Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tjuvande tacka har fått stort juver, vad göra?  (läst 962 gånger)

rackargården

tjuvande tacka har fått stort juver, vad göra?
« skrivet: 25 apr-09 kl 18:26 »
Jag fick i torsdags två fina lamm men min ena dräktiga tacka tjuvade till sig det ena lammet. Vi tog det från henne och satte till den hos sin riktiga mamma som förvisso inte helt vill veta av det men det är inte här problemet är. Den tjuvande tackans juver har nu svullnat upp och jag får inte riktigt känna på det. Verkar som mjölk har runnit ner men hon ser inte ut att vara på gång att lamma själv än. Kan detta tillstånd vara farligt, skulle jag låtit lammet som ändå har blivit bortstött få komma till och dia henne, men vad händer i så fall när hon får sina egna lamm?

Massor av frågor snurrar nu i mitt huvud och givetvis är det lördag kväll, inte direkt vetrinärers öppettid:(
/Anneli

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: tjuvande tacka har fått stort juver, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-09 kl 20:22 »
  :) Enligt mig har du handlat rätt..Lugn juvret blir stort och spenarna kan se ut som stora kottar men tackan sprängs inte   :-[  hon är nog nära lammning  nu
Koncentrera dig på tackan med lammungen som blev tjuvat så att ordningen återställs
          Mvh
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 4 användare (1 dolda)
Märtha, Tiomilaskogen, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser