Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  garn/tyg av nässlor?  (läst 10998 gånger)

malines

• Gäst
garn/tyg av nässlor?
« skrivet: 15 apr-09 kl 16:45 »
Hej!

Är det någon som provat att ta tillvara nässelfibrer? Hur gjorde ni? Och hur blev det i så fall?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: garn/tyg av nässlor?
« Svar #1 skrivet: 16 apr-09 kl 11:49 »
Hej!
http://www.lj.se/box_files/box34907/Webb1_09.pdf
Där står det lite om detta. Här har du lite till... du kan kontakta dem, de vet nog. http://www.lj.se/hemslojd
Tror det stod mer om detta i föregående Händer dvs 4/ 08.
Lycka till!
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

malines

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 apr-09 kl 12:11 »
Tack Guld!  :)

sofia på gotland

« Svar #3 skrivet: 03 maj-09 kl 22:18 »
Jag har provat. garnet blev grönt, annars likt ett skäktefallsgarn fast mer elastiskt än när jag har spunnit lin.

Vill du prova kan du skriva direkt till mig så ska jag svara när jag har bättre tid, om du inte redan fått till räckliga tips på länkarna. Ett råd bara; om du gör som någon annan beskrivit och misslyckas ändå behöver det inte vara ditt fel, det kan lika gärna bero på att du plockat nässlor ur ett stånd med fel gener. Oroa dig inte för sånt i onödan bara, utan prova friskt!

Sofia

malines

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 maj-09 kl 22:54 »
Tack!

Tänkte testa när de vuxit till sig lite. Måste väl funka bäst?

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 03 maj-09 kl 22:58 »
jag ska också testa, glömde bort de i höstas. Bäst är ju när de är höööga, på hösten dvs. De blir ju upp mot 2 meter då
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

malines

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 maj-09 kl 22:59 »
2 m???? Monsternässlor!!!

sofia på gotland

« Svar #7 skrivet: 03 maj-09 kl 23:00 »
Ja, jo, nu duger de ju bara till att koka soppa på. De ska hinna veda till sig lite, högsommar är bra.

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #8 skrivet: 04 maj-09 kl 16:34 »
Hej!

Jag har för mej att jag hört att man ska låta nässlorna stå kvar, så är de rötade när de vissnat - någon som känner igen det/har provat?

Sommartorparn

« Svar #9 skrivet: 04 maj-09 kl 16:48 »
Jag googlade på temat hela kvällen igår och kom efter flera timmar fram till följande: Den bästa skördetiden är mitten av augusti (det vara bara en skånsk källa som angav juni). Det var hopplöst svårt att få ett konkret svar på hur man lyckas på ett naturligt sätt med rötandet. Jag hittade dock en kemisk variant. I varje fall kan man skörda och torka nässlorna tills man har kommit på hur man ska göra och vid tillfälle röta stjälkarna utan blad (om man nu kommer på den optimala metoden). I ett tyskt forum hittade jag ett inlägg från någon som hade misslyckats på fyra olika sätt. Någonstans påstods det också att man inte får röta i vanliga sjöar och vattendrag (om man har sådant tillgängligt) p g a att det kan förgifta fiskarna (???). Sen är det i princip 95% av stjälken som måste slängas, för så mycket fibrer är det inte i.

Tänkte ev. googla på andra språk också när jag kommer på lämpliga sökord på dessa språk. I varje fall skulle det förvåna mig om någon annan hittar något matnyttigt på svenska och tyska sidor. Men försök gärna ändå och tala om för mig vad ni kommer fram till.

malines

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 maj-09 kl 16:50 »
Jag pratade med en man som sa att det ska behandlas på exakt samma sätt som lin... Any thoughts?

Sommartorparn

« Svar #11 skrivet: 04 maj-09 kl 16:51 »
Förresten jobbar visst en nässelfiberfirma (som har patent) med hetta och tryck. Fast i inslaget såg det ut som vanlig kokning i gigantiska kastruller.

Sommartorparn

« Svar #12 skrivet: 04 maj-09 kl 16:53 »
Jag pratade med en man som sa att det ska behandlas på exakt samma sätt som lin... Any thoughts?

Ja, det säger flera, men sen finns det ofta ett "men". Tydligen är det ett stort problem med att nässlor snabbt börjar stinka och mögla (enligt den som misslyckats på flera sätt). Å andra sidan har jag själv absolut ingen kunskap om linrötning (skulle vara teoretiskt i så fall), så jag vet inte hur det "brukar" se ut.

Grejen är att jag har stor tillgång till nässlor, men inte till lin, samt nästan ingen plats att hålla på att böka och ha mig och inte heller några redskap hittills heller. (Nässlorna växer i skogen).
« Senast ändrad: 04 maj-09 kl 16:56 av Sommartorparn »

Sommartorparn

« Svar #13 skrivet: 04 maj-09 kl 18:31 »
På engelska fick jag nu på en gång upp en bra länk: http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=5855
Bra bilder: http://www.woodcraftwanderings.org/cordage.html  - ja, det gällde nu bara fibrer för fiskelinor och sånt, men här: http://foxleymanor.blogspot.com/search/label/Fibre  - en blogg. Fast rötningen står det inget om, för även här pillas det för hand. Ändring: jo, på ett annat ställe

Retting
This is a controlled rotting to remove gummy (pectinous) substances which glue fi bres to-
gether,  which can be carried out in a number of ways:
 water retting - stalks are left in water, and are acted upon by bacteria
 dew retting - stalks are left out in the fi eld for 6 weeks, and are acted upon by fungi
 chemical retting - stalks are placed in chemical solutions
Currently dew retting is the dominant method; chemical methods tend to damage the fi bres. http://www.ifm.eng.cam.ac.uk/service/news/documents/Fibrefromstingingnettles.pdf

« Senast ändrad: 04 maj-09 kl 19:36 av Sommartorparn »

malines

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 04 maj-09 kl 19:08 »
Bra!  :-*

textileri

• Västergötland
    • textileri.net
« Svar #15 skrivet: 05 maj-09 kl 21:50 »
Jag kom just på att jag hade kompisar som försökte få fram kuskap och fibrer från nässlor för många år sedan, deras slutsats var - om jag minns rätt - att "nettelduk" troligen inte kom från våra vanliga svenska nässlor. Någon som vet något om olika sorter?

/Eva

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #16 skrivet: 07 maj-09 kl 22:28 »
Fick för mig att jag hade en bok där det stod om nässlor, men jag hittade inte mycket. Stod i alla fall på ett ställe att det är risk för att fibrerna förvedas när plantan börjar gulna och då kan man inte utvinna dem. Har dock för mig att jag läst att det blir lite olika nyanser på garnet beroende på om man skördar när den är grön eller gulnad. I övrigt skulle man göra som med lin, men det är tydligen lätt att det blir fel bakterier vid rötningen... ?

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #17 skrivet: 11 maj-12 kl 08:31 »
Hittade igen denna tråd :D Är det nu någon som provat och har några bra tips angående tillvaratagandet och beredning? Hur är fibern att spinna med? Skulle vara roligt att testa ändå.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 11 maj-12 kl 08:36 »
Vad jag har förstått krävs det en rötningsprocess inte olik linets för att man ska kunna tillvarata fibrerna. För egen del tänkte jag "för komplicerat" och lade ner projektet. :)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #19 skrivet: 11 maj-12 kl 08:40 »
Vad jag har förstått krävs det en rötningsprocess inte olik linets för att man ska kunna tillvarata fibrerna. För egen del tänkte jag "för komplicerat" och lade ner projektet. :)

Samma här. Jag är jättesugen på att prova, men det är ett sånt där "nån-annan-gång-typ-när-jag-går-i-pension"-projekt...

Såvitt jag hört av folk som testat så är det samma som med lin - röta, torka, bråka, skäkta, häckla etc. Alltså flera månader från att man plockar nässlorna tills man har en spinnbar fiber.

Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser