Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nattruvare  (läst 1264 gånger)

Jonte P

nattruvare
« skrivet: 17 apr-09 kl 15:37 »
Tänkte bara kolla om det är vanligt att gåshonorna ligger på äggen i redet under natten och sedan är ute hela dagen. D v s ingen egentlig ruvning utan bara "halvruvning". Alla mina tre ölandsgåshonor har gjort / gör så. En har ruvat på heltid nu i ett par veckor och en annan lade sig idag verkar det som.

Funderar på om det kan vara ett sätt för gässen att hålla äggen frostfria utan att ligga så hårt att fosterutvecklingen startar. Nätterna kan ju vara kalla i mars-april. Läste i anktråden att detta kan förekomma hos myskankor men jag har aldrig hört talas om att gäss gör så. Hur gör era gåshonor?

Blir det gässlingar av de ägg som "nattruvats" i några veckor?
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: nattruvare
« Svar #1 skrivet: 17 apr-09 kl 16:56 »
Mina gör så och det blir gässlingar.

Jonte P

« Svar #2 skrivet: 20 apr-09 kl 11:15 »
OK, vad bra att det funkar hos dig! Vad har du för ras? Pratade med en som har vita italienska och skånegäss och de låg tydligen inte i redet på natten.
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 20 apr-09 kl 12:21 »
Jag har amerikansk gul sen -04 och det blir minst en kull naturruvade ungar här varje år. Det är ofta de börjar att nattruva och ofta värper de nåt ägg till då. Men sen när de lägger sig riktigt så blir deras pauser från äggen kortare även om de kan vara ute och beta och njuta av solen en bra stund varje dag.

Jonte P

« Svar #4 skrivet: 18 maj-09 kl 12:17 »
Nu har de som nattruvade fått sammanlagt tre gässlingar på två honor. De kläcktes tre-fyra dagar tidigare än beräknat så jag antar att nattruvningen satt igång processen lite tidigare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare
eremit1, torpjens

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser