Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med tacka & adoptiv lamm.  (läst 948 gånger)

stinastina

• Västergötland
Problem med tacka & adoptiv lamm.
« skrivet: 21 apr-09 kl 13:20 »
Två tackor lammade samtidigt, då den ena fick fyra lamm och den andra ett så gav vi ett till den andra tackan. Till att börja med gick det bra, hon slicka lammet och det fick dia. Men så dagen efter har hon börjat ogilla att det diar. Hon går iväg eller stångar lammet (ganska brutalt ibland). Lammet är dock snabb på att ta chansen när hon inte märker det eller passar på när hennes riktiga lamm diar på andra sidan. Den får i sig mjölk och ökar i vikt. Är det risken stor att hon kan skada lammet?

Är det troligt att hon kommer att ge med sig så småning om?
Nu står det inhägnade så hon kommer ju inte undan så lätt.

Tacksam för lite råd!

« Senast ändrad: 22 apr-09 kl 20:23 av stinastina »
Bor med  min sambo på en liten gård utanför Skara. Här finns också hund, katter, kaniner, gotlandshöns och några värmlänska skogsfår.

stinastina

• Västergötland
SV: Problem med tacka & adoptiv lamm.
« Svar #1 skrivet: 22 apr-09 kl 20:30 »
Det har nu gått fyra dagar.
Då lammet inte ökar lika mycket i vikt som det andra över funderar jag på att ge mjölkersättning i flaska någon gång per dag.
Men kan det försvåra adoptionen på något sätt, jag tänker att lammet kanske slutar försöka dia tackan då?

Är jag helt ute och cycklar?   
Bor med  min sambo på en liten gård utanför Skara. Här finns också hund, katter, kaniner, gotlandshöns och några värmlänska skogsfår.

Åbacken

• Schnauzervalp peppar & salt - livets krydda!
    • Kennel Pognos
SV: Problem med tacka & adoptiv lamm.
« Svar #2 skrivet: 24 apr-09 kl 01:35 »
Vi knöt fast vår tacka i ett hundkoppel i väggen när hon inte ville veta av ett av sina egna lamm.

Nu när det gått över en vecka är tackan lös och det går jättebra. Så prova att knyta fast henne, precis så pass att hon kan äta, dricka och ligga ner. Vår tacka stångade sin lilla ganska hårt och nu är allting alltså bra, så det verkar funka att "lura" dem.
Gift, snart 40 m fyra egna barn o två fosterbarn i norra Ångermanland, hunduppfödning schnauzer p&s sen -92 och Klövsjöfår hösten 2008.
Livsmotto: "Det är inte hur man HAR det, utan hur man TAR det!"

Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser