Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Andel utvunnet vax?  (läst 1060 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Andel utvunnet vax?
« skrivet: 04 apr-09 kl 22:34 »
Hej,

Jag har i år lämnat in ramar för rensning och ursmältning för första gången. Det blev inte så mycket vax kvar i slutändan och nu undrar jag vad som är normalt? Hur stor andel rent vax brukar ni få ut på det vax ni lämnar in?

En del av mina ramar var rätt eländiga, så jag kanske skall vara nöjd. Men jag behöver något att jämföra med....
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
SV: Andel utvunnet vax?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-09 kl 01:37 »
om du isället smälter själv. så ska blöta ner ramarna ordentligt först.
Så att Du mättar kokongen med vatten.

Annars suger den upp massor med vax som du aldrig får igen sen.

Hoppas inte de som använder gifter som hamnar i vaxet läser det hät bara  ::)
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 13 apr-09 kl 13:08 »
Ingen som har en juste siffra att jämföra med?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Roger H

• Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 16 apr-09 kl 16:32 »
Det är svårt att ge dig någon siffra på hur mycket vax du får tillbaka. Mycket beror på hur mörka eller ljusa ramar som det var som du skickade in för nedsmältning. Ju mörkare kakor dess ju mindre vax innehåller dem. Sedan beror det på hur "duktig" den firman eller personen är som tar hand om ditt vax och skall utvinna det, hur bra den personen är på att utvinna vax och hur mycket som "sölas bort" i processen.
Tyvärr har inte ens jag någon siffra att ge dig i refferens med det du fick utvunnet, men kanske kan det finnas någon annan som kan göra en uppskattning åt dig.

MVH Roger

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #4 skrivet: 16 apr-09 kl 18:43 »
Lite mer info:

Jag hade drygt 30 ljusa fina hls-ramar med vax+ kristalliserad honung (gick ej att få ut vid slungning) + 10 usla, mörka LN-ramar och lika många hyfsat ljusa men knasigt byggda eller trasiga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 2 användare
smaka, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser