Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  15%-ig ränta inom 1 år?  (läst 6815 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
15%-ig ränta inom 1 år?
« skrivet: 06 apr-09 kl 16:12 »
Jag har ifrån vissa håll hört talas om att man tror på enorma räntehöjningar inom 1-2 år p.g.a. kapitalbrist i världen, detta skulle då få som följd att boräntorna skulle kunna leta sig upp mot 15%. Som nybliven gårdsägare med relativ saftiga lån blir man ju givetvis lite skakis då.. :)

Vad tror ni om räntorna den närmsta framtiden (1-2 år)?

Bo

SV: 15%-ig ränta inom 1 år?
« Svar #1 skrivet: 06 apr-09 kl 16:45 »
Skutan har länge gått på katastrofkurs. Metoden att styra rätt igen skulle bestått i att höja in- och utlånings-räntorna så att sparandet kommit i balans med lånandet.

Alla vet, att om man gör det nu, blir det otaliga personliga konkurser och ras i fastighetsvärdena och då hamnar bankerna också på avgrundens rand.

Man skyfflar nu ut nytryckta biljoner för att ännu en tid kunna hålla låga räntor och skjuta det oundvikliga sammanbrottet framför sig ännu ett tag.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 06 apr-09 kl 19:31 »
har du inte bundit räntan?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 06 apr-09 kl 19:52 »
Jag tror inte på några jättehöjningar. Men inom några år kan jag tänka mig att räntan är uppe i 5-6%. Jag baserar detta på bankernas längre räntor, om bankerna trodde att räntan skulle upp i 15% skulle inte deras 3-5 åriga ränta vara runt 5%. Då skulle de ju gå back på affären...
« Senast ändrad: 06 apr-09 kl 23:06 av Pip »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 apr-09 kl 21:18 »
har du inte bundit räntan?
Jo, den ena halvan går ut i juli i år och den andra halvan i juli nästa år.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 06 apr-09 kl 21:25 »
Jag gillar inte att ge för mycket pengar till banken så jag låter bli att binda räntan, dessutom byter vi bank vartannat år allteftersom vi får bättre bud. Men bankens långa räntor ger en bra fingervisning på vad ekonomer tror om bankens ränta om 3-4-5 och 10år. Annars kan man ju lyssna på Wikhall och Bo, de ger också expertkommentarer hela tiden.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 apr-09 kl 22:56 »
Ja då kanske man inte ska ligga sömnlös över det andra lånet som går ut nästa år då.. :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 apr-09 kl 23:33 »
Annars kan man ju lyssna på Wikhall och Bo, de ger också expertkommentarer hela tiden.
Skulle inte vilja bygga upp min privatekonomi på dessa båda herrars utlåtande  ;D

trädman

« Svar #8 skrivet: 07 apr-09 kl 00:30 »
Ja då kanske man inte ska ligga sömnlös över det andra lånet som går ut nästa år då.. :)

Nej försök undvik sömnlöshet, oavsett vad du och andra tror om räntan. Sömnbrist gör det bara svårare att fatta kloka beslut och hitta vägar att betala sin ränta, oavsett om räntan är hög eller låg.

Intricate

« Svar #9 skrivet: 07 apr-09 kl 08:08 »
Jag tror räntan håller sig låg ett par år till..kanske 3 år till. Sen kommer den nog upp i runt 6-7 % ganska så snabbt...

Det är min gissning.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #10 skrivet: 07 apr-09 kl 11:52 »
Gå med i JAK-banken. och börja spara där, för att få ihop sparpoäng. Flytta sedan över lånen till JAK om/när räntan brakar i höjden.
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Bo

« Svar #11 skrivet: 07 apr-09 kl 12:15 »
Alla som har lån, bör förhandla till sig ett realt sådant så att lånet blir på ett belopp som är mätt i konsumentprisindex och en liten fast realränta ovanpå det.

trädman

« Svar #12 skrivet: 09 apr-09 kl 00:21 »
Alla som har lån, bör förhandla till sig ett realt sådant så att lånet blir på ett belopp som är mätt i konsumentprisindex och en liten fast realränta ovanpå det.

Vari ligger den stora fördelen med ett realt lånebelopp med realränta, dvs lånebeloppet skrivs upp (och ner) med inflationen (deflationen) med "enbart" real ränta.

På "vanliga" lån minskar det reala lånebeloppet med inflationen medan den nominella räntan normalt är högre än realräntan.

Jag har svårt att se att det första alternativet självklart vore bättre för låntagaren.

Bo

Glömde nått
« Svar #13 skrivet: 11 apr-09 kl 18:30 »
Tar man lån med sin fastighet som säkerhet, skall det vara på villkoret att banken får nöja sig med fastigheten om man inte klarar av att betala tillbaka.

Tillsammans med reallån är man då kvar i en redig ordning och är garderad mot det kommande sammanbrottet.

Jerker Nordlund

• 5 Mos 23:19
« Svar #14 skrivet: 12 apr-09 kl 20:44 »
Jag har aldrig lånat i något annat än JAK, så för min personliga del är räntan ointressant. dock skall jag se till att sätta över mina tvångspensioner i en räntefond. Cheferna har mindre bonusargument att leka med där.
Read my lips - no more interest!

Var pengar kommer ifrån

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 12 apr-09 kl 21:32 »
Det är aldrig bara "posenten" som räknas, betydligt viktigare är realräntan.  På åttiotalet betalade jag 10% på företagslån och inflationen var större än 10%, med andra ord fick jag betalt för att låna.

Det är en eventuell inflationsperiod pga för mycket offentliga underskott(nästan i alla länder)som kan pressa upp räntan.
Sedan beror det på riksbankens styrelse och hur de tänker, - måste räntan chockhöjas för att bekämpa kommande inflationstryck, eller kan förväntningarna hållas nere med en lägre styrränta.

Räntan kommer med största sannolikhet att gå upp, men inom de närmaste 5 åren, blir det nog till ca 5% på hypotekslån.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 aug-10 kl 19:52 »
Jag har ifrån vissa håll hört talas om att man tror på enorma räntehöjningar inom 1-2 år p.g.a. kapitalbrist i världen, detta skulle då få som följd att boräntorna skulle kunna leta sig upp mot 15%. Som nybliven gårdsägare med relativ saftiga lån blir man ju givetvis lite skakis då.. :)

Vad tror ni om räntorna den närmsta framtiden (1-2 år)?
nej inte 15% ränta,det tror jag inte på,men en ränta på 7% kan det MYCKET väl bli.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 17 aug-10 kl 19:53 »
Jag tror vi kommer att få deflation och därmed fortsatt en ränta nära 0%
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Den röda lilla stugan

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 17 aug-10 kl 20:16 »
Jag tror vi kommer att få deflation och därmed fortsatt en ränta nära 0%
öööh,boräntorna ligger redan nu på 2-4% (går och kollar text tv)
på 90talet var det HÖGA räntor typ 15-16%

pålle

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 aug-10 kl 20:20 »
öööh,boräntorna ligger redan nu på 2-4% (går och kollar text tv)
på 90talet var det HÖGA räntor typ 15-16%
Mins inte exsackt tror det var 91 92 som det låg ända upp på 25 % nån månad

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser