Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  garn/tyg av nässlor?  (läst 10984 gånger)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
SV: garn/tyg av nässlor?
« Svar #20 skrivet: 11 maj-12 kl 10:56 »
Samma här. Jag är jättesugen på att prova, men det är ett sånt där "nån-annan-gång-typ-när-jag-går-i-pension"-projekt...

Såvitt jag hört av folk som testat så är det samma som med lin - röta, torka, bråka, skäkta, häckla etc. Alltså flera månader från att man plockar nässlorna tills man har en spinnbar fiber.

Ja det kanske får anstå till pensionen då? Skämt å sido, jag har för mig att jag läst om detta tillvaratagande någonstans, kan det ha varit i någon Åter tidning längre tillbaka i tiden tro? Baraa att forska vidare :)

Cecilia N

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 16 maj-12 kl 00:47 »
Nånstans läste/hörde jag att nässelfibrer var svårare än linfibrer. Så därför vann linet när de kom hit.
Men jag är himla nyfiken jag också. Men det är mer än 15 år kvar till pension så jag får väl ge mig till tåls ... ;)

Kawachi

• Allt är möjligt- hela tiden
    • Jämtland
« Svar #22 skrivet: 16 maj-12 kl 18:42 »
http://nässelgården.nu/

I denna kvinnas första bok såg jag för några år sedan en förklaring av fiberberedningen om jag minns rätt ::)
Hur det än var med den saken känns nu inte lika noga, för jag har just konstaterat att hon bor endast några mil från mig ;D
Varför vänta till pensionering, alldeles för långt tills dess ;)

Spångmurs

• Gästrikland
    • Spångmurs
« Svar #23 skrivet: 28 maj-12 kl 00:20 »
I Asien odlas Rami, det är en spånadsnässla. Det går att hitta kläder i Svenska affärer gjorda av Rami, vackert och skönt tyg, ser ut som lin men skrynklar minder men är skörare. Jag har aldrig hört att man odlat Rami i Sverige. Brännässlan är väl inte så förädlad för att bli en bra spånadsväxt som de spånadsväxter man odlat sedan länge, därför der den nog inte så stort utbyte i fiber i förhållande till växten.
Besök mitt hantverkshus!
www.spangmurs.se

Gammeltanten

• Östergötland
« Svar #24 skrivet: 15 jun-12 kl 21:48 »
Hej!
Ville bara säga att efter vad jag har läst är det bara onödigt att röta nässlor. De ger bra spånadsfibrer iaf. De ska oxå skördas när de är lätta att knäcka av, typ mitten av september. Jag har själv inte provat, men planerar att göra det till hösten :D

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 09 maj-13 kl 16:23 »
I Asien odlas Rami, det är en spånadsnässla. Det går att hitta kläder i Svenska affärer gjorda av Rami, vackert och skönt tyg, ser ut som lin men skrynklar minder men är skörare. Jag har aldrig hört att man odlat Rami i Sverige. Brännässlan är väl inte så förädlad för att bli en bra spånadsväxt som de spånadsväxter man odlat sedan länge, därför der den nog inte så stort utbyte i fiber i förhållande till växten.

Fibernässla ”Rami” Boehméria nivéa eller andra namn på den, Kinagräs,Silvernässla
Jag skulle ha reda på om det finns frön att få tag i här i Sverige, eller något tips på att beställa utomlands.
Vet någon om den är lika härdig i kallt klimat som vår svenska brännässla Urtica . Och om den går lika bra att använda till nässelvatten.
Livsglädje

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, Själv är bäste dräng, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser