Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ford Focus Flexifuel.  (läst 5444 gånger)

Stabo

• Lycka är allas vår födslorätt!
    • Västergötland
Ford Focus Flexifuel.
« skrivet: 10 apr-09 kl 14:04 »
Hej!

Jag har ett litet dilemma, som jag tänkte att någon kanske kunde hjälpa mej att lösa.
Jag införskaffade för drygt ett halvår sedan en Ford Focus Flexi fuel -05, och har under hela tiden kört den på etanol.
Men i förrgår satt jag och kollade igenom lite papper som låg tillsammans med instruktionsboken i handskfacket, då jag hittade ett litet papper som det stod att den med bensin drar; 0.55L/mil landsvägkörning, 0.65L/mil blandad körning och 0.95L/mil stadskörning.

Detta fick mej att fundera över ifall bensin kanske vore det mer miljövänliga att köra på, då den drar  ~0.9-0.95L/mil blandad körning med etanol. För att inte tala om vad den drar i stan.

Vad göra? Bensin eller etanol? Vad tror vi?

Tack på förhand!

Ha en fin dag, och njut av våren!  //Patrik
Bakom molnen lyser alltid solen!
www.djurratt-veganism.blogspot.com

Herr Nilsson

• Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Ford Focus Flexifuel.
« Svar #1 skrivet: 10 apr-09 kl 14:16 »
Jag har en Volvo v50 (i princip samma sak som en ford i dag, det står t o m Ford på locket till batteriet  ;D).

har också funderat en del över vad som är effektivast, men i slutändan är det så att etanol görs av växter (sockerrör antar jag tyvärr) och om man odlar nya växter för att få fram ny etanol så är det kretslopp på koldioxiden, medan bensin och diesel lägger till ny koldioxid som legad lagrad i miljontals år innan.
Men sen får de ta och göra något åt priserna på drivmedel, det ska ju inte vara så att man ska ska betala mer kronor milen för att man tänker på att köra etanol.

Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se

Olle45

« Svar #2 skrivet: 10 apr-09 kl 17:55 »
Hej alla med etanol i tankrna....tänk på %
Vi har också Ford Focus Flexifuel. som vi själva tankar bensin med ren vinst...
Räkne exempel för att ha koll på mil kostnaden...
energi skillnaden är hela 30% mindre i etanol...i jämförelse med bensin....

Tex pris på en liter etanol 9,50 motsvarar ett bensin pris på 12,35då är summan 1 /1
valet blir då bensin för bättre kraft i den soppan....

vad sedan går åt per mil beror på stats körning och övrig typ av körning så kallad blandad körning

mvh
Ruben

M8e

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 12 apr-09 kl 12:35 »
En kubik centimeter uran räcker jätte länge! Kräver en mycket mindre volym än sprit!

Undrar vad som är miljövänligast att köra på? Uran eller HB?
 :P
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

torbjorn

• Medelpad
« Svar #4 skrivet: 12 apr-09 kl 22:32 »
Jag har vid det här laget en hel del erfarenheter av två Focus FFV av den äldre generationen ('01-04 med 1,6 l-motor).

När det gäller vilket bränsle som är mest effektivt så ska man tänka på att E85 ju har ett lägre energiinnehåll än bensin. Om man räknar bara på energiinnehållet så skulle E85-förbrukningen teoretiskt sett bli uppåt 1,4 gånger samma bils bensinförbrukning, men i praktiken blir skillnaden mycket mindre eftersom motorn har bättre termisk verkningsgrad på E85.

Ur praktisk driftsynpunkt så går motorn helt klart bättre på E85. Den främsta skillnaden är att den blir mycket starkare på låga varvtal, man behöver inte växla ner så ofta som på bensin. En annan sak är att motorstyrsystemet inte kopplar in någon fullgasanrikning när man kör på E85 , det innebär alltså att lambdaregleringen är igång och katalysatorn fungerar effektivt även om man segdrar på fullgas. Det innebär också att bränsleekonomin fortfarande är bra på fullgas. På en Focus som går på E85 spar man faktiskt bränsle på att segdra på fullgas jämfört med att växla ner och gasa lite mindre. Detta är inte alls självklart på bensin.
För att få låg bränsleförbrukning bör man också använda motorvärmare så ofta som möjligt och undvika svåra kallstarter. Man bör räkna med ganska långa uppvärmningstider, låt gärna motorvärmaren stå på 2 timmar före start även om det är omkring nollgradigt.

Om man ska jämföra bränsleförbrukningar så bör man notera tankad mängd och körsträcka, och räkna ut förbrukningen manuellt. Färddatorn på Focus är inte att lita på, framför allt är det helt klart att felvisningen inte är densamma på E85 som på bensin. På min Focus visar den ca 8 % mer än verklig förbrukning på E85, och 5 % mindre än verklig förbrukning på bensin.

Om man kör på E85 bör man planera så att det blir en långkörning med motorn igång mer än en timme i sträck åtminstone en gång i månaden. Detta för att E85 är mindre flyktigt än bensin, så det bränsle som kommer ner i motoroljan i samband med kallstart inte avdunstar så snabbt som man är van vid att bensin gör. Om en bil som körs på E85 bara går i kortkörningar så kan man märka att oljenivån stiger för varje vecka allteftersom oljan blir mer och mer utspädd.

Det är lämpligt att någon gång emellanåt, kanske en eller två gånger om året, passa på då tanken är tom och tanka 5 eller 10 liter bensin, sedan köra slut på det innan man tankar fullt med E85 igen. Detta för att den svenska kvaliteten av E85 i vissa fall KAN ge ifrån sig avlagringar, som är kända som "rosa klägg". De orsakas inte av etanolen utan av en tillsats i bensin (polyisobutylen, PIB) som kan fällas ut i fast form när det är mycket etanol närvarande. Men jag tror att problemet är i stort sett löst nu, det var mycket värre kring 2005-2006 än idag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare
Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser