Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minneral ersättning nu på våren?  (läst 1032 gånger)

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
Minneral ersättning nu på våren?
« skrivet: 25 mar-09 kl 17:24 »
Jag vill minnas att vi hade en diskution i höstas om att det var bättre för bina att övervintra på honung än att övervintra på socker. Detta för att sockret är en ren produkt (visserligen bra då de inte ynglar och sitter i klot men när de börjar yngla skulle det vara bättre med honung. obs. min tolkning).

Jag läste nedanstående text på en nätsida om biodling, kanske detta är läsningen på att ge dem tillskott av de mineraler som inte finns i sockret men som finns i honungen.

Vad tror ni?

/Roger

Citat:
Mineralämnen.
Har dina samhällen tillräckligt med foder och riklig tillgång på pollen i ramarna och längre fram i naturen, tycker man, att allt skulle vara väl ordnat för tidig utveckling till starka samhällen. Nu är det emellertid så, att det även fordras vissa mineralämnen för att ett samhälle skall arta sig väl. Det är ytterst små kvantiteter det är frågan om, men lider samhället brist på dem, hämmas utvecklingen. Kobolt är ett av dessa ämnen. Men den bristen kan lätt avhjälpas genom att man gör en lösning av ett gram koboltklorid, finns att köpa på apotek, och en liter vatten. Av denna blandning tillsätter du fyra droppar till varje liter foder. Som du ser, är det nära nog löjligt små mängder, som det är frågan om, men du kan ju ändå försöka med recep- tet. Jag vågar nästan garantera, att du kommer att märka resultat i form av ökat antal yngelkakor.[/
i]


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser