Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mat  (läst 876 gånger)

Tessie

Hur mycket mat
« skrivet: 21 apr-09 kl 06:08 »
Är det någon som vet hur mycket lammnäring ett lamm på 1 v behöver/dygn. Vi ger våra 5 - 6 ggr/dygn. De äter ca 50 - 180 ml varje gång. Väldigt varierande. Tänkte nu att de har blivit lite äldre och att man kan minska på antalet måltider. I böcker står det att de ska ha 3 ggr per dag. Men jag tycker det låter lite. Är det inte bättre att ge oftare och mindre mängd. Eller det kanske inte är bra för magen. Hur gör ni andra?
Lotta

Tessie

SV: Hur mycket mat
« Svar #1 skrivet: 21 apr-09 kl 06:35 »
Jag vill tillägga att de äter ca 5 dl var/dygn. Är det tillräckligt? Kan jag nu dela upp det på mindre ggr/dygn eller ska de fortfarande ha så ofta? Jag tycker att det verkar lite med 5 dl/ dygn men det är det kanske inte. Lammen är pigga och alerta. De äter också olika mängd vid varje måltid, ibland bara 0,5 dl och ibland 160 ml.
Lotta

Lia-Ia

« Svar #2 skrivet: 21 apr-09 kl 08:27 »
Jag skulle tro att ju oftare man kan ge dom desto bättre, det är ju bla det som framhålls som positivt om man kan ha en lammbar, att de kan dricka ofta.

Sedan blir det ju ett himla spring om man ska ge dom 5-6ggr om dagen som du gör, det är väl därför de rekomenderar 2-3 ggr per dag.
Du kan väl försöka att gå över till lammbar?

5 dl tycker jag låter väldigt lite, om de vill ha mer skulle jag öka till en liter om dagen, men vill dom inte ha mer är dom ju nöjda med det dom får och då skulle inte jag vara orolig.

Tessie

« Svar #3 skrivet: 21 apr-09 kl 08:37 »
Ja, det är kanske så att det är bättre med lammbar. Har funderat på det. Men är också orolig att de inte ska äta tillräckligt då för när vi kommer med flaska så är de hungriga, men det är precis som att de inte klarar av att börja suga själva. I De första två dagarna gjorde de det, men nu får man nästan öppna munnen på dem och få igång sugandet innan de äter som de ska. Och gör de så med en lammbar så måste vi ju ändå gå ut och visa dem till rätta vid varje mål. Men de är som sagt pigga, skuttar runt, och när vi kommer med flaskan så skriker de så fort de ser oss och springer efter oss. Så det är ju inte de att de inte vill äta alls. Men det kan vara så att när man väl fått i flaskan i munnen  och de börjar suga så suger de jättebra, fort ca 0,5 dl, sen går de iväg. Nästa gång kan de ta tre gånger så mycket när de väl börjat suga. Så det är så olika till olika mål.
Lotta

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser