Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggare, hur tidigt kan man börja?  (läst 4170 gånger)

anette i bugared

• -
Avläggare, hur tidigt kan man börja?
« skrivet: 20 apr-09 kl 13:19 »
Frågan finns möjligen redan ibland bitrådarna, men isåfall kommer den här igen.

Nämligen; Hur tidigt på säsongen kan man börja producera avläggare?

Anledningen till frågan är att jag har ett par samhällen som är mycket starka, de fyller sina 20 ramar LN och har extremt produktiva drottningar.
NÄR kan jag som tidigast ta avläggare? Alternativet som jag ser det är att lägga ett tredje yngelrum men hur bra är det? Eller skall jag ta täckta yngelramar till de lite svagare samhällena? Jag vill ju absolut inte att nåt av dessa samhällena skall svärma men det börjar faktiskt bli lite trångt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

poze

• Östergötland
SV: Avläggare, hur tidigt kan man börja?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-09 kl 14:17 »
Man får vara försiktig nu på våren när det inte kommit ut så många ungbin, det dör ofta fler än vad som föds i början, så om man delar på ett samhälle för tidigt och om de dör av i för snabb takt så kan de inte hålla värmen i yngelrummet och ynglet dör.
Men jag har odlat drottningar så de  var kläckta till 10 maj. i mindre lådor och foder och pollen.

Sedan får man hålla koll på drönarna så de är igång det tar 2 veckor efter kläckning av drönare tills de är könsmogna sedan skall det till bra förhållanden för parning var noga med att "mata" avläggaren med bin om inte hon parats i god tid.

Om jag skulle göra avläggare så här tidigt skulle jag dra upp en drottning med en liten bistyrka och låta huvudsamhället vara intakt som ungbiuppdragare. när man nu vet detta kan man dessutom fodra på modersamhället för att stimelera yngelsättning.  sedan skulle jag ta 2 yngelramar och en foderram någon gång i maj till var avläggare samt spara minst 4 i moderssamhället..

usch va sugen jag blev. får gå ut och larva om litet nu tror jag!
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Lyckero

« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 15:01 »
Drönarna brukar väl bli könsmogna någon gång i början av maj. Därför borde det väl också gå att börja dra upp drottningar nu, i alla fall här i södra Sverige. I solen kommer nog temperaturen upp emot de 18-20 grader som behövs för att drottningen ska ut och flyga.

Hade själv tänkt att vänta ett par veckor innan jag gör någon avläggare. För några dagar sedan hittade jag dock ett par täckta drottningceller i en kupa. Letade men hittade ingen drottning. Kanske letade jag inte tillräckligt men det måste ju ha varit en drottning där för inte så länge sedan. Kan bina redan ha svärmat? Valde att inte göra något åt saken. Vågade inte knipsa bort cellerna ifall den gamla drottningen försvunnit av någon anledning. Om det är drottningbyte på gång så får jag bara hoppas att drönarna redan finns beredda någonstans i luften.

wictor

« Svar #3 skrivet: 20 apr-09 kl 19:32 »
Sätt definitivt på en tredje låda.
Svärmlust väcks i april...

I början av min biodlarbana visste jag inte vad spärrgaller var, jag och pappa bara fyllde på med lådor uppåt. Så fick drottningen göra sin plikt så långt hon förmådde, däröver samlades honung. Framåt sensommaren så drog alltid yngelklotet ihop sig, så skattade vi av allteftersom...

OM jag hade varit du så hade jag om en månad tagit av en full yngellåda och ställt på ny botten på ursprungsplatsen, resten flyttar jag undan 5-10 meter. Drottningen är det bra om hon följer med i bortflytten de få metrarna. Flygbina kommer att uppsöka sin gamla plats, en hel massa ungbin kommer att kläckas, en drottning kommer de att dra fram, speciellt om det kanske redan fanns en cell eller två... Sätt direkt till en skattlåda, mellanväggar är utomordentligt, både de gamla bina och speciellt de nya som kryper ut kommer att bygga frenetiskt. Du kommer att få honung. Och ett väldigt starkt samhälle innan sommaren är slut.

Det bortflyttade kommer att ha en drottning och en massa ungbin, se till att de har byggplats. Och se till att de överhuvudtaget har stor plats. Produktiva bin behöver stor plats. 5-6 lådor på höjden är ingenting...

Om du nu har så produktiv drottning som du säger, som säkert kommer att fylla tre LN, så kan man till och med göra två avläggare som jag beskrivit, + behålla sitt ursprungssamhälle OCH samtidigt få en massa honung.

Och så lägger jag märke till att du är speciellt stolt över dessa drottningar. Är det dem du köpte av någon duktig drottningodlare förra året?
Visst lönar sig avel.
Och visst kan det vara värt några honungsburkars intäkt att köpa sig sådana fina avelsdjur.

Själv ser det mesta ut att arta sig bra. Två sammanslagningar har jag blivit tvungen att göra, en beroende på att en mus tydligen kommit in i en kupa... Sånt som händer, lite trist. Drottningen levde dock, en fin buckfast så hon får göra sin plikt nåt år till i ett annat vicelöst samhälle.

Lycka till i sommar, det kommer att bli MÄNGDER med honung. Det har jag hört från säker källa...

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 20 apr-09 kl 19:54 »
Sätt definitivt på en tredje låda.

Och så lägger jag märke till att du är speciellt stolt över dessa drottningar. Är det dem du köpte av någon duktig drottningodlare förra året?
Visst lönar sig avel.
Och visst kan det vara värt några honungsburkars intäkt att köpa sig sådana fina avelsdjur.

Jag har en massa ostädade ramar efter slungningen förra sommaren, de borde väl passa i en tredje yngellåda, så får bina lite att göra+lite god honung att äta.

Sedan till stoltheten som jag tyvärr inte kan ta åt mig alls utan det är en biodlare i Skåne, Olof Laurin som skall ha äran för dessa fantastiska damer. Själv hade jag nog bara nybörjartur som hade lyckan att det var just dessa samhällen jag köpte, jag letade inte efter något mer än Buckfast och snälla sådana.

Bara en fråga, finns det risk med att ge dem ett för stort rum, jag tänker lite på värmehållningen tex. Vi har minusgrader om nätterna och en nordanvind som kyler emellanåt.

Och var ställer jag den nya lådan bäst? Överst eller nederst? (Jag känner att detta verkligen kan vara en "nybörjarfråga" :-X.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #5 skrivet: 21 apr-09 kl 06:09 »
Överst.
Och urslungade ramar är riktigt perfekt!
Har du så mycket utkrypande bin så gör det inget att sätta på ytterligare en låda med bara mellanväggar, så får ungbina bygga också.
Och har de rymligt så jobbar både bina och drottningen bättre.
4 lådor nu är inga problem där du bor, du kommer nog att ha 5-6 lådor innan juli om de fyller två lådor redan. Tjugo fyllda yngelramar ger tillräckligt med bin för att fylla 60 kakgator.
Har du skiftat plats på de två lådorna i yngelrummet än? Bra att göra det annars, så fylls den nedre lådan ända ut i kanten när den hamnar som nummer två.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 apr-09 kl 07:17 »
Notera att vaxbyggen tar mera tid än man tror och ett samhälle kan bygga ut en låda per sässong, ett starkt samhälle på sin höjd två.
För att få lite fart så hämtar jag hem färdigutbyggda ramar från skattlådor för att dels utöka samt ha något att ställa ovanpå spärrgallret i början.
Ett bra sättet att komma igång från scratch och få lite mera livskraft bland både avläggare och köpta samhällen på två lådor.

« Senast ändrad: 21 apr-09 kl 07:44 av Sten-Åke Lindell »

Beorn

« Svar #7 skrivet: 22 apr-09 kl 21:44 »
Hello
Kan meddela att på lågfredagen ställdes en 3/4-langstrothlåda med mellanväggar på en stark dam i en 10r Dadant. . Idag var 75% av ramarna så gott som utbyggda..Dom fick en låda till. Lär behöva delas om några veckor...Men kul är det=) Bor i Mälardalen(södra sidan).

De flesta 2 och 3 årsdamer har fått första halvan av drönarramen utskuren(kör med 10dagars). Så det är fart i år tycker jag. Mogna drönare om 3 veckor kanske?
En uppmaning; Gör många avläggare och bortse om det är några drottningar som sura. ta bort dom och så ihop till starka samhällen i höst. 2 drottningar ger fler bin än 1 . Spara den bästa  drottningen.
GÖr bin i alla lådor och dylikt som finns.

Fullt surr ihelgen

=)

wictor

« Svar #8 skrivet: 22 apr-09 kl 22:25 »
Hej Beorn och Sten-Åke

Min erfarenhet liknar mycket den som Beorn har. Sten-Åke, visst bygger bina fortare än en låda per år. Jag har många gånger haft samhällen där jag på en full yngellåda LN satt på såväl tre som fyra-fem lådor med enbart mellanväggar, allt utbyggt innan slutet av juli. Finns det bara bin, gott om plats för drottningen, samt lagom drag hela tiden så byggs det.

Alla mina samhällen som sitter på Dadant har för två-tre veckor sen fått en till låda med enbart vaxade plastramar, de är i stort sett utbyggda nu, har börjat montera på fler lådor till skattning över spärrgaller nu eftersom rapsen börjar blomma vilken dag som helst. Och då är det i de flesta enbart vaxade plastramar.
I fjol gjorde jag likadant, en Dadant i botten, en 3/4 låda däröver, sedan spärrgaller och skattlådor.

Enkelt att göra avläggare, jag lyfte i flera fall bara av 3/4 lådan till ny botten, så fick de göra en drottning alternativt att jag tillsatte en cell eller kläckt drottning.
När drottningen började fungera satte jag en Dadant över, mellanväggar, den byggdes ut fint och drottningen gick upp och fortsatte där. Efter några veckor flyttade jag upp 3/4 lådan och lade spärrgaller under, bina kröp ut och lådan fylldes med honung. Har nu en hel del samhällen tillverkade på det enkla sättet.
Lådor där det varit yngel skattar jag bara en gång, sen skrapar jag av vaxet och smälter ner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser