Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tränaravgift  (läst 1114 gånger)

Norrsken

• -
Tränaravgift
« skrivet: 26 apr-08 kl 19:48 »
Alla ni som tycker att vi som tränar travhästar badar i pengar.. Som jämförelse slog det mig att  vår träningsavgift låg på 280 kr dagen och det ska räcka till personal och alla omkostnader gällande hästen i fråga. :)

Men det är väl per häst? Skulle man ta samma pris per ko som avbytare skulle man nog bli rik. Eller arbetslös. ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Tränaravgift
« Svar #1 skrivet: 26 apr-08 kl 20:38 »
Per häst ja, men man hinner inte sköta mer än 6-8 hästar på en dag.. Det blir inte många kronor över för lön :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #2 skrivet: 27 apr-08 kl 09:44 »
Nu blir det helt off topic, men skitsamma!  ;D
Frances, är travfolket bättre än ridfolket på att rationalisera? Jag har läst lite artiklar på sistone om stora stallar och stuterier där de äntligen kommit på att djupströbädd och mockning medelst traktor går betydligt snabbare än skottkärra och skyffel varje dag... Inte bara på lösdrift, utan även i vanliga stall med boxar. (Utdragbara mellanväggar.) På så vis kan personalen rida fler hästar eftersom det inte går så mycket tid till att mocka, och därmed höja lönsamheten.

Jag väntar spänt på fullfodervagnarnas inträde i häststallarna!  :)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 apr-08 kl 09:49 »
Bättre eller sämre , vad vet jag.. Jag tycker nog personligen att det med skottning är en väldigt liten del..Det är ju avstökat snabbt för 6-8 hästar, en kvart 20 minuter typ. Och den tiden brukar jag använda effektivt till att planera dagens körningar ;D

Men visst är det skillnad på stuterier!

Fullfodervagn? Vad är det ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 27 apr-08 kl 11:06 »
I en fullfodervagn häver man i ensilage och det kraftfoder man vill ge, och så blandas det. Är det riktigt snitsigt så hänger den på räls i taket och går med automatik med jämna mellanrum och matar ut.
Det bygger på att man har analyser på allt foder, och så blandar man så att näringsinnehållet blir samma varje gång. Säg att du har ett kanonsilage som du vill ge fri tillgång på, men det är för bra för det, hästarna blir små tjocka grisar.  ;)  Då skulle man kunna blanda det med halm i fullfodervagnen (och kanske lite melass el. liknande för smaklighet) och sänka kvoten på det viset. Man kan också blanda i sånt som inte är så smakligt, men som man ändå vill ha med i foderstaten. Mitt ena sto skulle tex må bra av att äta lite halm för magens skull, men vägrar röra den som den är. Även foderspillet blir mindre.

Behöver jag säga att vi drömmer om en fullfodervagn till det nya kostallet vi bygger?  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser