Jag har inte erfarenhet av att så de aktuella växtslagen, men allmänt sett är min erfarenhet att man kan ha en viss grobarhet mycket längre än vad som brukar anges om olika fröers livslängd. För morot brukar anges 4-5 år, men jag har utan direkta problem sått 15 år gammalt morotsfrö utan speciell omvårdnad. Dock sådde jag ganska tjockt. Och fröet, som jag hade odlat själv, var nog från början ett ganska bra frö.
Grobarhet är inte en fråga om antingen-eller, utan avtar gradvis, även för det enskilda fröet. Först kan det ha en groningsvila, som kan upphöra med tidens gång eller att fröet får uppleva vinterkyla. (Hos en del växter är dock groningsvilan mer eller mindre bortavlad.) Sen kommer en tid då det gror piggt och glatt (om det är ett bra frö). Sen kommer en tid då det gror långsammare och ger en svagare planta. Sen kommer en tid då det kan behöva speciell omvårdnad för att gro eller för att ge en livduglig planta. Och först därefter kommer en tid då det är dött, eller åtminstone praktiskt taget dött.