Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla hönshuset med kalkfärg?  (läst 63345 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Måla hönshuset med kalkfärg?
« Svar #20 skrivet: 11 apr-09 kl 12:49 »
Två frågor:

1) Det var någon som skrev någonstans att man kan få samma parasitdödande effekt genom att helt enkelt ta kalk och kasta på väggarna. Verkar enklare än att måla... Vad tror ni om det?

2) Kan man tvätta väggarna efter att ha målat dem med kalkfärg, eller rinner färgen bort då? Att tvätta väggarna kan ju vara nödvändigt när det blir storstädning eller sanering.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Strajder

• Aspegården
« Svar #21 skrivet: 11 apr-09 kl 15:57 »
Att kasta släckt kalk på väggen låter som en en riktigt farlig övning. Kalket är starkt basiskt och speciellt besvärligt att hantera i pulverform, det är därför man blandar det med vatten så att det inte ska damma. Att andas in kalkdammet eller få det i ögonen är skadligt (se riskblad för kalciumhydroxid).

Man målar om en kalkad vägg på samma sätt som annan slamärg, exempelvis falurött. Man kan sopa av det lösa med en kvast innan man lägger på ett par lager nytt.

Värdelöst vetande: Släckt kalk heter som tillsats i mat E526 och kan förekomma i bland annat kakaoprodukter, ost och chips!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #22 skrivet: 11 apr-09 kl 16:02 »
Men man får INTE spola av en kalkmålad vägg?  :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Strajder

• Aspegården
« Svar #23 skrivet: 11 apr-09 kl 18:43 »
Visst kan man spola av en kalkad vägg men fördelen med slamfärger är att det mesta av smutsen snällt ramlar av om man borstar bort det torrt. Blöter man ner det så rinner skiten ner längs väggen istället och samlar sig i hörnen.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #24 skrivet: 12 apr-09 kl 21:44 »
Visst kan man spola av en kalkad vägg men fördelen med slamfärger är att det mesta av smutsen snällt ramlar av om man borstar bort det torrt. Blöter man ner det så rinner skiten ner längs väggen istället och samlar sig i hörnen.

Jag tänkte mest på när man ska sanera efter att ha haft ohyra, då kanske det är bäst att tvätta även väggarna för att inte småkryp eller deras ägg ska vara kvar där?

Strajder

• Aspegården
« Svar #25 skrivet: 13 apr-09 kl 09:25 »
Jag tänkte mest på när man ska sanera efter att ha haft ohyra, då kanske det är bäst att tvätta även väggarna för att inte småkryp eller deras ägg ska vara kvar där?

Jag tror du missförstått varför man använder kalk och jämför det därför med "vanlig" färg. Kalk ska nog i första hand ses som ett bekämpningsmedel. Läs exempelvis Svenska Kalkföreningens skrift Praktisk vägledning för desinfektion med kalk, särskilt avsnitt 2.4 om behandling av väggar i djurstallar (http://www.google.se/url?sa=U&start=1&q=http://www.ima-eu.org/fileadmin/downloads/lime_events_docs/Influenza_SWE_web.pdf&ei=IubiSZTZAsXM-AabgcmSCQ&usg=AFQjCNHIXeP_FesAbN53m77Lryf7ihmcGQ. Skriften refererar även till ett antal studier av kalk som medel för sanering i samband med fågelinfluensa.

Att det råkar bli vitt och snyggt just efter kalkningen är väl bara trevligt men det är framför allt mycket effektivare än vatten för att ta kål på parasiter och virus. Kalklösningen är starkt alkalisk (pH cirka 12,5) vilket är jämförbart med klorin.

Vero

« Svar #26 skrivet: 14 apr-09 kl 21:10 »
När kalkfärgen väl har torkat på väggen, är den fortfarande farlig då? Jag tänker tex om ett barn med våta fingrar tar i väggen och sedan suger på tummen eller gnuggar sig i ögonen...
The impossible just takes a little longer

Strajder

• Aspegården
« Svar #27 skrivet: 15 apr-09 kl 19:56 »
När kalkfärgen väl har torkat på väggen, är den fortfarande farlig då? Jag tänker tex om ett barn med våta fingrar tar i väggen och sedan suger på tummen eller gnuggar sig i ögonen...
Nej. Jag är ingen stor kemist, det var många år sedan jag arbetade som kemilärare! Det som händer när man kalkar är:

* Släckt kalk (Kalciumhydroxid) som är ett starkt alkaliskt, frätande ämne blandas med vatten och vi får en soppa som är basiskt och när den är blöt kan ta kål på det mesta. (Värdelöst vetande: Om man tar släckt kalk, soda och torkad fisk så får man lutfisk!)

* Blandningen av släckt kalk och vatten torkar på väggen och reagerar under torkningen med luftens koldioxid och omvandlas till kalciumkarbonat (krita). (Värdelöst vetande 2: Krita är också en tillsats till mat, då som färgämne, och heter E-170!)

Slutsats: Eftersom det vita på väggen är krita så är det helt ofarligt att äta eller få i ögonen! Faktiskt kan det vara direkt nyttigt eftersom Kalciumkarbonat är det som finns i kalktabletter!

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #28 skrivet: 15 apr-09 kl 19:58 »
Slutsats: Eftersom det vita på väggen är krita så är det helt ofarligt att äta eller få i ögonen! Faktiskt kan det vara direkt nyttigt eftersom Kalciumkarbonat är det som finns i kalktabletter!

Men fortfarande farligt för parasiter och virus?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #29 skrivet: 15 apr-09 kl 21:07 »
Ha
Jag får väl knapra på väggarna i hönshuset,
isf att ta mina kalktabletter, mot benskörhet ;)
Känner mig som häxan i Hans å Greta ;D
Hedemorahöns

Strajder

• Aspegården
« Svar #30 skrivet: 15 apr-09 kl 21:41 »
Men fortfarande farligt för parasiter och virus?
Nja, egentligen inte. Effekten motsvarar väl att dränka allt med koncentrerad klorin. Kalkar man så fylls dock alla sprickor och småhål med krita vilket ger en jämn och ren yta.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #31 skrivet: 15 apr-09 kl 21:57 »
Nja, egentligen inte. Effekten motsvarar väl att dränka allt med koncentrerad klorin. Kalkar man så fylls dock alla sprickor och småhål med krita vilket ger en jämn och ren yta.

Så man kan fortfarande behöva tvätta väggen så småningom?

Vero

« Svar #32 skrivet: 15 apr-09 kl 22:17 »
Om jag har förstått det hela rätt så bör man mocka ut och kalka om en gång om året = storrengöring
The impossible just takes a little longer

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #33 skrivet: 21 jun-09 kl 19:30 »
Hänger på tråden angående kalkfärg.

Jag ska måla taket i vårt renoverade hönshus som varit kalkat. På väggarna sätter vi plywood och målar. Plastmatta över de vackra golvbrädorna....

Jag har skrapat bort de värsta kalkflagorna. Nu har personalen i färgbutiken fått mig att köpa en (dyr) burk med putsfärg. De menade på att det var det bästa alternativet och eftersom hönsen inte kommer åt det känns det som ett bra alternativ. Men egentligen är det ju en färg ämnad för utomhusbruk.  

Vad tror ni?
Tillägg: är putsfärg detsamma som kalkslamfärg? Har jag helt enkelt bara köpt en dyrare variant? Egentligen vill jag inte har kalkfärg då det utgör en bra miljö för de små larverna som redan i dagsläget grävt alldeles för många gångar i träet. Men vad är mina alternativ?
« Senast ändrad: 21 jun-09 kl 19:36 av Solblom »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #34 skrivet: 21 jun-09 kl 20:25 »
Putsfärg, är det silikatfärg eller nåt sånt?
Står det på burken att det funkar på träunderlag (jag antar att du har trätak) så är det väl ok, men ska den användas på cementputs så är det inte helt lyckat.
Kalkslamfärg vet jag inte vad det är.
Slamfärg är t ex rödfärg, men det finns idag slamfärg i många kulörer, både ljusa och mörka.
Ljus slamfärg borde väl funka i ett hönshus tycker jag, bättre än kalk som jag anser inte hör hemma på träväggar.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #35 skrivet: 21 jun-09 kl 20:50 »
Solblom: Jag vågar påstå att du har blivit lurad av dem i färgaffären. Putsfärg är en fossiloljebaserad färg som inte lämpar sig i hönshus. Det gör däremot kalkfärg, som är både billig, ofarlig och dessutom har renhållande effekt då varken smådjur eller bakterier trivs på ytan. Det samma kan inte sägas om putsfärg.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #36 skrivet: 21 jun-09 kl 21:21 »
Felet med kalk på träväggar är ju att virket blir som kex med tiden, genomborrat av trämask.
Dom trivs utmärkt därinne, kalken drar åt sig fukt som dom behöver.

Solblom

• Västergötland
    • Tvågårdar
« Svar #37 skrivet: 21 jun-09 kl 21:44 »
Felet med kalk på träväggar är ju att virket blir som kex med tiden, genomborrat av trämask.

Just precis det där vill jag slippa, det finns redan alltför tydliga spår efter trämaskarna som det är i dagsläget. Jag vill inte slänga på nytt kalk. Men kanske blir effekten densamma med denna "putsfärg"?

"Putsfärg" som det står på burken är en helmatt vattenburen styrenakrylatfärg. Det står inte att den funkar på träunderlag som jag har - men i butiken sa det att det kommer att fungera ändå - eftersom det tidigare var målat med kalkfärg.

Skrev visst fel - kalkfärg ska det ju vara - inte kalkslamfärg.

Tur att jag har kvar kvittot så att jag kan byta - om jag behöver detta. Det här är knepigt! Vad kan då passa istället på tidigare kalkade ytor? Kanske ska kolla upp om ljus slamfärg fäster på tidigare kalkade ytor. Någon som vet?

Har precis målat blivande hönsgården med falu röd. Älskar den färgen!
« Senast ändrad: 21 jun-09 kl 21:46 av Solblom »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #38 skrivet: 22 jun-09 kl 00:05 »
Slamfärg fäster dåligt på kalkunderlag, det vet jag av egen erfarenhet (rödfärgade en gammal kalkad timmervägg).
I taket borde väl nån diffusionstät färg vara bra inbillar jag mig, då går inte fukten så lätt in i virket, och det som ändå gör det kan avdunsta uppåt.
Blank yta är också fördelaktigt, lättare att hålla rent och tätare än matt yta.
Matta färg brukar vara blank dito med tillsats av något som "förstör" den blanka ytan.
Har läst att moderna akrylatfärger för träväggar utomhus är diffusionsöppna, vet inte hur det är med din variant.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 23 jul-09 kl 08:48 »

vad är lämpligt att göra på gammal kalkad yta som är maskstungen i en ladugård,det ska inte vara djur där för tillfället i alla fall,vad är bäst att måla över kalken,jag har borstat bort det lösa,som skyddar mot vidare maskangrepp och samtidigt blir ljust och snyggt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser