Bina brukar städa själva.
Har man bina på två lådor så går det bra att i den undre skippa de yttersta ramarna över vintern, alltså bara ha 8 ramar i den lådan, lite bättre luftväxling då... Sen sätter man i två utbyggda tomramar i centrum när man skiftar plats på lådorna, alltså för ut foderramarna i sidled. Lådskifte beror på var i landet man bor, själv väntar jag ett par-(tre) veckor till på mina LN-samhällen, längre norrut kan nog detta vänta till månadsskiftet april-maj eller möjligen nån vecka in i maj.
De jag har sittande på Dadant får sitta kvar, men här sätter jag på en ospärrad 3/4 Langstroth vid samma tillfälle, sen skattlådor över spärrgaller lite beroende på hur våren utvecklar sig men första skattlådan skall på när maskrosen och körsbären blommar, sen blir det ju fler när rapsen drar igång. Talade idag med ytterligare en lantbrukare som ville ha bin på rapsen, så ytterligare 4 samhällen skall ut, snart inga kvar i "vinterkvarteret", bra för avläggarna...
Men för övrigt, bina brukar städa själva.
Jag har däremot inte märkt någon skillnad mellan högbotten och vanlig nätbotten. Lite mögel blir det ibland...