Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hösilage  (läst 2377 gånger)

Babyhawk

Hösilage
« skrivet: 24 mar-09 kl 15:31 »
Kan höns äta hösilage?Eller är det för kraftigt?  ???
Tänker på vintern när färskt gräs ej finns att tillgå.
Det Tillfälliga Vanvettet knackade på min dörr, och jag ropade;
-Kom in, det är öppet!
 Full aktivitet i kläckaren! Maran, Blomme, Australorp, Araucana & blandisar...

Gamina

SV: Hösilage
« Svar #1 skrivet: 24 mar-09 kl 16:04 »
Ensilage (vilket hösilage är) är inte per automatik kraftigare än vanligt hö. Anledningen till att många tror att ensilage är kraftigare är att det från början togs till kor där man ville ha höga värden. Skillnaden förövrigt gentemot hö är att det innehåller mjölksyra som bildas vid ensileringen.
Det man ska tänka på vid fodrandet av ensilage är att risken finns att det innehåller botulin som är det gift som bakterien Clostridium botulinum tillverkar i syrefri miljö. Bakterien finns i marken så ett foder som innehåller jordklumpar eller döda djur har en ökad risk för att toxin har bildats i det.
Mina höns har fått ensilage och de verkade tycka om att srätta runt i det och även äta av det. Magarna har fungerat som vanligt på dem.
Genbank för Gotlandshöns

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 24 mar-09 kl 17:20 »
Kan höns äta hösilage?Eller är det för kraftigt?  ???
Tänker på vintern när färskt gräs ej finns att tillgå.

Höns är ju inga "gräsätare" så dom måste ju inte ha gräs under vinterhalvåret.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 25 mar-09 kl 10:27 »
Vi slänger åt hönsen hösilage (vi har hästar), hönsen äter både frö och toppar. Ger sysselsättning, proteintillskott och bra färg på gulan.

Användarnamn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 mar-09 kl 17:30 »
Höns är ju inga "gräsätare" så dom måste ju inte ha gräs under vinterhalvåret.

Vad menas med det? Mina höns äter gräs, är dom inte gräsätare ?

Gamina

« Svar #5 skrivet: 25 mar-09 kl 20:32 »
Nej höns är inte gräsätare i samma bemärkelse som tex hästar. Höns lever av frön och klarar sig alldeles utmärkt utan gräs medans en häst lever av gräs och klarar sig alldeles utmärkt utan frön (tex havre). De har helt olika tarmsystem och utvinner näringen ur maten på olika sätt. Att sedan höns precis som hästar tycker det är gott att äta den andra typen av mat ibland har inget med deras "grundfoder" att göra.
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare
conny

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser