Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svamp eller brist på något?  (läst 1871 gånger)

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
Svamp eller brist på något?
« skrivet: 18 apr-09 kl 09:54 »
Hej igen alla!
mitt tredje och förhoppningsvis mer lyckade inlägg.

Läste lite om zinkbrist och koppar... och vill bara höra vad ni säger.

Min ENA get har små gulaktiga mjällskorv som sprider sig från insidan av hö knä bak och upp mot rumpan. Upptäcktes först lite såraktiga skorpor bland annat ett stort som ca 1 enkrona eller något sådant.
Och nu ser man de här lite mjälltovorna ex som en häst med ringorm, håret sitter fortfarande kvar men skall ut och smörja med en salva från veterinären.

Men vad säger ni, tyder det mer på en ex svampinfektion/streptockok eller kan detta vara en brist på ex zink eller liknande?

Jag söker någon som kanske upplevt svamp hos getter eller liknande? kanske har upplevt milda former av mineralbrist eller annat som liknar hennes utslag?

Skall lillgägga att hon har väldiga besvär genom att slå med bakbenen, mitt på dagen lite varmare och ej blåsigt har jobbigt att stå still ute. Finns en glugg i huset där det verkar fläckta skönt över rumpan på henne där hon gärna står annars.

Nu följer jag veterinärens råd en vecka och ser om det är någon skillnad. Men om ni har några andra förslag eller sett liknande snälla... Hon kan ju inte vara den enda? Och om det smittar till de andra, kan man behandla med virkon i förebyggande eller tål inte getter fukten?

Hjälp oss förstå vad det kan vara... har en underbar veterinärr som kommer göra allt för att kunna hjälpa men med fler tips så kan man ju hitta orsaken fortare.

Tyder ej på ohyra., men har fluscha om det rekomenderas en starare dos och behandling...

/Terry Tomten och de övriga på gården.

Sandshult

• Östergötland
    • www.dvargget.se
SV: Svamp eller brist på något?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-09 kl 10:23 »
Hej! Tycker det låter som benskabb eftersom hon är så irriterad. Har vet sagt något om det? Då hjälper inte Flusa utan hon ska tvättas med skabbmedel, Sebacil tror jag det heter. Kan vara värt att prova kanske. :)

palseger

• Småland
skabb?... hm
« Svar #2 skrivet: 18 apr-09 kl 10:32 »
Hm... det skulle det ju kunna vara...

som det är nu har det spridit sig otroligt över bakbenen... det är som små små skorpor överallt... nu smörjer jag med en salva som heter: Streptocillin vet i en liknande avmaskningspruta fast väldigt liten och skall smörjas utvändigt.

Tanken är att avvakta tills på måndag för att slippa den otroligt höga veterinärräkningen, dock tyckte vårana tt det skulle smörjas i en vecka. så tanken nu är att smörja, avvakta tills måndag morgon och hålla koll med många smörjningar och se. Sedan ringa distriktsveterinären för att få hjälp om det inte bättrat sig något.

Någon som kan förklara om skabben ser ut som det jag försöker beskriva? skall söka på nätet för att se om det finns bilder... det har som sagt utvecklats väldigt på kort tid.

Tacksam för tippset, tack så otroligt mycket.

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 18 apr-09 kl 12:18 »
Kanske du kan hitta något här:
http://www.goatbiology.com/mites.html

Bilder på getter med skabb finns här:
http://goatdairylibrary.org/Pages/Disease%20Database%20L-O.htm
(Scrolla ner till "mange")

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 apr-09 kl 15:41 »
Gettebra länkar! Titta också på "Choriopic Mange" under "C" på länk nr 2. Brist på zink kan också ge de symptomen. Vad geten än lider av tycks den ju plågas rejält av klåda, jag skulle be vetten om antihistamin mot det.
« Senast ändrad: 18 apr-09 kl 16:59 av Sussilo »

palseger

• Småland
Bättringsväg
« Svar #5 skrivet: 21 apr-09 kl 19:01 »
Streptocillin är en mycket dryg trevlig salva som verkar läka våran lill get.
Temperaturen ligger på 39,2 men skall inte vara feber enligt veterinären. och hon visar inga tecken på att vara sämmre utan snarare tvärtom.
Hon ligger mer nu, får förmodligen mer ro att sova. Hon är ute mer med sina kompisar och äter. Såren på benen och bakom spenarna börjar förvinna, några blev först blåsor och andra försvann direkt. Lite är dock kvar och behandlingen fortsätter 2 gånger om dagen veckan ut i alla fall.

Jag är fortfarande tacksamma för era svar, vi har mycket räv här så vist kan det finnas skabb i marken, men så länge det är på bättringsväg avvaktar vi annan behandling.

MVH¨'
Terry

Mmmm

• Övriga världen
SV: Bättringsväg
« Svar #6 skrivet: 21 apr-09 kl 23:24 »
vi har mycket räv här så vist kan det finnas skabb i marken

Skönt att höra att hon verkar bättre! Men jag måste få protestera lite - rävskabb tror jag inte går på getter, det är annan sorts skabb.

http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hund/Parasiter/Ravskabb-Sarcoptes/

palseger

• Småland
« Svar #7 skrivet: 06 mar-10 kl 10:42 »
Hej!
jag skulle ju lagt in förra gången förstås att salvan jag fick av veterinären Streptocillin, läkte allt jätte bra.

Hon verkade så tacksam och glad efteråt. vi fick hålla på med behandlingen lite längre än veterinären sa och ta ganska mycket salva då det var väldigt utslaget i början.

Men hon läkte ihop väldigt bra och vi hoppas slippa det nu till våren.
 :)
/T

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, torpjens, Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser