Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla hönshuset med kalkfärg?  (läst 63339 gånger)

Kalle Kakelugn

• Gäst
SV: Måla hönshuset med kalkfärg?
« Svar #40 skrivet: 23 jul-09 kl 08:53 »
om jag sammanfattar det hela,kalk stänger in fukt som gör så att trämasken trivs? finns det nåt att blanda i kalkfärgen som tar död på masken? kanske ska jag bara borsta bort så mycket av den gammla kalken och låta det vara så? i alla fall tills djur ska bo där, för tillfället så används utrymmet till magasinering,fast det ser ju så tråkigt ut med alla maskhål mm? alltså,vill ha ljust och fint,gärna måla över mashålen men med vad som inte lockar till nya angrepp?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #41 skrivet: 23 jul-09 kl 13:04 »
Finns det inga husdjur i lagårn så blir ju luften mycket torrare.
Då skulle i varje fall jag anse att det är rätt lugnt att kalka väggarna, eventuella maskar i väggarna blir nog torra i strupen ändå.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 23 jul-09 kl 15:25 »
Då skulle i varje fall jag anse att det är rätt lugnt att kalka väggarna, eventuella maskar i väggarna blir nog torra i strupen ändå.

jo,eller nån form av färg som tillåter att trät andas slamfärg kanske  finns det vit "röfärg"   svart har jag sett :D  eller kanske nån billig oljefärg?  vit alkydolje färg kanske?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #43 skrivet: 23 jul-09 kl 15:30 »
Finns det inte vitt så fint det åtminstone väldigt ljusa slamfärger.
Det lyser ju upp ungefär lika bra som kalk.
Enkelt att stryka på timmerväggar också.
Och som sagt, det låter träet andas.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 23 jul-09 kl 15:32 »

om det vore så väl att de små liven blev torra i strupen och dog ;D  är väll kanske 10år sen korna försvann från ladugården men trägnagarna frodas vill ja lova, bara i år så har det blivit ett jejält lager "sågspån" på allt som finns där inne, så något trägnagarmördartips skulle sitta fint,har hört av di gammle att man ska pensla fotogen på det angripna träet men det dunstar ju så kvick,hellre nåt att blanda i färgen som tar död på di.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 23 jul-09 kl 15:33 »
Finns det inte vitt så fint det åtminstone väldigt ljusa slamfärger.
Det lyser ju upp ungefär lika bra som kalk.
Enkelt att stryka på timmerväggar också.
Och som sagt, det låter träet andas.

ja jo det är ju så jag resonerar....... en vit slam färg skulle va det optimala.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #46 skrivet: 23 jul-09 kl 15:42 »

om det vore så väl att de små liven blev torra i strupen och dog ;D  är väll kanske 10år sen korna försvann från ladugården men trägnagarna frodas vill ja lova, bara i år så har det blivit ett jejält lager "sågspån" på allt som finns där inne, så något trägnagarmördartips skulle sitta fint,har hört av di gammle att man ska pensla fotogen på det angripna träet men det dunstar ju så kvick,hellre nåt att blanda i färgen som tar död på di.
Har du en hemförsäkring så är anticimex automatiskt ansluten, är angreppen av allvarlig art så besprutar de gratis. Så varför göra så mkt besvär med dyra färger ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 23 jul-09 kl 15:45 »
Gammaldags kuprinol finns väl inte längre, annars kanske det vore bra medicin mot trämask?

PS Jag har hemförsäkring, men billigaste varianten, mest mot brand. Ingen Anticimex här inte.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 23 jul-09 kl 15:47 »
Har du en hemförsäkring så är anticimex automatiskt ansluten, är angreppen av allvarlig art så besprutar de gratis. Så varför göra så mkt besvär med dyra färger ???

jag har faktiskt redan hört med dom, det gjorde jag i våras,och de gör ingenting när det handlar om ladugården det är annat om det är bostadshuset som drabbats,de erbjöd sig att komma och spruta (anticimex) och ja det skulle bli svindyrt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #49 skrivet: 23 jul-09 kl 16:08 »

jag har faktiskt redan hört med dom, det gjorde jag i våras,och de gör ingenting när det handlar om ladugården det är annat om det är bostadshuset som drabbats,de erbjöd sig att komma och spruta (anticimex) och ja det skulle bli svindyrt.
Å tusan..kasst ju  :(

Tja, fotogen är bra säjer de, men det går ju knappt att få tag på. I danmark kan man ännu köpa det men då får man smuggla. Inge bra de heller.  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #50 skrivet: 23 jul-09 kl 16:12 »
Här fanns ett par tips mot trämask.

http://www.vagnhistoriska.org/x/?q=node/143

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 23 jul-09 kl 16:23 »
Här fanns ett par tips mot trämask.

http://www.vagnhistoriska.org/x/?q=node/143

men där var ju ett par nya tips,tack för det kimma,  kanske man skulle prova att måla med linolja?

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 23 jul-09 kl 16:26 »
en kombination kanske? tömma en sån flugspray i en linojeburk?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #53 skrivet: 23 jul-09 kl 16:41 »
Cyanväterökning måste ju vara idealet, miljövänligt (efter några timmar) och ingen kladd.  :D

Har gamla böcker nånstans som beskriver hur man gör, det var nåt med en glödande kolbädd...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #54 skrivet: 23 jul-09 kl 17:10 »
men där var ju ett par nya tips,tack för det kimma,  kanske man skulle prova att måla med linolja?
Bara linolja tror jag inte funkar, kanske för stunden, samt att man måste nog pensla på några gånger och framförallt INNAN de gräver sig IN i träet vilket kan vara svårt att veta men jag tror anticimex har koll på det. Hålen uppstår ju när de ska ut ur träet, har alltid trott det var tvärtom.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #55 skrivet: 24 jul-09 kl 01:11 »
Hur kommer de in i träet då?  ???
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #56 skrivet: 30 jul-09 kl 09:14 »
Ja det är det jag inte kommer ihåg, killen från anticimex som var här förklarade hela cykeln och deras tillvägagångssätt men jag minns inte vad han sa. Har för mig att de är milimeter små maskar när de krälar in,sen växer de till sig av att äta på träet därinne och därför måste de göra ett större utgångshål när de ska ut,därav allt spån efter deras "flygning".

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 30 jul-09 kl 09:17 »
Ja det är det jag inte kommer ihåg, killen från anticimex som var här förklarade hela cykeln och deras tillvägagångssätt men jag minns inte vad han sa. Har för mig att de är milimeter små maskar när de krälar in,sen växer de till sig av att äta på träet därinne och därför måste de göra ett större utgångshål när de ska ut,därav allt spån efter deras "flygning".

vad var hanns bästa råd ?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #58 skrivet: 30 jul-09 kl 09:29 »

vad var hanns bästa råd ?

Att låta dem komma och spreja med nåt medel om läget var akut (om man har så mycket angrepp att det äventyrade träets hållbarhet) men det bästa var att höja temperaturen i utrymmet för att driva ut lite fukt, för fukten gör träet lätt att genomborra för de små krypen. de trivdes bäst i 8-15 grader typ så man skulle antingen försöka sänka eller höja temperaturen under/över för att göra det "otrivsamt" för de små kräken.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #59 skrivet: 30 jul-09 kl 10:48 »

Hörde med ett halvt öra på radion häromdagen, att honorna ofta använder gamla insektshål för att lägga ägg i.
Finns inga såna antar jag att sprickor i träet funkar lika bra som "rede".

Dela detta:

* Inloggade just nu

589 gäster, 1 användare
Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser