Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bråskande växthusfråga!!!  (läst 5519 gånger)

byggarebobbit

bråskande växthusfråga!!!
« skrivet: 23 apr-09 kl 08:45 »
  Hej nu börjar det bli lite bråttom att få ihop växthuset. Jag har haft strikt princip att allt material ska va BILLIGT då jag har utmanat min far som köpte ett för 25000....suck. Har allt nu utan taket. Korrigerad platst var tanken då jag inte hittar mer begagnade fönster, men nytt var det inte billigt. Vad finns det för alternativ? Plast på rulle eller rent av plåt (som jag har, det blir ju varmt....hrm). Så undrar jag över dörr, kan man använda en vanlig trädörr, gör det stor skillnad om man bygger in glas alt plast i den, 70cm på kvällssolsidan (öster är det và? ajajaj) eller kan det räcka med ett tjockare draperi av plast? Snälla tipsa mej snarast? Hej för nu o tack (vill ju ge farsgubben en tankeställare o påminna om glömda ideal)
Rosa torp med liten gård stor hund många katter fem blommehöns med tupp o två parakiter massa grodor snart hästar kanske grisar växthus land blommor massa bakom än mer framåt. tror igen, som faan

Huggorm

• Gäst
SV: bråskande växthusfråga!!!
« Svar #1 skrivet: 23 apr-09 kl 09:06 »
Korrigerad platst var tanken då jag inte hittar mer begagnade fönster, men nytt var det inte billigt.

39kr/m2 är väll inte så farligt om man betänker att du får ett tak som står sig i åratal?

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 apr-09 kl 09:20 »
Om du inte hittar något billigt just nu kan du sätta byggplast tillfälligt och leta vidare efter andra billiga alternativ.

// Anders

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 apr-09 kl 09:24 »
Problemet med byggplast är att den måste sträckas upp extremt noga. Så fort den börjar säcka och samla regnvatten är det kört, då blir det bara mer och mer och till slut rasar det. Då hamnar 10+ liter vatten i samlad klump på de växter man har i växthuset...

malines

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 apr-09 kl 09:52 »
Killen som jag jobbar hos har (svart) plåttak på sitt växthus och en helt vanlig dörr utan fönster. Om höjden på växthuset är bra funkar det gott med plåt eller annat ogenomskinligt, då det blir tillräckligt ljust pga väggarna. Annan bonus med plåttak är att det skyddar mot det vassaste solgasset.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 apr-09 kl 10:48 »
Glasverandor som man ser rätt ofta ute på landsbygden brukar ju kunna vara både ljusa och ruskigt varma trots icke genomskinligt tak bara det är tillräckligt mycket fönster

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #6 skrivet: 23 apr-09 kl 11:29 »
Det spelar nog inte så stor roll vilket tak du väljer men tänk på att göra några öppningsbara luckor i taket så du kan släppa ut värmen när det blir som varmast. Ofta räcker det inte med dörren och i taket kommer inga sniglar in.

Men du kanske har andra öppningsbara fönster.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Bo

« Svar #7 skrivet: 23 apr-09 kl 12:31 »
Använd uv-beständig plast tills du hittar något bättre. Jag har det själv på en flackt sluttande del av mitt växthus och jag har bytt det en gång på 25 år.

Luffsen

• -
« Svar #8 skrivet: 23 apr-09 kl 23:50 »
Vi har... eller HADE vit korrugerad plast som tak på växthuset. Snön lade sig i fina drivor på taket, och jag tänkte faktiskt inte ens på att det var så... tills ungefär 80 cm tung snö påminde mig om att även detta tak borde ha skottats av. Taket är visserligen HELT, men det ligger inuti växthuset nu...  :'(

Men så länge det fanns på plats, så fungerade det jättefint, tillsammans med att det var en springa i taknocken på ca 5 cm som släppte ut en del av värmen sommartid.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

817 gäster, 1 användare
mannen33

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser