Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pappersströ!?!  (läst 4866 gånger)

Anna

• -
Pappersströ!?!
« skrivet: 22 nov-05 kl 15:33 »
Hur är det med pappersströ? Är det nå'n här som har erfarenhet av det? På mitt arbete "tuggas" väldigt mycket papper och de fyller ganska snabbt soptunnan som står under.
Jag har hört att de som använder det till hästar tycker att lukten i stallet blir frächare. Men har nå'n testat till höns. Pickar de i sej massor av papper eftersom det är fläckigt och ibland flerfärgat? Blir de sjuka av trycksvärtan?
Om det inte finns några risker med användandet så är det ju ett smart sätt att återvinna allt papper vi simmar i.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Archibald

Re:Pappersströ!?!
« Svar #1 skrivet: 22 nov-05 kl 16:29 »
vi hade det till hästarna ett tag, fungerade sådär, bra i boxen, men det förmultnade väldigt dåligt, VÄLDIGT dåligt.
och vi hade bara tidningspapper från dn, svd osv...

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #2 skrivet: 22 nov-05 kl 17:47 »
Vi har helt andra erfarenheter än Archibald.
Vi har använt pappersströ till alla våra djur i flera år (höns, vaktlar, kalkoner, kaniner, hästar, marsvin, i kattlådan och nu i papegojburen). Vi är jättenöjda. Det dammar inte och det förmultnar jättefort.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Archibald

« Svar #3 skrivet: 22 nov-05 kl 23:06 »
hum, vi måste haft kräsna maskar...
i kaninburen så ägnade kaninerna hela dygnen åt att massakera det ännu mera så det lät natten genom :-)

tidningspapper har förmultnat bra i vanliga komposten, när du nämner det, men inte så bra i hästgödselstacken, kanske blir för torrt där.

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #4 skrivet: 23 nov-05 kl 09:46 »
Vi har ingen kompost utan bara en dyngstack där all dynga hamnar + de matrester som inte hönsen äter upp. Den är alltid fuktig och fungerar som en jättestor kompost där maskantalet är enormt, maskarna är jättestora och allt, utom kutterspån, förmultnar jättesnabbt. Den är aldrig torr, utom på ytan, och bara ca. 1 dm. ner har nedbrytningsprocessen redan påbörjats och det är varmt och fuktigt/blött.
Prova att vattna dyngstacken så den blir  genomfuktig. Då  brinner dyngan fortare också.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Anna

• -
« Svar #5 skrivet: 23 nov-05 kl 12:07 »
Härligt med så snabba svar! Jag känner ibland av dammet då jag är hos hönsen, så jag hittar gärna mer dammfria alternativ som strö till hönsen.
Hur farligt är det om folk inte tagit bort häftapparatsstift? Här på jobbet matas massor av papper och jag vet att alla inte tar bort stiften innan de kör ner dem i mataren. Det kan alltså följa med stift i säckarna med pappersriv. I och för sig går det ju att skriva en lapp och be folk ta bort stiften, men det går ju inte att garantera att det inte slinker ner några. Det är till hönsen jag i så fall skulle använda pappersrivet.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Kicki

• Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #6 skrivet: 23 nov-05 kl 18:26 »
Jag tvivlar på att de äter stift om de skulle hitta något.

Har kursverksamhet!

orloff

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 nov-05 kl 18:45 »
Jag prövade med pappersströ i redena men det var värdelöst. Det snurrade sig runt benen på hönsen och förmultnade ingenting i komposten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser