Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför äter fåren så mycket mineraler?  (läst 3537 gånger)

Mysse

Varför äter fåren så mycket mineraler?
« skrivet: 22 mar-09 kl 16:43 »
Vi "blev med" fyra tackor i oktober. Dessa fyra tackor har på fem månader ätit drygt 42 kg "Fårfor Effekt mineralbalja". Rekommenderad dagsgiva för vuxna får är 15 - 40 g/dag, enligt vad vi har räknat ut så käkar de drygt 60g/får och dag om alla äter lika mycket. En balja är lagom till ca 40 får står det.

I början tog jag det med ro och tänkte att de kanske behövde fylla på förråden eller tyckte att det var väldigt gott och okynnesåt, då borde de väl tröttna efter ett tag tänkte jag. Nu börjar jag undra om det är något som inte står rätt till.

Utöver mineralerna får de salt, vatten och hö. På sistone har jag börjat ge dem sly som de kan gnaga barken av och smågranar (de är inte dräktiga och får inget kraftfoder).
Höet köpte vi först av en hästbonde, jättebra men grovt hö som de tyvärr inte åt så bra av. Vi fick senare tag på ett lass hö från förra säsongen som de älskar. Det höet kommer från en lantbruksskola och ser juste ut, inte lika grönt bara. Eftersom de inte är dräktiga tycker jag att det borde funka och de äter inte mer mineraler efter höbytet.

Ska jag oroa mig för något?

Jo, jag kom på att tackorna troligtvis aldrig är avmaskade, de förra ägarna sa att de var noga med att byta bete för att inte avmaska av någon anledning.   ...hmm borde kanske kolla upp det?

Välkommen hem till oss på en kopp te!

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Varför äter fåren så mycket mineraler?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-09 kl 16:52 »
Våra får äter också i mitt tycke för mycekt mineraler och jag vet liksom du inte vad det beror på, så jag ser fram emot att höra svar från andra!

Våra får går ute och äter sly mm, samt jättefint ensilage, vatten, salt och lite vete som lock, är avmaskade och fina i hullet. Några dräktiga, andra inte, men de ickedräktiga är faktiskt de som är värst med mineralerna...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 22 mar-09 kl 17:07 »
 Får som inte äter pellets med mineraler i äter antagligen mer mineraler.
Jag har aldrig upplevt något direkt okynnesätande av mineraler hos mina får.
 Hur ser hagen ut där fåren går? Just nu står två rådjur och äter ensilage ihop med mina hästar, kan det vara några som "tjuvar" mineraler av fåren?
 Har det aldrig varit slut på saltstenen så att dom någon period överätit av mineralerna?
  Just Effektbaljorna är väl avsedda för att användas till får på bete, det kan vara mindre mineraler i höet.
 Angående de icke avmaskade fåren: De förra ägarna har gjort helt rätt, man bör växla beten för att slippa avmaska i onödan, amaskning i tid och otid kan skapa resistenta parasiter. Men för att vara säker på att fåren inte har mask kan man ta ett träckprov.
                                           Mvh
                                        Charlotte
« Senast ändrad: 22 mar-09 kl 17:12 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 22 mar-09 kl 17:17 »
Hos oss är mineralbaljorna inomhus, liksom fåren är nattetid, så ingen kan komma åt att tjuväta.

Mycket möjligt att hö/ensilage och inga pellets ger ett högre intag av mineraler, för vad jag kan minnas så åt de mindre när de gick på bete. Vi låter i dagsläget våra får hållas, om inget som talar emot det skulle framkomma  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 22 mar-09 kl 17:20 »
 Nej, jag har inte begränsat mina fårs tillgång heller och har hittills inte fått problem.
 Ska jag vara ärlig så har jag aldrig funderat på åtgången i mineralbaljorna :-[
På vintern ger jag löst mineralfoder och innan jag tordes ge fritt av det (enligt tillverkaren ska det fungera pga lågt saltinnehåll så att fåren inte äter för att det är gott) så kollade jag att inte åtgången skenade iväg.
                                   Mvh
                                 Charlotte
« Senast ändrad: 22 mar-09 kl 17:23 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #5 skrivet: 22 mar-09 kl 19:02 »
Mineraler på balja brukar inehålla melass och salt (för att öka smakligheten). Detta orsakar "okynnesätandet" med all sannolikhet. Det är samma erfarenhet som jag hade med mina finull. De åt så de blev rejält dåliga i magen.
De åt inte lösa mineraler på samma sätt.
Vad jag märkt är också att ger man dem sly (löv, bark) innan man ger dem mineraler, så är intresset ganska lågt för mineraler.
Djur som inte är dräktiga och inte är avmagrade ska absolut inte ha något kraftfoder. Det är bra slöseri med pengar och resurser.

ulfg

« Svar #6 skrivet: 22 mar-09 kl 20:16 »
Birgit har helt rätt. Djur som inte är dräktiga eller avmagrade behöver inget kraftfoder om de i övrigt har tillgång till ett bra grovfoder. Därav följer att djur som är dräktiga eller avmagrade kan behöva kraftfoder om man inte har tillgång till toppgrovfoder. Det här kan vara viktigt att läsa för alla som är nybörjare med får. De två vanligaste misstagen för nybörjare är att de antingen överfodrar sina stackars djur (godissyndromet) eller underutfodrar dem (bara grovt hästhö och en pinne sly när man kommer ihåg). Ett bra, torrt ensilage är bäst. Punkt slut.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

hustran

« Svar #7 skrivet: 22 mar-09 kl 20:33 »
Jag har märkt att just mineralbaljorna tydligen är" smaskens" fåren älskar dem. Vi har de större hinkarna och de räcker länge. När vädret är för uselt så vill de gärna vara inne och då knapras det mera, "tidsfördriv"? Tyvärr är det som birgit säger, att tillverkarna ser till att det går åt när de blandar i melass bla. Jag oroar mig inte för de ser ut att må bra. De stora hinkarna verkar inte vara så "läckra". :)

Charlotte

• -
« Svar #8 skrivet: 22 mar-09 kl 21:22 »
Nu vet jag inte om Birgit har missuppfattat vad jag menade i mitt svar?!? Får som inte äter kraftfoder  med mineraler behöver förmodligen mer mineralfoder skrev jag, inte att får behöver kraftfoder... Det beror helt på, precis som ulfg skrev vad man har för grovfoder.   Även hinkarna innehåller melass men Jag har aldrig upplevt att djur som ALLTID har fri tillgång äter sig till diarré varken med balja eller hink, kanske förekommer det överkonsumtion, men Jag har inte märkt att fåren skulle må dåligt på något sätt.       Angående mineralpulver så är många såna också smaksatta och ska doseras, det är viktigt att kolla vilken sort man har.              Effekthinkarna med löst mineral  som jag köpte förut på Granngården ska ges i en daglig dos. Numera köper jag Jermin Sau och Geit som kan ges i fri tillgång. Konsumtionen minskar när fåren får bark att gnaga på eller pellets med mineraler i.               Mvh Charlotte   

Norna

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 22 mar-09 kl 21:47 »
Mineraler på balja brukar inehålla melass och salt (för att öka smakligheten). Detta orsakar "okynnesätandet" med all sannolikhet. Det är samma erfarenhet som jag hade med mina finull. De åt så de blev rejält dåliga i magen.
De åt inte lösa mineraler på samma sätt.
Vad jag märkt är också att ger man dem sly (löv, bark) innan man ger dem mineraler, så är intresset ganska lågt för mineraler.
Djur som inte är dräktiga och inte är avmagrade ska absolut inte ha något kraftfoder. Det är bra slöseri med pengar och resurser.

Mina får okynnesäter också mineraler. De har en röd balja som dom älskar  8) Den innehåller melass och jag tror det är det dom gillar. Dock har mina får aldrig blivit dåliga i magen. Dessvärre har inte deras intresse för mineralerna minskat i takt slyätandet. Mina får käkar BÅDE sly och mineraler...  :-[ Innan hade jag mineralsort som inte innehöll melass (som en saltsten såg den ut). Den slickade dom i princip aldrig på så det blev så gammal att jag slängde den.  :P Jag vet inte om de kan få i sig för mycket mineraler vid frigång?? Jag har låtit mina hållas eftersom de är tacklamm som ska lamma själva snart och då tänkte jag att de kanske behöver lite extra mineraler?  ???
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Mysse

« Svar #10 skrivet: 22 mar-09 kl 22:06 »
När vi fick fåren så fick vi med en hink med någon sorts gråvit mineral som man strör i höet, det skulle inte funka i vår foderhäck så jag gav det i en krubba. De fullkomligt vräkte i sig, då köpte jag en slickbalja istället. det är mycket riktigt melass i den. De verkar inte må dåligt på något sätt, de bajsar fina pluttar. Salt har de haft hela tiden alldeles brevid mineralbaljan.

Hustran kom med något tänkvärt. Jag ska bygga ett skyddat ställe för mineralbaljan ute istället, för jag tror också att de okynnesäter när de har tråktigt. Sly är ju också bra tidsfördriv, och deras främsta uppgift här på gården skall just bli att hjälpa oss i kampen mot slyn. Det finns ingen möjlighet att något annat djur kommer åt att tjuva.

Vi har rejält med snö här så de rör sig på en väldigt liten yta, men det har varit rent och fint i hagen hela vintern eftersom det hela tiden kommit ny snö som trollat bort skiten.

Jag skulle gärna köpa ensilage, men det går väl inte när man bara har fyra tackor? Håller sig torrt ensilage ett par månader? Vi har inte möjlighet att ha det inomhus.

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 22 mar-09 kl 22:14 »
Jag har låtit mina hållas eftersom de är tacklamm som ska lamma själva snart och då tänkte jag att de kanske behöver lite extra mineraler?  ???
Jag skulle inte oroa mig om jag vore du :)
 Hur mycket mineraler äter egentligen era får som "okynnesäter"? Hur vet man att dom inte behöver sina mineraler?
Något att tänka på kanske kunde vara om det är koppar eller inte i mineralerna om konsumtionen skulle vara enorm...
 I nya Får av Sjödin mfl tycker jag att det står mycket mer om mineraler och brist osv än vad det gjorde i förra upplagan, eller minns jag fel? Intressant är det i alla fall :)
                                    Mvh
                                Charlotte

Birgit

« Svar #12 skrivet: 23 mar-09 kl 07:51 »
Det är väl lite som med oss människor: vi äter också mer än vi borde av sådant vi finner smakligt! Grunden till intresset för sött, salt och fett är att vi i tidernas begynnelse behövde detta så konkret. Det fanns inget snabbköp att hämta mer i, så det var alltid problem att få fatt i tillräckligt mycket. Därav begäret.
Troligen samma med fåren, mineraler och salt var inte lätt tillgängligt, alltså åt de så snart det fanns inom räckhåll. Därför en benägenhet att överkonsumera idag.

Frågan är då: Ska allt vara i fri tillgång? Är det rätt och bra?

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 23 mar-09 kl 08:42 »
Mina får har inte fri tillgång på ALLT men eftersom får inte är utvecklade på våra breddgrader så är tex selentillskott väldigt viktig, detta finns i mineraler...
  Och jag erbjuder inte mina får en miljö som tillåter dom  att vandra miltals för att söka sig de mineraler dom kan behöva så JAG litar faktiskt på att forskare genom åren tagit reda på vad dom behöver i mineralväg. Och är ett mineralfoder rekommenderat att ge fri tillgång av så får dom det.
 Ser jag dessutom att dom mår bra av det så ser jag ingen anledning att sluta...
 Rätt mängd mineraler är nödvändigt för en bra tillväxt tex och jag tycker inte det är rätt att bromsa tillväxten med mineralbrist om det nu är så att man tycker bra  tillväxt är något  fel.                             
                               Mvh Charlotte   
« Senast ändrad: 23 mar-09 kl 09:07 av Charlotte »

Norna

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 23 mar-09 kl 11:15 »
Precis som ni skriver är det jätteviktigt att fåren får sitt mineralbehov tillfredsställt. Men samtidigt känns det inte så kul att tillverkarna av mineralbaljorna tjänar en massa pengar på att fåren "överäter" mineraler. Det finns ju alltid pengar att tjäna på djurägarnas oro...  :-\ Egentligen skulle jag vilja sluta med baljorna och ge någon annan form av mineral, men mina får verkar ju älska mineralbaljan så jag vet inte om jag vågar  :-[
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 23 mar-09 kl 11:32 »
 Fast vad jag vet är de flesta mineraler mer eller mindre smaksatta numera, även om det kanske beror på att tillverkarna vill sälja så beror det också på att man upptäckt att djuren inte alltid "äter vad dom behöver" utan kanske låter bli mineralerna fast dom har brist.... Dessutom binder säkert melassen ihop det hela...
 Som jag fått lära mig är det viktigt att djuren alltid har salt tillgängligt så att dom inte äter mineraler för att få i sig salt. Annars har jag inte sett någon varning om farlig överätning av baljorna.
Om man inte har väldigt mycket koppar i vattnet och ger kokraftfoder med koppar i och sedan en mineralbalja med koppar också...
 Jag undrar hur ni mäter upp att fåren överäter?
Visst kan man kolla vad tillverkaren rekommenderat och sedan se om fåren äter mer....
Men om man har baljor avsedda för betesgång och sedan ger fåren enbart hö/ensilage så kanske det inte är överätning alls?
  Jermin Sau og Geit som jag ger är lite smaksatt men jag har hittills sett att dom inte äter alltför mycket över den rekommenderade mängden trots fri tillgång. Annars finns det mineralfoder som ges i en viss dos varje dag om man är rädd att dom äter för mycket/litet.
                                     Mvh
                                  Charlotte

Lia-Ia

« Svar #16 skrivet: 23 mar-09 kl 12:54 »
Jag doserar mineralerna till fåren under stallperioden, jag har vid några enstaka tillfällen gett "fri tillgång" eftersom man säger att får inte ska överäta. Men mina har iallafall tryckt i sig mineralerna illa kvickt, så det har alltid slutat med att jag övergått till att ransonera tillgången igen. Möjligt att de tycker att de får för lite mineraler och försöker kompensera detta vid de tillfällen som jag har gett fritt.

Apropå mineralbalja så ställde jag in en sådan till fåren i somras, problemet är att mina får går tillsammans med hästarna och trots att jag hade gömt mineralbaljan under ett träd så var det en av hästarna som hittade denna och smällde i sig halva baljan en dag. När jag kom ut till hagen så stod stoet och tuggade i sig stora bitar av mineralerna. Hon hade vält ut själva mineralklumpen ur baljan och sedan var det fritt fram att ta tuggor ur denna. Så visst tillsätter dom smaskiga saker i baljan.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 23 mar-09 kl 13:07 »
Jag hade motsatta problemet när jag fick hem mina får förra året. Fick då tipset av grannen som är gammal fårbonde från Australien att ta bort saltstenen för att få dem att äta mineralerna istället.
Det funkade perfekt, så snart jag sätter tillbaks saltet skiter de i mineralerna. Antagligen får de salt så det räcker den vägen.

Men får som överkonsumerar mineraler kanske bara behöver mer salt?
Har ni alla både saltsten och mineraler tillgängliga samtidigt?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 23 mar-09 kl 16:21 »

Självklart!

Mysse

« Svar #19 skrivet: 23 mar-09 kl 18:20 »
Men får som överkonsumerar mineraler kanske bara behöver mer salt?

Jag har saltstenen alldeles bredvid mineralbaljan och de slickar även på den, men de överkonsumerar inte av saltstenen. Jag är rätt säker på att det är melassen i mineralerna som är boven (40% melass är det i min "Fårfor effekt mineralbalja") samt att de har för lite att göra på vintern.

Hagen är det dock inget fel på, den är full av sly, kuperad med lite berghäll och lite äng och den är nära huset så de kan iakta oss när vi är ute. Fast de utnyttjar just ingenting på grund av snön.

Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 4 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, ärt, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser