Hej igen alla!
mitt tredje och förhoppningsvis mer lyckade inlägg.
Läste lite om zinkbrist och koppar... och vill bara höra vad ni säger.
Min ENA get har små gulaktiga mjällskorv som sprider sig från insidan av hö knä bak och upp mot rumpan. Upptäcktes först lite såraktiga skorpor bland annat ett stort som ca 1 enkrona eller något sådant.
Och nu ser man de här lite mjälltovorna ex som en häst med ringorm, håret sitter fortfarande kvar men skall ut och smörja med en salva från veterinären.
Men vad säger ni, tyder det mer på en ex svampinfektion/streptockok eller kan detta vara en brist på ex zink eller liknande?
Jag söker någon som kanske upplevt svamp hos getter eller liknande? kanske har upplevt milda former av mineralbrist eller annat som liknar hennes utslag?
Skall lillgägga att hon har väldiga besvär genom att slå med bakbenen, mitt på dagen lite varmare och ej blåsigt har jobbigt att stå still ute. Finns en glugg i huset där det verkar fläckta skönt över rumpan på henne där hon gärna står annars.
Nu följer jag veterinärens råd en vecka och ser om det är någon skillnad. Men om ni har några andra förslag eller sett liknande snälla... Hon kan ju inte vara den enda? Och om det smittar till de andra, kan man behandla med virkon i förebyggande eller tål inte getter fukten?
Hjälp oss förstå vad det kan vara... har en underbar veterinärr som kommer göra allt för att kunna hjälpa men med fler tips så kan man ju hitta orsaken fortare.
Tyder ej på ohyra., men har fluscha om det rekomenderas en starare dos och behandling...
/Terry Tomten och de övriga på gården.