Som sagt miljö är ett mycket bra sätt att sälja in en byggplan till kommunen. Jag var och pratade med en kommun om ett runt mindre hus, ett mycket stort bostadshus och en stor lada, allt i halmbalar och lera (grå färg). Då tyckte han att färgen kunde kompensera för konstiga husformer. Jag nämnde även att jag ville ha ett torn till bostadshuset

Till och med det gick hem eftersom läget tillät det och eftersom de ger förhandsbesked utifrån en helhet (de ville alltså först och främst ha in en planskiss på ungefär hur man tänkt sig bebyggelsen) men även om det skulle bli ovanligt så vägde lokala miljövänliga byggmaterial rätt tungt för. Så det går definitivt att få bygglov för runda hus. Du kanske känner till storyn om han som byggde ett mini-globen i staden? Rätt fult enligt mig. Ser ut som det kommer från månen. Jag tycker att om man ska ha konstiga husformer ska färg eller material kompensera för det och det spåret gick alltså hem hos bygglovshandläggaren jag pratade med.
Nackdelen med runda hus är att vanliga långa möbler inte passar så bra. Han som byggde mini-globen löste det genom att specialbygga långa vanliga möbler

Det tog honom i stil med 10 år

En annan lösning är förstås att inte ha vanliga långa möbler