Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla frön, grobarhet?  (läst 3571 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Gamla frön, grobarhet?
« skrivet: 15 apr-09 kl 16:13 »
Jag hittade idag gamla frön i en låda som jag fick av en kompis för tre år sedan. Är det någon idé att sätta dem tror ni?

Det är:
Sibirisk nunneört
Ettårig vallmo
Ålandsrot
Bolmört
Fingerborgsblomma
Gråmalva
Akleja
Ballongblomma
Ricin
Praktriddarsporre
Krollilja

Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

saint206

• Småland
SV: Gamla frön, grobarhet?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-09 kl 22:43 »
bara så du... jag har grott frön från 96 i år... och fingerborgsblomman kan logga i jorden i minst 50 år utan att gro, det gör den först när förutsättningarna är rätt, så bara ut och så du. men dubbla mängden frö, så två och två istället.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-09 kl 07:16 »
Halaj!

Det är ju inte så att alla frön plötsligt ”dör” samtidigt, utan groddbarheten minskar procentuellt (eg. Exponentiellt avtagande) med tiden.

Så prova.

//T

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 16 apr-09 kl 13:42 »
Jag har inte erfarenhet av att så de aktuella växtslagen, men allmänt sett är min erfarenhet att man kan ha en viss grobarhet mycket längre än vad som brukar anges om olika fröers livslängd. För morot brukar anges 4-5 år, men jag har utan direkta problem sått 15 år gammalt morotsfrö utan speciell omvårdnad. Dock sådde jag ganska tjockt. Och fröet, som jag hade odlat själv, var nog från början ett ganska bra frö.

Grobarhet är inte en fråga om antingen-eller, utan avtar gradvis, även för det enskilda fröet. Först kan det ha en groningsvila, som kan upphöra med tidens gång eller att fröet får uppleva vinterkyla. (Hos en del växter är dock groningsvilan mer eller mindre bortavlad.) Sen kommer en tid då det gror piggt och glatt (om det är ett bra frö). Sen kommer en tid då det gror långsammare och ger en svagare planta. Sen kommer en tid då det kan behöva speciell omvårdnad för att gro eller för att ge en livduglig planta. Och först därefter kommer en tid då det är dött, eller åtminstone praktiskt taget dött.

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
Staem, torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser