Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  timmerfort  (läst 5939 gånger)

art

• Gäst
timmerfort
« skrivet: 18 nov-05 kl 12:41 »
hej,

söker efter "hardcore" skogsfolk som kan ge goda råd angående byggnation av timmerfort och självförsörjning angående mat, vatten och värme. äger 6 hektar, mestadels betesmark i småland. har erfarenhet av byggnationer och lägerliv men söker ett mer cutting edge - knowhow.

art

Attis

• -
Re:timmerfort
« Svar #1 skrivet: 18 nov-05 kl 16:18 »
Vad är ett timmerfort?  ???

Menar du ett vanligt timmerhus?
/Attis

art

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 nov-05 kl 19:04 »
nej,

ok, jag kan inte beskriva det hela på ett bra sätt här men tänk dig hur du skulle bygga ett rektangulärt torn av tändstickor. detta skulle utgöra grunden varpå du får använda din fantasi. tanken är förståss att sitta högt. vindsäkert, vältningsproblemet kan förståss lösas vi första lagret timmer eller alternativt från toppen med stålvajrar vilket isåfall också i viss mån skulle hjälpa mot vinden. i princip är allt du behöver en yxa. har inte spånat så mycket på det men tror ändå det är en schysst ide.

utmana gärna,

Mullvaden

« Svar #3 skrivet: 21 nov-05 kl 12:09 »
lutande tornet i småland då eller?  :)
varför ska du bygga ett torn???  ???
ska du timra ett hus-köp motorsåg!!! finns beggat för nån hundring,att bila allt timmer för hand är INGEN lek......

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 21 nov-05 kl 14:41 »
Vad är det som gör torn principen bättre än mer "normala" hus?
Hur stort och högt är din torn ide?
/Attis

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #5 skrivet: 21 nov-05 kl 16:50 »
Ur en värmesynpunkt så känns det som att ett torn ger väldigt mycket yta i förhållande till volym.
Som fd flyttkarl är jag allergisk mot trappor. Men bortsett från de små faktorerna så visst är ett torn häftigt.
Alla hus SKA inte vara likadana. Jag är trött på att se tråkiga identiska nyckelhus.
Bygg ditt torn!!!  Själen ska ha sitt och om det sedan dessutom på ett eller annat sätt blir energimässigt rationellt så är det en bonus.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Neiklot

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 01 feb-06 kl 16:35 »
Det är väl egentligen inte svårare det än att timmra ett vanligt timmerhus.
Bara det att det blir lite högre i hörnen än vanligt.

Jag utgår från en "vanlig 1200talsmodell al'a Braveheart unt the vikingar"

"Tornen" i hörnorna är det ända utrymme med väggar, bortsett då från om man bygger till hus innanför själva "fortväggen".

Ytterväggarna på fortet bör inte vara liggande timmer, då det är slöseri med både tid och virke.
Så dessa "ställer du upp" (gräv ner dom en bit i jorden!).
Tornen sen får knuttimmras upp hela vägen.

Huruvida detta ska gå enbart med yxa vet jag inte, då det med yxa blir tungt att dra upp stocken 10meter. ;)

Det finns kurser i knuttimmring.
Och det är svårare än det låter.
Bla. att lära sig se skillnad på en rak tallfura, och en som är rak och jämngrov.

Förövrigt bör det som ngn skrev inköpas en motorsåg.
En begagnad husqvarna räcker gott.
En partner eller stilh kan väl också fungera, men det är inte samma kraft i dessa maskiner som i husqvarna.

Lite andra föremål är bra att ha, och framförallt kunskap om att kunna fälla träd.
Detta gäller även om du fäller med yxa/stocksåg.

/Markus

Neiklot

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 feb-06 kl 17:09 »
Ja, alternativet är att "timra" fast dom i varandra, hur det nu skulle gå till får ni fråga Gudarna i träden!

Har han gott om tall och inte ska bygga fortet dom närmsta 5-6åren kan han ringbarka dom tallar han ska ha, och låta dom stå ett par år.
Då "packar sig själva fulla med kåda" (törskate..) och livlängden ökar markant.

nad

« Svar #8 skrivet: 01 feb-06 kl 19:12 »
om man skall gräva ner trä i marken bränner/sveder man stolpen i änden så kådan kruper ut o bildar ett tätt skikt.
Vänl Nad

eka

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 03 feb-06 kl 20:54 »
Finns kanske en anledning till att man undviker stående timmer.
Virket har växt i den riktningen och är skapt för att suga vatten. Som extra bonus på liggande virke är att man kan byta de nedersta stockvarven om det skuller ruttna. Lite svårare blir det i en vertikal konstruktion.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Attis

• -
« Svar #10 skrivet: 03 feb-06 kl 22:22 »
Det finns en annan bra anledning till att stående timmer inte är vanligt, det är väldigt svårt att få tätt. Normalt tätas ligande timmer av tyngden, men det fungerar ju inte med stående.

Kanske funkar om du lyckas spänna någon form av vajer runt eller liknande, men verkar väldigt opraktisk.

Ibland ser man stående timmer i inredda vindar från början av förra seklet, men då är rummet en bit in så att det liggande timmret sköter isoleringen.
/Attis

Adam

SV: timmerfort
« Svar #11 skrivet: 09 jan-09 kl 00:49 »
hej,

söker efter "hardcore" skogsfolk som kan ge goda råd angående byggnation av timmerfort och självförsörjning angående mat, vatten och värme. äger 6 hektar, mestadels betesmark i småland. har erfarenhet av byggnationer och lägerliv men söker ett mer cutting edge - knowhow.

art

tjena,

ny här på forumet. hittade hit när jag sökte på timmerfort. ämnet är gammalt men hur har det gått? låter spännande. har en liknande plan.

/adam

Vargerik

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 jan-09 kl 01:19 »
Är det ett sånt däringa "blockhus" du far efter? Hjortfotstyle, som man läste som ännu yngre...

ersam

• -
« Svar #13 skrivet: 09 jan-09 kl 09:15 »
Var det inte så Big Bengt startade sin karriär. Fick betalt för att ta hand om en massa elstolp som skulle destrueras. Så byggde han ett fort av det. Det var grunden till High Chaparall. Undrar hur det gick för vår "little Bengt" i början av inlägget?  ???

ES

Adam

« Svar #14 skrivet: 09 jan-09 kl 22:41 »
Är det ett sånt däringa "blockhus" du far efter? Hjortfotstyle, som man läste som ännu yngre...

ett timmertorn är min plan. 3 våningar hög + vind, ingen palissad runt tornet.
vad är hjortfotstyle?
stålvajrar nämns av art för att stabilisera tornet men behövs det? finns det någon kunnig om konstruktion här? den tyngd det är frågan om kan det väl inte bli instabilt? innermått ca 4,5m x 4,5m?

/adam

Adam

« Svar #15 skrivet: 09 jan-09 kl 22:46 »
Var det inte så Big Bengt startade sin karriär. Fick betalt för att ta hand om en massa elstolp som skulle destrueras. Så byggde han ett fort av det. Det var grunden till High Chaparall. Undrar hur det gick för vår "little Bengt" i början av inlägget?  ???

ES

undra hur art’s bygglovsansökan mottogs? reaktioner på palissaden? får man bygglov på en sådan??? men jävlar va häftigt. ett eget fort. undrar om det är y kromosomen som spökar?  *hehehe*
jag får kalla mitt torn för ett högt häbre så att byggnämden inte får hicka. kan ett bygglov vara svårt att få för detta?

/adam

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 jan-09 kl 22:49 »
jag får kalla mitt torn för ett högt häbre så att byggnämden inte får hicka. kan ett bygglov vara svårt att få för detta?
Jag skulle inte vilja stå för hållfasthetsberäkningarna som antagligen skulle krävas för att få lov att bygga ett timrat torn

Adam

« Svar #17 skrivet: 09 jan-09 kl 23:45 »
Jag skulle inte vilja stå för hållfasthetsberäkningarna som antagligen skulle krävas för att få lov att bygga ett timrat torn

undra om det är svårt med beräkningen? det blir ju inga långa spännvidder på timmret. har sett någonstans 3 våningshäbren. men var?

/adam

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 10 jan-09 kl 01:08 »
Big Bengt är känd för att inte ha bygglov för något...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser