Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammbar och ersättning  (läst 1568 gånger)

ViktoriaG

  • Inlägg: 49
  • Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
Lammbar och ersättning
« skrivet: 25 apr-09 kl 17:25 »
Har investerat i en lammbar nu när jag har fått ett flasklamm. Han dricker dock inte så bra ur den känns som om det är mkt större motstånd för honom än på flaskan. KAn man öka på hålen i nappen, någon som vet?

Har lantmännens ersättning Pontus heter den. Står på att man kan ge både varm och kall i boxen är den ju klart kall eftersom den står ute men hur länge kan man ha blandad ersättning utan att den riskerar att bli dålig? Blir ju lätt en hel del spill och så billig är ju inte ersättningen att man vill hälla ut litervis i onödan.

/Viktoria

bagglamm

  • Inlägg: 33
    • Skåne
SV: Lammbar och ersättning
« Svar #1 skrivet: 25 apr-09 kl 21:03 »
Jag bytte napparna till sådana som som är på nappflaskan. Det blev mycket bättre men de är nog inte så hållbara som orginalnapparna.
Gift, ett eget barn på väg och två bonusbarn, 12 finullstackor

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Lammbar och ersättning
« Svar #2 skrivet: 27 apr-09 kl 08:48 »
Det går fint, har flera olika nappar som jag växlar, beroende på åtgång
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

ViktoriaG

  • Inlägg: 49
  • Carpe Diem
    • Viktoria´s sida
SV: Lammbar och ersättning
« Svar #3 skrivet: 27 apr-09 kl 11:22 »
Verkar helt klart som att han tycker att det är för "besvärligt" att suga ur lammbaren. Gjorde ett STORT hål, tyvärr för stort så det rinner även när han inte suger, men då hörde jag hur han klunkade iallafall.
Får väl köpa lite extra nappar. Min bar har fem nappar men jag har plomberat tre (satt dom med nappen inåt) så har jag vinklat baren så att det kommer till dessa två napparna det går åt så mkt lammnäring annars för att täcka alla napparna och jag har ju bara ett lamm som dricker där.

Hur länge kan lammnäringen så i lammbaren någon som vet? Jag byter dagligen och ger den kall.

/Viktoria

Tessie

  • Inlägg: 107
SV: Lammbar och ersättning
« Svar #4 skrivet: 27 apr-09 kl 12:51 »
Vi har två flasklamm. Eftersom vi lärde dem från början att äta från flaska så ville inte den ena ta lammbaren. Och den andra åt bara när jag var i närheten. Det blev för mycket pass med det. Jag övergick till flaska igen. Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tror att det är lättare om man börjar med lammbaren direkt innan de lärt sig äta på flaska. I och med att den ena åt och den andra inte ville så visste jag ju inte heller hur mycket var och en fick i sig. Det vet jag nu när de får på flaska.
Lotta

agge

  • Inlägg: 231
SV: Lammbar och ersättning
« Svar #5 skrivet: 27 apr-09 kl 19:05 »
Nu när har jag ett flasklamm köpte jag en plastflaska med upphängningshål i botten , på Granngården.
Funkar som en liten lammbar
(jag har fått spänna fast den med ett spännband runt om vid en stolpe, annars slänger den för mycket.)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser