Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken buske har rosa blommor nu men inga blad?  (läst 4976 gånger)

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
Vilken buske har rosa blommor nu men inga blad?
« skrivet: 22 apr-09 kl 09:48 »
Jag har ingen bild utan jag vill skaffa en sådan som jag sett i andras trädgårdar. Det är en mindre buske (de jag sett iallafall) på runt en meter. Ganska raka grenar som är samlade vid marken och växer snett uppåt utåt. På grenarna blommar det så här års små klungor med rosa blommor. Senare när den är överblommad kommer bladen. Är det någon som vet vad jag menar? OCh som vet vad den heter?
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.
http://www.sodergarden.wordpress.com

anette i bugared

• -
SV: Vilken buske har rosa blommor nu men inga blad?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-09 kl 10:03 »
Möjligen TIBAST.
Kolla här om det verkar stämma   http://linnaeus.nrm.se/flora/di/thymelaea/daphn/daphmez.html
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #2 skrivet: 22 apr-09 kl 10:11 »
Ja, Tibast är det!! Tack så mycket!!!  :)
På Södergården renoverar vi för att gårdens hus återigen ska se ut som när de byggdes mellan 1840 och 1909. Vi är intresserade av byggnadsvård och använder oss i så stor utsträckning som möljigt av traditionella material och metoder.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-09 kl 12:10 »
Tack säger jag med - har sett den här växten i skogen och undrat vad det varit!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Bo

Skaffa ingen sådan
« Svar #4 skrivet: 22 apr-09 kl 16:20 »
Bären är dödligt giftiga och barn lockas lätt att stoppa dem i munnen.

ameli_h

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 22 apr-09 kl 16:38 »
Även Magnolia blommar med rosa (vanligast) blommor på våren utan blad på grenarna...

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 22 apr-09 kl 16:48 »
Aha!!!

Då har jag lärt mig något nytt jag med!
Tack, Anette!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 22 apr-09 kl 17:41 »
Aha!!!

Då har jag lärt mig något nytt jag med!
Tack, Anette!
  :D
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 22 apr-09 kl 21:03 »

Men tibast brukar blomma mycket tidigare, ibland redan i februari.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Sophie på Södergården

• Småland
    • Södergården
« Svar #9 skrivet: 23 apr-09 kl 09:11 »
ja i det här fallet är det Tibast. Det är små rosa blommor. Inte Magnolia men tack ändå för hjälpen!

Läste oxå att de är giftiga och med två barn ska man nog kanske tänka om då, just eftersom det blir bär. Annars har jag ju andra växter som Stormhatt men risken är nog större med bär.

Och dessutom är jag ju intresserad av att restaurera och återskapa min 1850-tals trädgård och då passar kanske inte tibast så bra. :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 27 apr-09 kl 01:12 »
Är tibast inte någon gammaldags buske då alltså?

I vår trädgård runt ett gammalt torp från 1700-talet finns bland annat tibast. Den växer lite här och där bland syrenerna och har spritt sig ut i skogen. Vi har bara haft huset i fem år vet inte alls när buskarna kom hit.

En kompis till mig, som också har små barn har också tibast, hon säger att de där bären ska visst smaka så vedervärdigt illa så barnen lär spotta ut dem lika kvickt som de stoppar dem i munnen. Jag vet inte hur giftiga de är, olika källor har olika bud om det.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Bo

« Svar #11 skrivet: 27 apr-09 kl 06:24 »
En som jobbat som läkare i Dalarna berättade om ett fall med någon som plockat tibast i skogen och hade på cykelns pakethållare. Hon stannade till hos en väninna för fika och under tiden åt väninnans fyraårige son tillräckligt många av bären för att vara bortom räddning.

glim

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 apr-09 kl 23:05 »
Försök ta bort all tibast du har på gården, den är mycket giftig för betesdjur!

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 28 apr-09 kl 00:05 »
Försök ta bort all tibast du har på gården, den är mycket giftig för betesdjur!

I vissa län är Tibasten fridlyst.
Här är den det. Vi har den lite överallt. Bland annat i vissa av våra naturreservat.
Ett par av dom med mycket Tibast betas av kor och får varje år. Jag har aldrig hört att något djur skulle ha fått problem med det.
Djur brukar ju vara rätt duktiga på att undvika saker som man inte skall äta.

glim

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 apr-09 kl 23:11 »
Utdrag ur Nordens Flora om Tibast. Fridlyst.Bären är lysande röda och liksom de övriga växtdelarna dödligt giftiga. Fåglar äter dock bären utan följdverkningar och bidrar till växtens spridning. Mer finns på "nätet" att läsa om Tibastens giftighet.
« Senast ändrad: 29 apr-09 kl 23:16 av vienna »

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 30 apr-09 kl 07:14 »
Det finns många växter i djurens beteshagar som är giftiga, men inte behöver man ta bort dem för det. Ta tex Digitalis (finns i mängder i våra hagar), eller varför inte vanlig smörblomma,  inte äter djuren av dem bara för att de finns där, inte ens när det är nästan DET ENDA som finns. Djuren VET att undvika.

Undantagen finns dock, men då handlar det främst om prydnads/trädgårdsväxter, grannens får dog av att ha ätit Rhododendron.

Dela detta:

* Inloggade just nu

448 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser