Jag har vid det här laget en hel del erfarenheter av två Focus FFV av den äldre generationen ('01-04 med 1,6 l-motor).
När det gäller vilket bränsle som är mest effektivt så ska man tänka på att E85 ju har ett lägre energiinnehåll än bensin. Om man räknar bara på energiinnehållet så skulle E85-förbrukningen teoretiskt sett bli uppåt 1,4 gånger samma bils bensinförbrukning, men i praktiken blir skillnaden mycket mindre eftersom motorn har bättre termisk verkningsgrad på E85.
Ur praktisk driftsynpunkt så går motorn helt klart bättre på E85. Den främsta skillnaden är att den blir mycket starkare på låga varvtal, man behöver inte växla ner så ofta som på bensin. En annan sak är att motorstyrsystemet inte kopplar in någon fullgasanrikning när man kör på E85 , det innebär alltså att lambdaregleringen är igång och katalysatorn fungerar effektivt även om man segdrar på fullgas. Det innebär också att bränsleekonomin fortfarande är bra på fullgas. På en Focus som går på E85 spar man faktiskt bränsle på att segdra på fullgas jämfört med att växla ner och gasa lite mindre. Detta är inte alls självklart på bensin.
För att få låg bränsleförbrukning bör man också använda motorvärmare så ofta som möjligt och undvika svåra kallstarter. Man bör räkna med ganska långa uppvärmningstider, låt gärna motorvärmaren stå på 2 timmar före start även om det är omkring nollgradigt.
Om man ska jämföra bränsleförbrukningar så bör man notera tankad mängd och körsträcka, och räkna ut förbrukningen manuellt. Färddatorn på Focus är inte att lita på, framför allt är det helt klart att felvisningen inte är densamma på E85 som på bensin. På min Focus visar den ca 8 % mer än verklig förbrukning på E85, och 5 % mindre än verklig förbrukning på bensin.
Om man kör på E85 bör man planera så att det blir en långkörning med motorn igång mer än en timme i sträck åtminstone en gång i månaden. Detta för att E85 är mindre flyktigt än bensin, så det bränsle som kommer ner i motoroljan i samband med kallstart inte avdunstar så snabbt som man är van vid att bensin gör. Om en bil som körs på E85 bara går i kortkörningar så kan man märka att oljenivån stiger för varje vecka allteftersom oljan blir mer och mer utspädd.
Det är lämpligt att någon gång emellanåt, kanske en eller två gånger om året, passa på då tanken är tom och tanka 5 eller 10 liter bensin, sedan köra slut på det innan man tankar fullt med E85 igen. Detta för att den svenska kvaliteten av E85 i vissa fall KAN ge ifrån sig avlagringar, som är kända som "rosa klägg". De orsakas inte av etanolen utan av en tillsats i bensin (polyisobutylen, PIB) som kan fällas ut i fast form när det är mycket etanol närvarande. Men jag tror att problemet är i stort sett löst nu, det var mycket värre kring 2005-2006 än idag.