jag gör samma som vargalyster, en burk upp-och-ner i matarhålet. Det finns alltid burkar från ifjol, och de kommer ändå tillbaka i årets skörd... Stenhårda burkar sätter jag till utan lock, halvflytande honung så blir det med lock och ett antal småhål medelst spik i locket. Såna lock kan man spara i många år...
När jag sätter till första skattlådan (om fyra-fem veckor när rapsen börjar) så får de en foderram i första skattlådan över spärrgallret, däröver så blir det bara tomlådor med mellanväggar, de bygger ut dem så fint på rapsen. Totalt alltså tre lådor direkt. Ger rapsen mycket så fyller jag på med ytterligare lådor. Fulla lådor överst, nya lådor över spärrgallret.
Mina bin har nära till såväl vatten som pollen nu tidigt på säsongen, så de får försörja sig själva. De kommer hem med stora pollenfyllda byxor, så livet är säkert säkerställt där inne i mörkret.
Senare kan det ju ibland i torkan bli brist på såväl det ena som det andra. Sojamjöl från konsum är inte fel att strö direkt på ramarna, vatten kan man ju sätta på vattenspridaren tidigt på morgonen och sen knäppa av innan solen går upp, så hämtar bina vattnet direkt i gräset - medan man själv sitter bredvid och tittar på med sitt morgonkaffe.... smörgåspålägg är helt egalt för att inte säga frivilligt...
Juli brukar vara en knepig månad. Kalla det klimatförändring eller vad som helst... Knepigt är det när torkan blir för långvarig.