och silvertape. (Skall bygga nytt växthus till nästa år)
Växthuset är byggt mot ladugårdsväggen.

Nu till första av mina frågor.
1 När är det dax att flytta ut växterna i växthuset? Om man bor i närheten av Örebro.
2. Hur varmt tål växterna? (Har endast en öppningbar taklucka.)

Fler frågor kommer så fort jag stöter på nya problem.

mistel

• -
SV: Hjälp med växthus.
« Svar #1 skrivet: 26 apr-09 kl 11:28 »
Om du inte har värme i växthuset så kan du nog börja flytta ut lite mer tåliga växter som klarar att det kanske bara blir några plusgrader ifall det är en kylig natt ute, i början-mitten av maj men känsliga växter som ex. gurka, melon kan man behöva vänta med ett tag till de gillar inte temperaturer under +15C är det en kall vår kan man ibland behöva vänta till början av juni.

Få växter gillar temperaturer över +30C, ex. tomatens pollen dör när det går en bit över +30 så har man för varmt blir det ingen frukt. Det är dock ingen fara att du bara har en taklucka, under den varma årstiden kan du ha dörren öppen dygnet runt det måste jag ha trots att jag har 2 luckor annars blir det för varmt.

Rosten

• Närke
« Svar #2 skrivet: 26 apr-09 kl 12:03 »
I går så hade jag 39 grader i växthuset. Fast att tackluckan stod helt öppen.
Problemet är ju oftast att man är på jobbet när solen kommer fram.

Så jag får nog såga upp fler takluckor.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 26 apr-09 kl 12:04 »
Det är inte alls bra om det blir för varmt i växthuset och med bara en lucka och dörren blir det svårt att hålla nere temperaturen. Gurka tål betydligt högre temperaturer än tomater. Till sommaren kan du kanske slamma på krita för att dämpa, det gör man ju på glashus så det borde funka på kanalplast också.

Skaffa automatiska lucköppnare, enkel konstruktion som underlättar avsevärt. Se till att du får luftning så att inte bara den varma luften kommer ut utan att sval luft kommer in.

Innan du planterar ut växterna ska du kolla att jordtemperaturen är tillräckligt hög, 18 grader för tomater är bra.

Gurkan kan du vänta med, jag planterar ut den i juni när nätterna blivit någorlunda varma.

Annars kan du göra som du vill. Det beror ju inte bara på vilka arter du har utan också på vilka sorter. Bland tomater skiljer det ganska mycket på hur mycket de tål. Under åtta grader är inte bra, helst över tio. Det fixar man lätt med en värmefläkt. i ett så litet hus som ditt och kanalplast har väl bra isoleringsförmåga.  

Kom ihåg att inte vattna med kallt vatten. De vill inte frysa om rötterna.
« Senast ändrad: 26 apr-09 kl 12:07 av Vurre »
snus? vad är priset på en pris?

Rosten

• Närke
« Svar #4 skrivet: 26 apr-09 kl 12:12 »
Jag har automatiskt öppning på takluckan.
Ändå var det 39 grader i huset.

Vurre

« Svar #5 skrivet: 26 apr-09 kl 12:24 »
Ja, du behöver nog fler öppningar. Jag vet inte om en taklucka till räcker. Kan du göra en öppning på andra gaveln också? Då får du drag, vilket underlättar när man vill hålla nere temperaturen. Sen kan takluckorna reglera resten.

Jag förutsätter att du mäter temperaturen i skuggan. Om solen lyser på termometern visar den ju löjligt höga värden.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 apr-09 kl 13:19 »
Vi ställde ut tomaterna i växthuset i maj förra året när det var sommarväder i flera veckor. Sedan blev det vinter igen och det mesta dog, så det gör vi inte om. Nu har vi ett mindre växthus för småplantor där ett element skyddar mot nattkylan. Ut i det stora kommer de inte förrän det är sommar på riktigt.

Vad beträffar värmen så har vi i det stora växthuset en stor dörr i vardera gaveln. Det räckte bra för att hålla lagom varmt i somras trots att vi inte har några takluckor alls.

Bo

« Svar #7 skrivet: 26 apr-09 kl 13:33 »
12 grader i jorden på morgonen räcker för tomater. Ställ in ett par vattentunnor så får man bättre nattklimat.

Vurre

« Svar #8 skrivet: 26 apr-09 kl 13:55 »
12 grader i jorden på morgonen räcker för tomater. Ställ in ett par vattentunnor så får man bättre nattklimat.

Räcker och räcker, de dör ju inte om planterar ut dem i kall jord men risken är stor att de inte växer som de ska. Bättre i så fall att lägga plast över jorden eller täcka med annat veckan innan utplantering för att få upp temperaturen.

Rosten

• Närke
« Svar #9 skrivet: 26 apr-09 kl 15:21 »
Ja, du behöver nog fler öppningar. Jag vet inte om en taklucka till räcker. Kan du göra en öppning på andra gaveln också? Då får du drag, vilket underlättar när man vill hålla nere temperaturen. Sen kan takluckorna reglera resten.

Jag skulle kunna göra en lucka på gaveln. Högt upp. Det är betydigt enklare än att såga upp taket och få fast en lucka där.

Jag förutsätter att du mäter temperaturen i skuggan. Om solen lyser på termometern visar den ju löjligt höga värden.
:-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[
Skall nog mäta om mina värden. ;D ;D
Jag sa ju att jag är helt nollad på växthus. ;)

Jag har mest sysslat med bär och frukt förut.
Samt vanliga trädgårdsland.

Norrland

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 29 apr-09 kl 09:57 »
Hur ofta brukar ni byta jord i växthuset? - varje år?
Är det bra att he in hästgödsel - kanske för att öka jordtemperaturen?
Räcker det med kogösdsel annnars eller blåkorn?
Vad rekommenderar ni?

Är också en nybörjare i branschen  :-[ men växthuset står på samma plats sedan ett par tre år tillbaka

Tackar för svaren!

Jyden

• -
« Svar #11 skrivet: 29 apr-09 kl 13:10 »
Jeg har haft i växthus i 20 år og har endnu ikke skiftet jord. Det er vist helt forkert ifølge eksperterne. Mine tomater yder stadig godt. Måske er forklaringen, at jeg hvert år tilfører store mængder kompost. En anden forklaring kunne være tomatsorten, hvor jeg har en forkærlighed for en speciel sort KOTLAS.

Bo

« Svar #12 skrivet: 29 apr-09 kl 13:21 »
Ängslan för försaltning genom avdunstningen gör att jag alltid har jorden täckt med ett lager hö och jag har inte bytt jord sedan jag byggde -84.

ingegärdsgårn

« Svar #13 skrivet: 29 apr-09 kl 18:00 »
Hej!
Värmen är den största fienden. Tomatblommorna dör vid 25-28 grader . Se till att du har bra ventilation. Det är bättre att det är svalt i växthuset. Jag sätter in 3 stora kannor med mycket varmt vatten samt fyller en ca 15 l spann med varmt vatten varje kväll, nu i april månad. Vattnet är lagom temperaerat på morgonen och då vattnar jag. Jag öppnar dörren på morgonen nu när det är så fint väder. Jag stänger vid sjutiden.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 30 apr-09 kl 08:05 »
Man kan även täcka plantorna med fiberduk på natten.Det har funkat hos mig i alla fall.

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 30 apr-09 kl 08:30 »
Takluckornas yta bör i de flesta lägen inte understiga 10% av golvytan. I mitt bygge kommer jag att ha gott om luckyta.
Automatiska öppnare finns för några hundra kronor.
Jorden behöver nog bytas minst varannat år, i synnerhet om man odlar samma gröda hela tiden. Lättast är ju med bäddar eller krukor.
Jag brukar  använda "begagnad"  jord från krukor i frilandet, där helt andra grödor ska växa.

Får hönsen sprätta och ha beg-jorden ett tag är den kanske hyfsat rensad.

Tidigt på säsongen är det ibland problem med temperaturskillnader dag och natt.  Man kan ställa ett antal oljefat närmast väggen i drivhuset, som är vattenfyllda, svartmålade och bärare av en hylla att odla på.  Dagssolen värmer upp tunnorna och tar en del värme från huset under dagen, samt ser till att det blir utstrålning på natten. 5 tunnor är en kubik vatten.
« Senast ändrad: 30 apr-09 kl 08:32 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Norrland

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 30 apr-09 kl 10:18 »
Tackar för svaren om jordskiftet  :D Det var trevligt att höra!
Ska också kolla upp det med tomatsorten KOTLAS - jag vill gärna ha olika sorter. Det är så spännande!

Tack ska ni ha! :-*

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 30 apr-09 kl 10:24 »
Proffsen brukar odla tomater i jordsäckar, 3 plantor i en 50-literssäck.
Hinkar går väl också bra.
Är det inte risk för nematoder och annan ohyra om man inte kan ångbehandla permanenta jordbäddar?

Bo

« Svar #18 skrivet: 01 maj-09 kl 07:05 »
Byta jorden i växthuset är ju ett träljobb utan like. - Och helt onödigt.

Det som kan hända är försaltning och det undviks genom att ha jorden täckt eller, om det är bra dränerat, vattna extra grundligt någon gång för att laka ut saltet. Nematoder samlas inte särskilt i växthus utan finns lika mycket i all jord. Spinn blir man inte av med för att man byter jord. Gråsuggorna som trivs hos mig, biter gärna av plantor men inte om jag askar runt stjälken.

mistel

• -
« Svar #19 skrivet: 01 maj-09 kl 10:27 »
Om man inte byter ut jorden med mellanrum finns det risk för korkrotssjuka på tomatplantorna. Vi har KRAV odling på jobbet = tomaterna odlas i jordbäddar och där trivs korkrotssjukan för fullt så nu planterar vi tomater som är ympade på korkrotsresistenta grundstammar men hemma är det kanske lite överkurs att sitta och ympa plantorna, för man ympar ju när plantorna är yttepyttesmå.

Själv byter jag ut jorden i mitt hobbyväxthus med jämna mellanrum för jag odlar mest tomater och vill inte vara tvungen att ympa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser