Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minihönsgård?  (läst 4033 gånger)

port513

• Skåne
Minihönsgård?
« skrivet: 16 apr-09 kl 13:58 »
Jag har väl inte direkt trädgården att ha höns i just nu, har bara 300kvm med grannar på båda sidorna om trädgården men baksidan fri.

Finns det någon variant av höna där tuppen inte kommer väcka hela bostadsområdet och där man kan ha en tupp och 3-4 hönor?
Hur i så fall får man detta att fungera året runt och hur ska en eventuell hönsgård se ut?

Har fått för mig att höns är bra på att utrota mossa också om de får gå lösa i trädgården, nu är min trädgård innätad med ett elstängsel, kommer de att undvika denna eller rent av skada sig på denna?

/Henke

Kajsa Kavat

• Värmland
SV: Minihönsgård?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-09 kl 15:41 »
När jag hade höns i vår villaträdgård för 11 år sedan,så var villkoret från kommunen att jag inte hade tupp(det kan störa grannarna),inte drog till sig råttor och att de var inhägnade.Jag valde av utrymmesskäl att ha dvärghöns,jag ville ju ha dem för äggens skull inte för att ta kycklingar efter.Det funkade fint och grannarna köpte gärna ägg av mig.

Kolla vad som gäller i din kommun.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-09 kl 15:43 »
Jag skulle välja dvärghöns utan tupp.
Ras som ger bra med ägg Dv. Kochin eller Dv. Wyandott
Hedemorahöns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 16 apr-09 kl 18:02 »
Jag skulle struntat i tuppen om jag bodde i villaområde. Mossbekämpningen kommer garanterat inte att påverkas.

Jag tror att höns är bra på att utrota mossa, våra höns krafsar iallafall gärna i mossan på klipphällarna.

Elstängsel funkar på höns, men inte lika effektivt som på många andra djur. Jag har läst att höns är lite trögfattade och kan behöva gå in i stängslet 10 gånger innan de fattar att det gör ont. Dessutom måste du tänka på att göra det högt, för höns flyger bra. Skulle tippa på minst 1,8 m.

Huruvida de blir skadade eller ej antar jag beror på strömstyrkan, men den har jag ingen koll på.

Ett annat alternativ är att ha ett flyttbart hönshus. Här är några exempel: http://www.backyardchickens.com/chicken-coop-tractor.html

Bara att flytta när all mossa är bortplöjd!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

port513

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 apr-09 kl 20:17 »
Mår inte hönsen dåligt av att vara utan tupp då?
Har man ju alltid fått höra att en hönsgård utan tupp så mår de kasst och sånt där.

/Henke

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #5 skrivet: 16 apr-09 kl 20:36 »
Mår inte hönsen dåligt av att vara utan tupp då?
Har man ju alltid fått höra att en hönsgård utan tupp så mår de kasst och sånt där.

/Henke

Nej, kasst är en rejäl överdrift. Grannarna kommer må kasst om en tupp väcker dem kl 4 varje morgon! ;)

Sannolikt mår hönorna lite bättre om det finns en tupp i flocken, men det är inte så att de kommer må dåligt utan.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

port513

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 apr-09 kl 20:39 »
Avla fram en tyst tupp kanske? ;)

Men det klassas alltså inte som djurplågeri att inte ha en tupp bland hönsen då?

Hade dvärgvaktlar i lägenhet tidigare men den tuppen gal väldigt tyst ;)

/Henke

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 16 apr-09 kl 20:46 »
Men det klassas alltså inte som djurplågeri att inte ha en tupp bland hönsen då?

Absolut inte, det lovar jag dig! :)

Tyvärr - det finns inga tysta tuppar, är jag rädd!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 16 apr-09 kl 20:48 »
Absolut inte, det lovar jag dig! :)

Tyvärr - det finns inga tysta tuppar, är jag rädd!

Jo... Döda tuppar är tysta...  ::) Men en död tupp är förståss inte till någon nytta i en hönsflock.  ::)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

port513

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 apr-09 kl 20:51 »
Vakteltuppar är hyfsat tysta, jag hade mitt par i sovrummet utan problem ;)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #10 skrivet: 16 apr-09 kl 20:52 »

Å andra sidan skulle inte en vakteltupp göra mycket nytta tillsammans med vanliga hönor. DET om något vore djurplågeri! ;)

port513

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 16 apr-09 kl 20:54 »
Troligen totalt utmobbad ;)

Vad är det för rekommenderade mått till ett hönshus med hönsgård? Och vilket antal ska jag ha för att ha minimal yta med maximal utdelning av ägg?

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #12 skrivet: 16 apr-09 kl 21:06 »
Vad är det för rekommenderade mått till ett hönshus med hönsgård? Och vilket antal ska jag ha för att ha minimal yta med maximal utdelning av ägg?

Det finns lite olika åsikter om det. Jag har bl a läst minst en halv kvadratmeter per höna i huset, och två kvadratmeter per höna i gården.

Jag rekommenderar dig att leka lite med sökfunktionen. Här är en av trådarna som diskuterar minimiyta: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=24770.0

Tänk också på att det finns en massa andra saker man ska tänka på angående hönshus. T ex sittpinnar, reden, dragfrihet, ventilation, värme, strömaterial, foder- och vattenautomater, med mera. Jag rekommenderar dig att söka runt så mycket du orkar, och kanske köpa en hönsbok eller låna någon på biblioteket! :)

Minimimåtten är för att hönsen ska må bra, de har inte så mycket med ägg att göra. Man kan nog ha mindre än minimimåtten och ändå få maximalt antal ägg.

port513

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 16 apr-09 kl 22:09 »
Någon vettig bok om detta då?

/Henke

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #14 skrivet: 16 apr-09 kl 22:15 »

De skulle inte jag palla:P De låter ju som groder:P

port513

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 16 apr-09 kl 22:18 »
Ja och det har jag också haft i sovrummet ;)
Min tupp var tyst om man bortser från det där "hish hish uhhh uuuuuuuuuuuuuuuu!" som han fick ur sig när han spände sig för hönan ;) Vart väl en och annan gång som jag trodde frugan snarkade ;)

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 16 apr-09 kl 22:35 »
Någon vettig bok om detta då?

/Henke

Glömde du bort vad jag skrev om att använda sökfunktionen? ;) Denna tråd hittade jag genom att söka på "hönsböcker": http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=51874.0

Boken "Höns" har rekommenderats i många trådar.

port513

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 16 apr-09 kl 22:37 »
Nä, men jag vet inte om det är nått knas med sökningen här hemma, IE8 och SP2 till Vista. Jag hittar i princip inget eller allt vilket är förvirrande.

/Henke

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #18 skrivet: 16 apr-09 kl 22:39 »
Datorer är jobbiga. Lycka till med hönsen nu! :)

/Armand som egentligen också heter Henke

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #19 skrivet: 17 apr-09 kl 14:56 »
Jag skulle oxå satsa på hönor utan tupp. En tupp låter så är det med det och då är det bara bäddat för att grannarna ska kunna ha något att klaga på.
Hur många höns du kan ha på ett visst utrymme och hur de mår är ju väldigt individuellt beroende på vilken ras det är. Jämför Brahma med Dv Wyandotte?!
Vet inte vilken ras du vill ha alls, kanske missade det i tråden?
Ett höpgt stängsel är ju iaf att rekommendera om du inte har silkeshöns som inte kan flyga.
Lycka till
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stengrim, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser