Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bagge ihop med tackor  (läst 3215 gånger)

Tessie

Bagge ihop med tackor
« skrivet: 19 apr-09 kl 10:43 »
Hur gör ni som bara har en bagge? Låter ni baggen gå ihop med tackorna året runt, eller delar ni på dem?
Lotta

Torsabjörke

SV: Bagge ihop med tackor
« Svar #1 skrivet: 19 apr-09 kl 13:40 »
Vi har baggen ihop med tackorna men får nog flytta honom vid lamning eftersom han gillar att stånga mig.
 :)
4 barnsfamilj, arbetande drömmare med, värmlandsfår, blommehöns, myskankor, linderödare, katt.

gråzon

« Svar #2 skrivet: 19 apr-09 kl 14:38 »
Vår bagge snäll med alla, :) går kvar till det är dax att byta bagge gjort så i flera år inte haft några problem.

Tessie

« Svar #3 skrivet: 19 apr-09 kl 18:03 »
Vi har baggen ihop med tackorna men får nog flytta honom vid lamning eftersom han gillar att stånga mig.

Det är just det vår bagge också gör. Han stångas så fort vi kommer in till dom i hagen. Och jag tycker det är synd för tackor och lamm blir mindre sociala. Samtidigt kan jag tycka att det är synd om baggen om han ska gå själv.
Lotta

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 19 apr-09 kl 19:22 »
Jag brukar ha baggarna i en egen liten flock. Har alltid minst två baggar men, det har blivit någon liten klenfis som fått vara kvar över vintern också och då får de gå i en grupp när betäckningen är klar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

samaka

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 19 apr-09 kl 21:13 »
Vår förra bagge gick med tackorna hela tiden, han var from som ett lamm :). Den nye rackaren är en riktig bråkstake, för att underlätta fårskötseln så har vi stängt in honom med grindar i tackornas hage. Han har ett eget litet vindskydd och en rasthage i tackornas hage. Fungerar bra. Det optimala är ju att han får vara social med andra får, men det här känns som en näst bästa lösning.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 19 apr-09 kl 21:18 »
Min bagge går med de andra året runt. Men det verkar vara ett undantag mer än en regel.
Tror de flesta med begränsad markareal skulle ha ett enklare liv utan problem och utan inavel med att plocka in ett bagglamm på hösten och plocka bort honom efter fullgjord tjänst.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Helena S

« Svar #7 skrivet: 20 apr-09 kl 10:56 »
Vår bagge är snäll och går med tackorna året runt. Tills i år kan jag säga för i går kväll fick han en egen box att vara i tills tackorna har lammat färdigt.

Det verkar som han triggar igång på lamningslukten och blir som galen att betäcka. Tackan blir hysterisk och lammen bara flyger omkring när mamma och pappa springer runt, runt.
Så nu bor han i egen etta tills vidare och jag kan säga att han inte verkar helt nöjd med den lösningen  ;).

Jonte P

« Svar #8 skrivet: 20 apr-09 kl 11:42 »
Jag har också upplevt att det ibland kan bli lite rörigt under lamningen om baggarna går med tackorna så vi har valt att ha baggarna för sig under själva lamningen. Sen kan de gå ihop igen. En bagge trivs bra med en annan eller fler bagge / baggar som sällskap. De går ofta för sig själva under sommaren även om man har dem i samma hage som tackor och lamm. Därför tycker jag det är en fördel att ha minst två baggar. Då har de alltid sällskap även om man behöver dela på bagge och tackor under någon period. Ett alternativ kan ju vara att ha en kastrerad bagge som sällskap till avelsbaggen om man tycker det är jobbigt att ha två grupper under betäckningen såvida man inte tillämpar gruppbetäckning förstås...
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Lia-Ia

« Svar #9 skrivet: 21 apr-09 kl 08:17 »
Min bagge går med tackorna året om, med två undantag, när tackorna ska/har lammat flyttar dom till egen (baggfri) avdelning och vid avskiljningen är han lekpappa till bagglammen.

Men eftersom han har blivit en aning stökig mot oss, så kommer vi att ta bort honom i år. Sedan kommer jag att göra som ulfg beskrev, köpa in en ungbagge och ta bort honom efter att han har betäckt, alternativt att ha honom i två säsonger om det blir för dyrt att köpa in ny bagge varje år. Man får väl jämföra inköpskostnaden med vad det kostar att föda honom och den eventuella vinst man får vid slakt, mot att slippa ha baggen över vintern med tackorna.

gråzon

« Svar #10 skrivet: 23 apr-09 kl 12:35 »
vi byter varje år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser