Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tova av guteull??  (läst 2402 gånger)

Kerstin Linnea

Tova av guteull??
« skrivet: 14 apr-09 kl 11:06 »
Jag har läst att det ska vara svårare att tova av gutefårens ull, stämmer det?
Och menas det att det är mera jobb med det eller helt omöjligt... ???
Anledningen att jag frågar är att jag kan komma över ull om jag vill ha men jag är nybörjare på att tova...
Snälla berätta om era erfarenheter  :)..

Vurre

SV: Tova av guteull??
« Svar #1 skrivet: 14 apr-09 kl 11:15 »
Guteull innehåller mycket märgelhår som inte låter sig tovas. Det går säkert bra att använda ullen till att träna tovning på. Ur det tovade kommer sedan märgelhåren att krypa ur och sätta sig överallt där du inte vill ha dem.
snus? vad är priset på en pris?

Grelbers-stock

« Svar #2 skrivet: 14 apr-09 kl 11:20 »
Det blir fantastiskt bra tovat med Guteull :) men man får noga välja sina fällar. Har sett textiltryck som gjorts på tovad Guteull - bidde jättebra!

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #3 skrivet: 14 apr-09 kl 12:11 »
Det går alldeles utmärkt att tova av guteull.
Manhåren är långa och grova och går utmärkt att plocka bort innan tovning. Stickelhåren är korta och stickiga men kryper ofta ut ur fällen under tiden du tovar.
Välj vad du skall tova av ullen. Till figurer, sittdynor och liknande passar ullen bra, till kroppsnära plagg väljer man en annan ull.
Märgelhår finns inte men däremot märghår.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 14 apr-09 kl 15:14 »
Så det kan vara värt besväret då att tova grejer...
Jag kan fråga om dom kan ta bort manullen från det övr ;)iga....

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 14 apr-09 kl 15:30 »
Sortera bort manhåren själv, dom kan du göra någon häftig detalj av i tovningen. Jag fick manaktig ull från gammelnorsk Spelsau, dem har blivit fina tofsar på tovade mössor, den skulle också kunna sitta i hörnen på tovade kuddfodral har jag tänkt.               Lycka till!              Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Klararara

« Svar #6 skrivet: 15 apr-09 kl 00:05 »

Du har fått många positiva svar här, så nu måste jag bara vara minusläpp... ;)

Visst går det att tova guteull, men det är lite mera jobb än om du tovar med exempelvis finull eller pälsull. Men märghåren är ett otyg... Pga dem skulle jag aldrig släppa guteull innanför dörren. Faktiskt! Märghåren ligger lösa på ytan och ramlar bort och hamnar överallt och de tar nästan aldrig slut. Tovar jag med guteull så gör jag det utomhus...och skulle i så fall använda den till mattor eller liknande. Mitt råd är att börja med nån annan ulltyp så blir du gladare! Och glad vill man ju vara... :)
Fast en gång fettgarvade jag ett guteskinn och så borstade jag det ihärdig med en rotborste många, många, många gånger för att få bort det mesta av märghåren. Det skinnet är alldeles underbart mjukt, stunsigt och varmt! Gutefårens underull är så fin!

Du! Ta ett prov av den där ullen och känn efter vad dina händer tycker om den så som den är utan att tova den. Det är inte svårt att lista ut vad som är märghår. Kanske tycker inte du att de är så otäcka...

Klararara

« Svar #7 skrivet: 08 maj-09 kl 09:50 »
Kerstin Linnea!

Hur gick det med guteullen? Det vore roligt att höra vad din erfarenhet av den gav i fall du testade att ta dig an den...

:)

Klararara

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 4 användare (1 dolda)
Radar, Karlsdotter, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser