Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stångade ihjäl sitt lamm - normalt???  (läst 1483 gånger)

Bergabo

Stångade ihjäl sitt lamm - normalt???
« skrivet: 10 apr-09 kl 22:27 »
Hej! Vi har en förstagångslammerska som tyvärr fick 4 lamm. Det fjärde kom 1,5 timme efter de andra och hon hann liksom inte med det riktigt så hon ville inte ta till sig den sista ordentligt. Puffade undan, stångade lätt men lät den äta ibland. Vi stödfodrade med flaska. Det verkade gå bättre o bättre och lilla lammet fick vara med mer och äta. Efter att ha fått äta utan problem gick lammet och vilade. Plötsligt gick tackan fram och nosade och sen stångade hon hårt, flera gånger, lammet mot väggen innan vi hann hejda henne. Lammet var piggt och friskt innan men något hände så det dog efter några timmar, kräktes en del. Något gick sönder inuti och tackan hade helt enkelt ihjäl sin egen lammunge. Jag inser att fyra lamm första gången varav denna dessutom långt efter de andra tre är rätt jobbigt för tackan och att det är naturligt att de stöter bort ett lamm när de tycker att mjölken inte räcker till alla etc. Men - är det normalt att de dödar lammet? Att de stöter bort är en sak, men dödar? Jag vill veta eftersom vi överväger att slakta denna tacka om beteendet inte är normalt. Vi blev väldigt ledsna över att lammet fick ett så kort och eländigt liv (1,5 dygn).

Mvh Elisabet

glim

• Gäst
SV: Stångade ihjäl sitt lamm - normalt???
« Svar #1 skrivet: 11 apr-09 kl 00:02 »
 Den tackan skulle jag aldrig ta lamm på igen. Är ni helt säkra på att lammet var hennes?

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #2 skrivet: 11 apr-09 kl 00:12 »
Jag skulle inte slaktat henne första året .. det kan ha varit något fel på lammet..
Hon tog ju trots allt hand om de tre andra.. man kan inte alltid skylla på tackan.. jag väntar alltid två år för att se om tackan gör fel igen.. eller om det är ett tillfälligt fel som rör bara ett enstaka lamm..
Likadant tänk har jag med andra djur.. som grisar, kaniner, ankor och höns..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 11 apr-09 kl 07:55 »
Först, är det ju väldigt olyckligt att en ungtacka får fyra lamm. Max två bör de ha. Av den anledningen skulle jag överväga att ta bort henne 8)
Sedan är det omständigheter, som beskrevs som kan framkalla beteendet. Det kan varit fel på lammet, det kan bero på att ni har flaskmatat lammet så snart. Då luktar det annorlunda mot de övriga.
Det är inte djurens fel när vål avel slår fel. Ett får har två spenar och bör inte ha fler lamm än spenar. Att tackan ändå duktigt tar hand om tre  är en bedrift, tycker jag.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #4 skrivet: 11 apr-09 kl 08:33 »
Jag skulle absolut inte ta bort henne första året. Det KAN ha varit något fel på lammet. Som Oskarsgården skriver, man ska alltid ge dom en till chans. Jag tänkte ta bort en tacka som inte blev dräktig på två år. Trodde hon var infertil, i år nedkom hon med trillingar, varav två lever, och är en super-mamma!  :)
Sen att dom får fler lamm än spenar.... kor får ju bara EN kalv och dom har fyra spenar, då
skulle dom ha fyra kalvar då  ???.
Nej, många tackor kan mycket väl ta hand om tre lamm utan problem, men idetta fallet
kan det ju ha varit bra för henne att det bara blev tre kvar. Lycka till med dom!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

agge

« Svar #5 skrivet: 11 apr-09 kl 08:37 »
Först, är det ju väldigt olyckligt att en ungtacka får fyra lamm. Max två bör de ha. Av den anledningen skulle jag överväga att ta bort henne 8)
Sedan är det omständigheter, som beskrevs som kan framkalla beteendet. Det kan varit fel på lammet, det kan bero på att ni har flaskmatat lammet så snart. Då luktar det annorlunda mot de övriga.
Det är inte djurens fel när vål avel slår fel. Ett får har två spenar och bör inte ha fler lamm än spenar. Att tackan ändå duktigt tar hand om tre  är en bedrift, tycker jag.

Birgit: varför skulle du ta bort henne för att hon fått 4 lamm???

Jag brukar ge ungtackor en chans till innan jag tar bort dem.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 11 apr-09 kl 09:16 »
Det här med bortstötning av lamm och till och med ihjälstångning av lamm är tyvärr baksidan på det myntet som heter bra modersegenskaper!
En bra modertacka låter absolut aldrig något annat lamm dricka av hennes värdefulla mjölk, utan den är endast till för hennes egna  små juveler. Om tackan av någon anledning får för sig att ett lamm inte är hennes så stångar hon bort det - om det inte kan avlägsna sig för att det är inne i boxen, så stångar hon ihjäl det. Allt för att trygga överlevnaden av sina "egna "lamm.

Sen kan saker gå fel, tackan får av någon anledning för sig att ett lamm inte är hennes:
En annan tacka slickar på lammet.
Lammet råkar av någon anledning bli separerad från modern under en tid, tackan "glömmer bort" lammet. Det kan t ex hända om hon lammar på ett ställe, tar hand om det första lammet och sedan medans hon krystar ut nr 2 råkar lamm nr 1 förirra sig bort någon annanstans.
Tackan blir stressad av någon anledning. Kanske att man är där för mycket och inte lämnar henne ifred.

I det här fallet som beskrivs så handlar det nog om att hon var för utmattad för att orka ta till sig lamm nr 4 ordentligt. Speciellt som det dessutom dröjde lite grann innan nr 4 kom, då hade hon redan bestämt sig för att hon hade 3 lamm. Dessutom, i det vilda så hade nog tackan gjort helt rätt... det hade inte funnits en chans att hon hade klarat  4 lamm, alla hade dött. Som det är nu så kommer 3 att överleva.

Jag hade inte tagit bort tackan.

Sen finns det tackor som ofta får för sig att något lamm inte är deras, det är helt klart grund för utslagning!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 11 apr-09 kl 11:41 »
Jag skulle absolut inte ta bort henne första året. Det KAN ha varit något fel på lammet. Som Oskarsgården skriver, man ska alltid ge dom en till chans. Jag tänkte ta bort en tacka som inte blev dräktig på två år. Trodde hon var infertil, i år nedkom hon med trillingar, varav två lever, och är en super-mamma!  :)
Sen att dom får fler lamm än spenar.... kor får ju bara EN kalv och dom har fyra spenar, då
skulle dom ha fyra kalvar då  ???.
Nej, många tackor kan mycket väl ta hand om tre lamm utan problem, men idetta fallet
kan det ju ha varit bra för henne att det bara blev tre kvar. Lycka till med dom!
Man kan ju välja att selektivavla för att få ner fruktsamheten om man har en extensiv fårhållning. Det går antagligen ganska snabbt eftersom får har en tät generationsväxling.
Men det vore väl synd att selektivavla en Allmogeras med hög fruktsamhet? Gestrikefåren får enligt www.allmogefar.se oftast tvillingar men trillingar och fyrlingar förekommer också.
 Fyrlingar från en ungtacka är ju lite olyckligt, men om hon klarar trillingar är hon en tacka med extremt goda modersegenskaper som borde vara en tillgång i genbanken :)
 Om rasen har problem med att fruktsamheten bara stiger kanske man ska välja tvilling/enfödda baggar, men allt sånt vet ju Genbanksansvarig.
Vill man ha färre lamm kan man ju välja raser med lägre fruktsamhet.
Lycka till med dom tre som är kvar :)
                                         Mvh
                                      Charlotte
« Senast ändrad: 11 apr-09 kl 12:53 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bergabo

« Svar #8 skrivet: 12 apr-09 kl 11:21 »
Hej!
tack för alla goda råd. Jo, det är Gestrikefår vi har och de flesta verkar få 2 lamm. Syrran till den här fick tre och det var också första gången så det kanske ligger i generna att just dessa får många lamm. Jag får väl ge tackan en chans till.

Mvh Elisabet

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser