Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tacka ur fas?  (läst 1104 gånger)

ulfg

Tacka ur fas?
« skrivet: 21 apr-09 kl 11:26 »
Hej alla kära fårkollegor.
Gutetacka, två år gammal, föder 2 lamm redan första veckan i januari och förlorar dem. Föder därefter 1 nytt lamm redan 21 april. Tappar den med. Samtliga tillfällen ser lammen normala ut, inte särskilt små eller magra. Tackan trots sina olyckor pigg och kry. Frågor:
Berodde andra olyckan på första olyckan? Har hon kommit ur fas med sin brunst? Åtgärd?
Dålig tacka som bör slås ut? Förra året gick det bra för henne med lamningen.

Mvh, Jonas
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

SV: Tacka ur fas?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-09 kl 11:41 »
Det låter faktiskt jättekonstigt med så snabb lamning igen. Livmodern har ju 2st. horn på får. kanske hon blev dräktig i det andra hornet något senare än i det första? När det gäller fåren uppörs man aldrig att förvånas. Spännande att höra vad ni andra säger. ???

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 21 apr-09 kl 12:15 »
Fanns det en bagge i flocken när hon lammade första gången? Hon kan ha blivit betäckt på lammningsbrunsten. Om hon klarade lamm bra förra året så skulle jag ha sparat henne, men om hon fortfarande går med bagge kan hon nu vara dräktig igen.
Karin på Sagolika Höö

hustran

« Svar #3 skrivet: 21 apr-09 kl 13:20 »
Jamen jag trodde dräktigheten varade ca. 5 månader....har jag fel? ???

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 21 apr-09 kl 13:26 »
 Det låter konstigt att lammet skulle vara fullgånget efter bara 4 månader ???
Jag har aldrig hört talas om att tackor skulle kunna ha "Dubbla" dräktigheter, men man ska aldrig upphöra att förvånas ;)
 Är det helt säkert att båda "Lammomgångarna" tillhörde den tackan?
                            Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ulfg

« Svar #5 skrivet: 21 apr-09 kl 20:23 »
Funderat lite till. Det måste väl vara så att hon helt enkelt luktade gott och blev påsatt ganska omgående efter sin första, misslyckade lammning i början av januari (lammningsbrunst). Tore går med dem året runt. Så lammar hon nu, knappt 4 månader efter och naturligtvis är lammet fött för tidigt, minst 1 månad. Trots att det såg ganska stort och fullgånget ut. Det här är väl förbannelsen med att ha baggen gåendes med flickorna året runt. T. o. m för gutar, trots deras normalt sett strängt avgränsade sexualsäsonger. Skall kanske sälja Tore och hyra in en "toy boy" åt flickorna varje höst i stället. 
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 21 apr-09 kl 20:26 »
Eller spara ett bagglamm som Tore kan ha sällskap av när han inte är i tjänst.                   Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Helena S

« Svar #7 skrivet: 22 apr-09 kl 11:42 »
I år är det det konstigaste guteåret som jag har varit med om !

Drog ut det sista lammet igår kväll. I och med det så är det tre av våra fem som har fått ett STORT bagglamm var. (Nästan) alltid annars så får de ju två. Nåja, året är ju förresten inte slut än. En av tackorna vars lamm dog i januari skulle jag tro väntar lamm igen i juli eftersom hon tydligen brunstade om strax efter lamningen... ::) ??? :P

Helt otroligt allt detta. Hoppas att allt återgår till det normala nästa år!

/ Helena.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser