Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Björksavsvin  (läst 8845 gånger)

Charlotte

• -
Björksavsvin
« skrivet: 14 apr-09 kl 19:04 »
 Nu har jag läst i tråden och länkarna om Björksav, men jag hittar ingen beskrivning på hur man gör vin av saven. Hur gör man ???
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

• Skåne
SV: Björksavsvin
« Svar #1 skrivet: 14 apr-09 kl 19:11 »
Det finns inte ETT sätt, utan oändliga. Jäser du saven får du ett syrligt, mycket alkoholsvagt vin. Sedan kan du tillsätta socker, beroende på den styrka, och sötma du vill ha.   Jag lägger oftast 2,5 kg socker till 25 liter, och får ett vin på ca 6% styrka. Det blir inte bättre av att göra det starkare än så. Enbart sav ger en styrka som lättöl.  "Träsocker" jäser långsamt.

Gör annars som om du bryggde ett svagare vitt vin och använd jäst av t.ex. moseltyp.

Man kan också använda öljäst, men får då snarare björksavs-cider.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 14 apr-09 kl 19:15 »
Okej, tack!
Hur smakar Björksavscider?
       Mvh
    Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 apr-09 kl 19:19 »
Väl utjäst och klart, smakar det friskt och somrigt. Det är inte alls sött om du jäser endast på saven, eller lite socker, om du vill ha det starkare.

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 15 apr-09 kl 13:44 »
Det verkar ju enligt andra trådar som om saven lätt blir dålig? Kan/bör man frysa den när man samlar om man tänker göra cider?            Mvh Charlotte

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 apr-09 kl 15:27 »
Jäs den direkt! Jag har aldrig fryst in, men nog skulle det gå.

Radar

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 15 apr-09 kl 17:24 »
Här har jag en beskrivning från förra året, när jag gjorde vin på björksav.
http://forum_radar.webbland.se/forum/viewtopic.php?t=38&sid=a707f771228aa67bcf20395e1c49ee57
Jag har nog skrivit ner någonstans här på Alternativ.nu också från en tidigare bryggning. Har inte hittat den tråden. Minns att den hamnade fel någonstans.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 15 apr-09 kl 17:52 »
 Tackar!
Om jag får ihop tillräckligt med sav kan det nog bli både vin och cider :)
I cidern ska det vara jästnäring OCH öljäst? Klaringsmedel?
Det är en massa år sedan jag gjorde vin, och då var det inte direkt god smak och klarhet man var ute efter ;D :-[
                                             Mvh
                                         Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

711 gäster, 1 användare
JasmineR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser