Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  FA-skatt m.m  (läst 2112 gånger)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
FA-skatt m.m
« skrivet: 25 apr-09 kl 09:49 »
Hej!

Jag har skrivit en liten tråd här innan om att jag tänkte starta egen snickerifirma. Nu har jag lite fler frågor, bl.a om FA-skatt, lön, etc.

FA-skattesedel gör väl att man kan vara antälld på en firma och samtidigt ha en egen liten verksamhet vid sidan av? Har jag förstått det rätt? Behöver man isf meddela sin arbetsgivare om att man skaffar FA-sedeln?
I just detta fall så är min pappa min arbetsgivare, så jag skulle vilja liksom överraska honom med att jag startat firma, om det går bra. Och om det går dåligt, så behöver jag inte berätta något, så slipper jag skämmas :p

Har även lite frågor om lön, osv. Vad skulle man kunna ta ut i lön, om man vill ligga under lite större firmor, men samtidigt kunna försörja sin familj? Så man kanske får ut 12-14000 efter skatt..

En liten fråga ang. "alternativa snickarmetoder" (om man kan kalla det så.. eller, snarare gammaldagsa, kanske).
Tror ni att det finns något intresse för att hyra in en firma som jobbar lite mer gammaldags, dvs utan spikpistoler, cirkelsågar, etc. Utan istället kör mera åt hammare-och-fogsvans-hållet? Lite mer ecofriendly, typ.

Det var väl dom frågorna som jag kan komma på nu.
Vore oerhört tacksam för svar!

Ha en fin dag!

//Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

louise

• Gäst
SV: FA-skatt m.m
« Svar #1 skrivet: 25 apr-09 kl 13:56 »
Hur menar du ta ut lön? Eller är det konkret branschhjälp du behöver? Är det enskild firma så finns inte lön, du tar av vinsten till dig själv. Och så fort du tar ut vinst så skattar du bort ca 60 % av den. Så vill du ah 14.000 efter skatt, är det alltså 40 % av din vinst, resten måste du ge Skatteverket.

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 25 apr-09 kl 16:45 »
Hur menar du ta ut lön? Eller är det konkret branschhjälp du behöver? Är det enskild firma så finns inte lön, du tar av vinsten till dig själv. Och så fort du tar ut vinst så skattar du bort ca 60 % av den. Så vill du ah 14.000 efter skatt, är det alltså 40 % av din vinst, resten måste du ge Skatteverket.

Okej, jo det var lite så jag menade med lön. Hur mycket jag måste tjäna för att få så man står sej. Men nu vet jag på ett ung. Tackar!

Ha det fint!
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 apr-09 kl 09:50 »
Hej!

Jag har skrivit en liten tråd här innan om att jag tänkte starta egen snickerifirma. Nu har jag lite fler frågor, bl.a om FA-skatt, lön, etc.

FA-skattesedel gör väl att man kan vara antälld på en firma och samtidigt ha en egen liten verksamhet vid sidan av? Har jag förstått det rätt? Behöver man isf meddela sin arbetsgivare om att man skaffar FA-sedeln?
I just detta fall så är min pappa min arbetsgivare, så jag skulle vilja liksom överraska honom med att jag startat firma, om det går bra. Och om det går dåligt, så behöver jag inte berätta något, så slipper jag skämmas :p

Har även lite frågor om lön, osv. Vad skulle man kunna ta ut i lön, om man vill ligga under lite större firmor, men samtidigt kunna försörja sin familj? Så man kanske får ut 12-14000 efter skatt..

En liten fråga ang. "alternativa snickarmetoder" (om man kan kalla det så.. eller, snarare gammaldagsa, kanske).
Tror ni att det finns något intresse för att hyra in en firma som jobbar lite mer gammaldags, dvs utan spikpistoler, cirkelsågar, etc. Utan istället kör mera åt hammare-och-fogsvans-hållet? Lite mer ecofriendly, typ.

Det var väl dom frågorna som jag kan komma på nu.
Vore oerhört tacksam för svar!

Ha en fin dag!

//Patrik

Vitsen med just FA-skattsedeln är att du inte behöver meddela din vanliga arbetsgivare, utan han fortsätter dra skatt och betala in åt dig, därav A i skattsedeln. Hade du däremot haft en ren F-skattsedel, så ska du meddela det, för då drar inte arbetsgivaren nånting, utan du får sköta inbetalningarna själv, men det kan du inte ha om du bara har en arbestgivare.

Känner mig lite tveksam till att det skulle vara nån vits med att avsäga sig att använda t.ex en spikpistol, dels ser jag inte riktigt att det skulle vara en så stor eko-grej, och du skulle då begränsa dina möjliga kunder till de som är riktigt riktigt stenhårda i sitt eko-tänk, och det är alltid riskabelt att på eget bevåg sålla bland kunderna. I synnerhet nu när vi går mot sämre tider och det finns överskott på folk.
Själv skulle jag även ställa mig tveksam till att hyra in en snickare som säger att han minsann sågar för hand, jag skulle ifrågasätta timpengen eftersom det trots allt tar längre tid att såga av en planka med fogsvans, ska jag betala för det?
Och sist men inte minst tycker jag du ska tänka på din egen kropp, slit inte ut dig på att använda handkraft när det finns hjälpmedel. Visst, jag vet att man inte dör av arbete, men slits, det gör man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 3 användare (1 dolda)
PlayamoTreBy, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser