Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshusrenoveringen har startat!  (läst 6318 gånger)

Lövbacken

• Västmanland
SV: Hönshusrenoveringen har startat!
« Svar #20 skrivet: 09 apr-09 kl 08:48 »
Det är väl jag som är miljöskadad... min man som ibland fastnar i teveserietittade var väldigt förtjust i MacGyver ett tag och han (MacGyver alltså, inte min man) hade silvertejp till allt, laga motorer, bygga bomber, gipsa ben etc. Hade han byggt ett hönshus är jag säker på att han skulle tätat springor med det!

Ja, Han hade ju tuggummi också som han använde till allt plus det lilla staniolpappret runt tuggummit oxå  8)  cool kille det där...
Förlåt att jag kom ifrån ämnet, håller själv på att rusta upp ett hönshus så jag följer denna tråden varje dag!
Keep up the good work!
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #21 skrivet: 09 apr-09 kl 16:56 »
Åsså vill jag minnas att iallafall jag tyckte MacGyver var väldans snygg också :-[ hade jag haft honom i hönshuset kanske det inte hade blivit mycket gjort ;D

Silvertjepen tror jag funkar bra; den fäste väldigt fint på masoniteskivorna, sedan målar jag över den och då syns den inte. Har läst om flera som har tejpat skarvarna, så det borde vara bra :)

Nu har jag kört med silikonfog där skivorna möter taket för att förhindra värmeläckage samt kvalster. I hörnen har jag fogskummat (denna gång använde jag handskar  ;)) så det blir tätt mellan skivorna och väggen. Just i hörnen verkar det vara väldiga hålrum och springor till förbannelse. men nu har jag rått bot på det! Och så kunde jag inte hålla mig längre utan målade takbjälkarna också. Köpte en fin ljusbeige färg som hette café på Jula, billig och bra :D Snyggt blir det också sedan när taket målas vitt.

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #22 skrivet: 14 apr-09 kl 16:35 »
Aj aj aj, har åkt på en muskelinflammation i höger arm :-\ Så gå det när man inte är van att arbeta, säger maken ;D Så nu knaprar jag Voltaren tabletter och får inget gjort känns det som >:( Så förbenat tråkigt att detta skulle hända just nu.. Väggarna har iallafall blivit vitmålade; jag bet ihop och målade samt att maken hjälpte till. Taket kan jag bara glömma att måla nu, kan inte lyfta armen över axelhöjd. Vilade igår och idag har jag trots smärta snickrat på ett rede. Tur att man har elverktyg!

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #23 skrivet: 14 apr-09 kl 21:14 »
Här är hönsens nya rede! Två av mina hönor föredrar rede med tak och en av dom vill ha ett öppet rede, den fjärde bryr sig inte om vilket ;) Så jag gjorde ett redesbygge som innehåller både rede med tak och rede utan tak. Vill man sedan prompt värpa på golvet så finns det plats för med med ;) Och så testade jag något nytt; en tjock gummimatta i botten vilket ska göra redet mjukare och bekvämare att ligga i. Återstår ju att se om hönorna tycker som jag  :P Vad tror ni? Blir "hängmatteredet" poppis eller blir det använt som skitbalja på sin höjd? Jag ska så klart lägga halm i det.

äppelpaj

• Småland
« Svar #24 skrivet: 14 apr-09 kl 21:27 »
Ajaj, hoppas armen blir bättre snart!  :-\
Men vilka FINA reden!! Ja, trivs inte hönsen i dom får dom nog ta in på lyxhotell istället  :D Verkligen superfina!

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #25 skrivet: 14 apr-09 kl 21:36 »
Ja jag har sagt åt hönsen att om det inte duger så får de själva betala sviten på Grand hotel ;D
Jo redet vart kanonfint, men det kostade blod svett och tårar, kan man säga ;)

torpmalin

• Västmanland
« Svar #26 skrivet: 15 apr-09 kl 08:15 »
Hej "Körsbär" !! Har oxå en timrad bod som jag ska inreda o fixa till hönshus, tänkte oxå sätta masonitskivor på väggarna. Nu till min fråga, lade du någon ny isolering mellan timret och skivorna eller klarar dina höns att hålla värmen ändå?  Mvh Malin 
"It takes one, to know one"

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #27 skrivet: 15 apr-09 kl 08:35 »
Jag har provat med gullfiber mellan stockarna förut vilket endast resulterade i att mössen gnagde på stockarna för att komma åt isoleringen >:( Nu har jag sprutat med fogskum emellan och hoppas på att det ska funka. Att få en gammal timmerbod helt tät tror jag inte är möjligt (iallafall inte i våran :P) men jag hoppas nu att värmen ska stanna kvar bättre än den gjorde i vintras, tätt mellan stockarna och skivor som hindrar värmen från att smita ut borde väl göra NÅGON skillnad, hoppas jag. Att taket är tätt är viktigt och det är som tur är fräscht på vår gamla bod! Sedan är det väl bara att invänta vintern och se om jag har tänkt rätt ;)

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #28 skrivet: 16 apr-09 kl 16:12 »
Nu är jag trött och glad, för nu är stor-hönsens avdelning färdig :D (Ähum, jo, det ska väl på lite färg på sittpinnarna då förstås :-[) Men det blev finare än jag hade vågat hoppas, sittpinnarna som vi satte upp igår har nyttjats under natten, fina högar på det nya skitbrädet ;D Och idag skuttade Greta in i det nya redet och värpte, så allt verkar vara till belåtenhet! Det som saknas nu är ett sandbad, men det sköter de så fint ute nu, så jag tänker inte känna mig stressad över det ;)

Nu väntar ett par dagars vila innan jag kör igång med den anda avdelningen i hönshuset där dvärghönsen ska bo, de är bara 6 veckor ännu så de bor inne i huset fortfarande. Och det är ju bara reden och sittpinnar som ska till där... Men som sagt; vila först ;D

Taggis

• vänner
« Svar #29 skrivet: 16 apr-09 kl 20:49 »
Kanon snygg blev det !
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Helle-Mari

• -
« Svar #30 skrivet: 19 apr-09 kl 15:55 »
Det ser jättefint ut! Ljust och fräscht.

Musseron

« Svar #31 skrivet: 20 apr-09 kl 00:06 »
Den här tråden följer jag med spänning!

Hur går det med fukten? Har du tätat så pass så att den inte kan ta vägen någonstans, eller sitter det nån ventil i huset?
Väldigt lyxigt "hängmatterede" också  ;D
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #32 skrivet: 20 apr-09 kl 08:59 »
Så tät så att fukten inte har någonstans att ta vägen kommer denna boden aldrig att bli om jag inte virar in den i en halvmeter plast ;D

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #33 skrivet: 20 apr-09 kl 20:57 »
Så FINT! Det påminner mycket om vårt hönshusprojekt, meen jag måste erkänna att ditt är snyggare. Redena är urfina! :D
ofrivilligt hönslös

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #34 skrivet: 23 apr-09 kl 18:53 »
Måste bara få berätta att hängmatteredet blev väldigt omtyckt ;D Här är det Agda som agerar fotomodell ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #35 skrivet: 27 apr-09 kl 10:20 »
Nämen gud, så gulligt!!!  :-*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Vimsan

• Sat Nam
    • Jämtland
« Svar #36 skrivet: 28 apr-09 kl 13:56 »
Supersnyggt hönshus  ;D

Hängmatta wow det har jag inte tänkt på

Gratulerar till ett fint bygge och hönsen kommer att stortrivas!

Glöm inte vilken skatt en vanlig dag är! Bor med min härliga familj i ett hus med skogstomt vid Storsjön <3

Körsbär

• Höns på nätet
« Svar #37 skrivet: 30 apr-09 kl 10:33 »
Man tackar :)

Hängmattan var en snilleblixt som dök upp, så där POFF ur tomma intet och den gick raka spåret in i hönsens hjärtan. Agda ligger gärna EXTRA länge när hon ska värpa nu för tiden ;D

Sothönan

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 13 maj-09 kl 17:09 »
Håller med som många innan mej har sagt, att det är mer spännande och intressantare med bilder ..   :-[

Man följer mer än gärna med på trådvandringen här inne,  rena Extreme Homemaking för hönsboende ;D  med före och efter bilder på befintliga hus.  Spännande att se skillnaderna och vilken otrolig förvandling det kan bli.. 

En annan  :P får nöja sig med nybygge  :-X  som inte har den ursrungliga charmen som de befintliga har/ kan få ytterligare mer efter 'skönhet'sbehandlingar.
Men man får en & annat tips samt råd på vandringsresan när hoppar sig fram bland de olika trådarna här inne.
Och jag tror att vårt också kan bli hyfsat bra med tiden.... 

Hängmattan var en kul grej.  :)   
Man ser hur Agda stor trivs och bilden säger mer en tusen ord:  -Detta är min plats!

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
ThomasVak

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser