Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tova av guteull??  (läst 2402 gånger)

Kerstin Linnea

Tova av guteull??
« skrivet: 14 apr-09 kl 11:06 »
Jag har läst att det ska vara svårare att tova av gutefårens ull, stämmer det?
Och menas det att det är mera jobb med det eller helt omöjligt... ???
Anledningen att jag frågar är att jag kan komma över ull om jag vill ha men jag är nybörjare på att tova...
Snälla berätta om era erfarenheter  :)..

Vurre

SV: Tova av guteull??
« Svar #1 skrivet: 14 apr-09 kl 11:15 »
Guteull innehåller mycket märgelhår som inte låter sig tovas. Det går säkert bra att använda ullen till att träna tovning på. Ur det tovade kommer sedan märgelhåren att krypa ur och sätta sig överallt där du inte vill ha dem.
snus? vad är priset på en pris?

Grelbers-stock

« Svar #2 skrivet: 14 apr-09 kl 11:20 »
Det blir fantastiskt bra tovat med Guteull :) men man får noga välja sina fällar. Har sett textiltryck som gjorts på tovad Guteull - bidde jättebra!

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #3 skrivet: 14 apr-09 kl 12:11 »
Det går alldeles utmärkt att tova av guteull.
Manhåren är långa och grova och går utmärkt att plocka bort innan tovning. Stickelhåren är korta och stickiga men kryper ofta ut ur fällen under tiden du tovar.
Välj vad du skall tova av ullen. Till figurer, sittdynor och liknande passar ullen bra, till kroppsnära plagg väljer man en annan ull.
Märgelhår finns inte men däremot märghår.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 14 apr-09 kl 15:14 »
Så det kan vara värt besväret då att tova grejer...
Jag kan fråga om dom kan ta bort manullen från det övr ;)iga....

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 14 apr-09 kl 15:30 »