Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Roundhouse - rundhus - bygglov o tekniska värmefunderingar?  (läst 2658 gånger)

Squashblomma

Om man skulle fundera på att bygga något liknande detta http://www.thatroundhouse.info/ (http://www.thatroundhouse.info/courses.htm) alltså enkel rund byggnad av trä eller kanske ännu enklare som dessa http://www.thatroundhouse.info/huts.htm runda halmbalshus (närmast "hyddor" kanske)...

...hur skulle det funka med bygglov i Sverige?

och med den nordiska kylan? Någon som har erfarenhet av liknande byggen i Sverige?

(obs att kraven kanske inte direkt är att kunna hålla kontinuerligt 25grader varmt vintern igenom. Målet är att det skulle vara betydligt varmare o bekvämare än att bo tex i tipi vintertid, men måste inte alls nå upp till standarden i västerländska moderna hus... utan något däremellan.)

Skytten

• Skåne
SV: Roundhouse - rundhus - bygglov o tekniska värmefunderingar?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-09 kl 16:28 »
En av de största fördelarna med ett runt hus är att man inte får skit i hörnen.   

Bygglov borde inte vara omöjligt eller ens svårt pga att huset är runt. Ibland finns det detaljplaner som hindrar viss sorts bebyggelse.
På enslig plats går det nog lättare att få bygglov. Marknadsför det till myndigheten som ett experimentellt miljöbygge, så går det antagligen lättare.

Värmen fås väl lämpligast från en eldstad i mitten. Att få varmt i huset skall absolut inte vara problematiskt. Det är ju betydligt mer isolerat än t.ex. en kåta, och i sådana bor man i där det kan bli riktigt kallt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 19:37 »
Ett runt hus får mindre värmeförluster då väggytan blir mindre än på ett rektangulärt hus med lika stor golvytan.
Dessutom så bör man få en bättre värmespridning då det är lika långt till alla väggar...

Beroende på vilket matrial du skall använda så kan det kanske vara lämpigare med ett 8 eller mer kantigt hus. 
Hittade en film om en kille som bygde ett sådant i UK.  Stommen i ek sen klädde han ytterväggarna med någon typ av fiberplatt och isolerade med halm på insidan. väggarna putsades sedan både inne och ute.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 29 mar-09 kl 17:29 »
Ett fungerande alternativ är att du köper mark med ett litet nedgånget torp på. Då kan ditt rundhus vara en ekonomibyggnad - troligtvis krävs inget bygglov då heller (om det inte är detaljplan och utanför tätbebyggt område). Då har du torpet som bas när du bygger.

Bo

« Svar #4 skrivet: 29 mar-09 kl 17:53 »
Man kan utforma det spektakulärt och rubricera det som konst.
Man kan täcka det med hö och försöka få det att passera som höstack.
Man kan rubricera det som experimentbygge och ansöka om forskningsbidrag.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #5 skrivet: 30 mar-09 kl 15:51 »
Som sagt miljö är ett mycket bra sätt att sälja in en byggplan till kommunen. Jag var och pratade med en  kommun om ett runt mindre hus, ett mycket stort bostadshus och en stor lada, allt i halmbalar och lera (grå färg). Då tyckte han att färgen kunde kompensera för konstiga husformer. Jag nämnde även att jag ville ha ett torn till bostadshuset  ;D Till och med det gick hem eftersom läget tillät det och eftersom de ger förhandsbesked utifrån en helhet (de ville alltså först och främst ha in en planskiss på ungefär hur man tänkt sig bebyggelsen) men även om det skulle bli ovanligt så vägde lokala miljövänliga byggmaterial rätt tungt för. Så det går definitivt att få bygglov för runda hus. Du kanske känner till storyn om han som byggde ett mini-globen i staden? Rätt fult enligt mig. Ser ut som det kommer från månen. Jag tycker att om man ska ha konstiga husformer ska färg eller material kompensera för det och det spåret gick alltså hem hos bygglovshandläggaren jag pratade med.

Nackdelen med runda hus är att vanliga långa möbler inte passar så bra. Han som byggde mini-globen löste det genom att specialbygga långa vanliga möbler  ;D Det tog honom i stil med 10 år  ;D En annan lösning är förstås att inte ha vanliga långa möbler :)
« Senast ändrad: 30 mar-09 kl 15:57 av Chaan »

Strider

« Svar #6 skrivet: 02 apr-09 kl 17:12 »
Härligt! När jag lyckas hitta en fast plats skall jag bygga mig något liknande. Kanske kan funka fint som bastu? Den lilla modellen är inte helt olik en samisk torvkåta.

Eller varför inte en Mongolisk Yurt/Yourte ?

http://www.yurtinfo.org/yurtstory.php#framepanel
http://www.yourte.com/

Jag bor för tillfället i Frankrike och här är denna modell mycket populär. Det bor en familj i en sådan ett stenkast bort från mig. Om man kan avstå från en del bekvämlighet funkar det hur bra som hellst. Och det behövs inga bygglov !!! Det går bra att värma upp med vedkamin men precis som med gamla armetält kan de inte magasinera någon värme. Jag har även en bekant som bor i en likadan i Portugal med en ettåring. Funkar hur bra som hellst om man slår ner pålarna en bra bit från räls och väg..

Lösningen med flaskor som små fönster, träklabbar i väggen eller stampade jordväggar i olika kulörer är omåttligt populärt här ikring och det kan bli mycket fint. Kanske inte stilrent Gustavianskt men borde gå att utnyttja även hemma.

Passar på att dela med mig av en länk till en häftig vedkamin typ Ford 427 V8. Istället för väggar har man krökt grova rör och svetsat ihop. Manligt !
http://www.bullerjan.de/
When mountains speak, wise men listen - John Muir

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser