Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, mitt trädgårdsland har blivit kattoalett  (läst 14831 gånger)

Strider

Hjälp, mitt trädgårdsland har blivit kattoalett
« skrivet: 10 apr-09 kl 11:28 »
Hej, vet någon hur man får katterna att tänka om? Jag har inga egna katter men de flesta av mina grannar har det. Nu har två katter bestämt sig för att mitt lilla trädgårdsland är en bra toalett. Jag har visat dem att de inte är välkomna och försökt göra det svårt för dem att ta sig in till mig och trodde att det hjälpt.

Förra veckan så gödslade jag och planterade frön och satte fiberduk och plast över landet. Men när jag skulle vattna efter ett par dagar så var där en väldig röra och jag undersökte saken. Jag hittade över 15 färska illaluktande korvar. Inte ens plasten hjälper, de tar sig under. Antar att de gillade den halvtorra jorden under plasten bättre eftersom det regnat och varit allmänt blött några dagar.

Min lille son på 12 månader måste kunna krypa runt i trädgården utan att riskera att stoppa i sig kattskit.

Hjälp, vad skall jag göra? Jag har provat att sprida kaffesump här och där och det funkar lokalt och en kort tid. Jag dricker inte tillräckligt med kaffe för att det skall räcka överallt.
When mountains speak, wise men listen - John Muir

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Hjälp, mitt trädgårdsland har blivit kattoalett
« Svar #1 skrivet: 10 apr-09 kl 11:39 »
Det var just kaffesump som jag tänkte rekommendera... Nåt annat tips har jag tyvärr inte.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Tapio

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 apr-09 kl 13:53 »
Halaj!

Katter hatar vatten.
Beväpna dig med slang och ta de på bar gärning.

Det finns också något automatiskt sprinklersystem med rörelsedetektor att köpa, men jag minns inga märken. Kolla Gardena och Hozelock till att börja med.
Det skall också hålla harar och rådjur borta.

//T

fräsen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 apr-09 kl 21:58 »
köp en flaska amoniak i affären o droppa ut runt trädgården, det avskräcker.

Strider

« Svar #4 skrivet: 10 apr-09 kl 22:48 »
Stort tack, jag har provat kaffesump och vatten men de rackarna är mycket snabbare än vattenslangen och hinner lätt undan. Jag är säker på att jag hörde dem skratta sist jag försökte... Kaffesumpen är bra men måste ständigt förnyas. Om de trampar i den får de lukt och smak av det i trampdynorna och det är säkert otrevligt.

men ammoniak, det skall jag prova. Det måste nog till något som skrämmer eller luktar riktigt illa.
When mountains speak, wise men listen - John Muir

fishyerik

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 13 apr-09 kl 18:34 »
Om en vattenspridare alltid går igång med hjälp av rörelsesensor tycker man att katterna borde ge upp rätt snart.

Ammoniak är troligtvis otrevligt för katterna, det dunstar dock rätt fort.

Kaffesump lär du kunna få allt du behöver av på närmsta fik, restaurang, mack eller annat ställe som serverar kaffe som inte kommer från snabbkaffe.

Mina första tankar om att odla giftek, brännässlor eller vinterhärdig Opuntia är tyvärr inga alternativ när det far omkring en liten i trädgården.

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Nina W

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 14 apr-09 kl 17:24 »
Citronvatten avskræcker

Ladda en blomspruta med pressad citron och spreya øver hela sandlådan, det hjælper i alla fall ett tag.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 15 apr-09 kl 15:50 »
Annars får du anlägga alternativ toa till katterna.

Gräv ett hål i ett hörn av trädgården, fyll med sand så går de hellre dit.
Mina katter går hellre ut och kissar o bajsar i sin ute-sandlådan än att göra det inne, så kanske du får ha landet i fred sedan..

Tapio

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 22 apr-09 kl 18:41 »
Halaj!

Pep in på blomsterlandet idag.
Där på hyllan hittade jag:
http://www.miljocenter.com/produkter/silverl_skade.php
bläddra till näst längst ner.
599 Kr kostade den.

//T

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #9 skrivet: 22 apr-09 kl 18:52 »
Halaj!

599 Kr kostade den.

//T

Fint partytrick när du får gäster.  ;D ;)

Tvärslå

• Närke
    • Tvärslå - Fantasifulla Saker
« Svar #10 skrivet: 24 apr-09 kl 09:19 »
Katter avskyr ättika och det är miljösnällt MEN det dräper också växter, men om du ställer ut och kanske gräver halvt om halvt ner muggar som du sedan häller ättika i så borde katterna hålla sej borta.
Muggarna kan du fylla på ättika när det dunstat eller regnat i.
Man lär så länge man lever, förhoppningsvis.

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #11 skrivet: 18 jun-09 kl 11:08 »
Halaj!

Katter hatar vatten.
Beväpna dig med slang och ta de på bar gärning.

Det finns också något automatiskt sprinklersystem med rörelsedetektor att köpa, men jag minns inga märken. Kolla Gardena och Hozelock till att börja med.
Det skall också hålla harar och rådjur borta.

//T

Inte min katt! Han älskar vatten, så fort man sätter på kranen är han under  ;) Tycker det är rätt coolt faktist ;D
Annars får du väll säga till dina grannar att ha katterna i styr  :P
Nej, jag vet faktist inte. usch vilket problem!  :-\
Dv. höns, undulater & ragdoll

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #12 skrivet: 20 jun-09 kl 10:28 »
Jag har satt staket av kycklingnät runt mitt grönsaksland för att slippa detta. Är katterna väldigt ihärdiga krävs det kanske högre staket.

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #13 skrivet: 24 jun-09 kl 22:01 »
 >:(
Vi hade problem med alla grannarnas katter som älskade att skita i våra pallkragar där vi odlade massa saker.

Vi provade:

* kaffesump
* Apelsin/citronskivor
* kattkristaller ( finns på "plantmarknaden" )
* vatten
* fiberduk
* kattgräs
* högfrekvent ljud ( dosor som sänder ut väldigt starkt högfrekvent ljud som inte människan ska höra, jag verkade dock inte höra till människosläktet för mina öron höll på att sprängas så vi fick lämna tillbaka dem )

INGENTING hjälpte på katt j-arna....

Dessutom pissade de i vårat garage och i ungarnas lekstuga, på ungarnas leksaker och låg i dynorna på utemöblerna så fort vi inte var hemma. Dessutom satt de på fönsterbrädorna utanför vårat köksfönster..

Jag säger bara att det var tur att vi inte var allergiska, min mamma är det men då kunde man dammsuga dynorna innan hon kom o hälsade på.

Grannarna som vi umgicks med ganska mkt brydde sig inte speciellt mkt om vårat problem. Katterna hade inte ens en egen låda inomhus.... Vi kollade överallt vad vi hade för rättigheter att vidta ågärder, men man har inga alls  :(

Vi flyttade därifrån, inte enbart pga katterna men det var omåttligt skönt att slippa dem.

Nu bor vi en bit bort med stor tomt och ser ca 7 olika katter som går på våran tomt. Inte EN ENDA gång! har vi sett någon kattbajs eller känt kattpisslukt hos oss sedan vi flyttade hit! Dessa katter som går hos oss nu får gärna fortsätta då jag är säker på att de håller undan en och annan mus/råtta från husen...

Tror att mkt har att göra med hur de är "uppfostrade"
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Dolvis

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 25 jun-09 kl 10:21 »
Halaj!

599 Kr kostade den.

//T

Detta rekommenderar jag inte, av skäl som Lövbacken skriver - vissa hör dem, och det är troligare ju yngre man är, alltså finns stor risk att det blir jättejobbigt för din ettåring att vara i trädgården och han kommer inte kanske att kunna förklara vad det är. (En väns då 8-åring skulle sova på ett vandrarhem med sin pappa + farmor, han sade så fort de kom in i allrummet där att det var något hemskt som lät och att han inte stod ut, ingen annan hörde något, men tills slut lokaliserade han ljudet till ett hörn, och där satt en sån där råttskrämma!)

Jag har samma problem - men det är min katt som skiter i garnnens (min mors) pallkragar med tomater i hennes växthus.... Lovade skaffa fy-sprej att spreja kanterna på pallkragen med, han har så många andra alternativ så det borde hjälpa, men det visade sig att den inte säljs längre pga av att den var för giftigt... känns ju lagom kul att ha haft den på favoritfåtöljen hemma som jag inte ville ha klöst....

Tackar alltså för tipset om kaffesump, vi dricker en hel del kaffe så det ska prövas!

Tapio

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 25 jun-09 kl 10:42 »
Detta rekommenderar jag inte, av skäl som Lövbacken skriver - vissa hör dem, och det är troligare ju yngre man är, alltså finns stor risk att det blir jättejobbigt för din ettåring att vara i trädgården och han kommer inte kanske att kunna förklara vad det är. (En väns då 8-åring skulle sova på ett vandrarhem med sin pappa + farmor, han sade så fort de kom in i allrummet där att det var något hemskt som lät och att han inte stod ut, ingen annan hörde något, men tills slut lokaliserade han ljudet till ett hörn, och där satt en sån där råttskrämma!)

Jag har samma problem - men det är min katt som skiter i garnnens (min mors) pallkragar med tomater i hennes växthus.... Lovade skaffa fy-sprej att spreja kanterna på pallkragen med, han har så många andra alternativ så det borde hjälpa, men det visade sig att den inte säljs längre pga av att den var för giftigt... känns ju lagom kul att ha haft den på favoritfåtöljen hemma som jag inte ville ha klöst....

Tackar alltså för tipset om kaffesump, vi dricker en hel del kaffe så det ska prövas!

Halaj!

Konstigt.
Annars säger de att ljudet av porlande vatten verkar lugnande på människor.

//T

Dolvis

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 25 jun-09 kl 11:19 »
Halaj!

Konstigt.
Annars säger de att ljudet av porlande vatten verkar lugnande på människor.

//T

Porlande vatten - högfrekvent ljud. Vari ligger analogin  ???

Tapio

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 25 jun-09 kl 11:56 »
Halaj!

Jag fattar inte heller.
Men det var ju du som gjorde den så du borde väl veta?

//T

Dolvis

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 25 jun-09 kl 11:57 »
Jag orkar inte...

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #19 skrivet: 25 jun-09 kl 20:46 »
Halaj!

Jag fattar inte heller.
Men det var ju du som gjorde den så du borde väl veta?

//T

Tapio, har lyckats läsa en del trådar där du skrivit inlägg... Är du bara ute efter att irritera folk?? För i så fall lyckas du i alla fall bra! ;)

3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser