var har du läst det att bin på våren inte kan invertera socker till frukt och druvsocker, jag säger inte imot men jag vill veta fakta
och behöver dom invertera sockret och i så fall varför.
jag her läst det här på forumet några gånger men jag vill ha vetenskapliga fakta att det är så.
Hej.
Detta är vetenskapliga fakta. Det finns jättemycket skrivet om biodling och binas liv, och allt som skrivs seriöst i ämnet måste man ju lita på . I annat fall återstår egna praktiska försök och expriment, för att se om det man läst stämmer.
Produktionen av invertas når ett maximum hos fältbina när dessa är omkring fyra veckor gamla.
Följaktligen upphör egenskapen sent på hösten, kanske redan i November. Sedan finns inte möjligheten för bisamhället att invertera sackaros förrän på våren i slutet på April, när den nya generationen bin är ca. tre veckor gamla. Då har deras fodersaftkörtlar ombildats till att producera enzymet invertas, men då skall man inte behöva fodra.
Bina behöver invertera vanligt socker för att kunna tillgodogöra sig näringen. Den kan inte absorberas genom tarmväggen, utan går direkt ut i ändtarmen.
/ Jano