Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför äter fåren så mycket mineraler?  (läst 2837 gånger)

javill

  • Inlägg: 11418
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Varför äter fåren så mycket mineraler?
« Svar #20 skrivet: 23 mar-09 kl 23:41 »

Jag skulle gärna köpa ensilage, men det går väl inte när man bara har fyra tackor? Håller sig torrt ensilage ett par månader? Vi har inte möjlighet att ha det inomhus.



Med fyra tackor så ska du ge hö. Ensilage kan du ge ifall du kan få tag på det i småbal men, det brukar vara lika dyrt som hö då. En öppnad ensilagebale håller några dagar. Lite längre på vintern när det är kallt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Varför äter fåren så mycket mineraler?
« Svar #21 skrivet: 24 mar-09 kl 07:24 »
Jag har saltstenen alldeles bredvid mineralbaljan och de slickar även på den, men de överkonsumerar inte av saltstenen. Jag är rätt säker på att det är melassen i mineralerna som är boven (40% melass är det i min "Fårfor effekt mineralbalja") samt att de har för lite att göra på vintern.

Hagen är det dock inget fel på, den är full av sly, kuperad med lite berghäll och lite äng och den är nära huset så de kan iakta oss när vi är ute. Fast de utnyttjar just ingenting på grund av snön.
Ja det verkar mer som det är melassen och uttråkningen som får de att svulla mineraler.
På mina får ser jag en markant skillnad på mineralätandet om saltstenen tar slut.
Då är mineralerna slut på morgonen. Med saltsten så är där nosavtryck då och då bara.
Likaså blir mineralätandet mindre ju mer varierad kost de får så som äpplen, morötter, bröd, fruktgrenar, nässlor mm. Får känslan av att värmlänningarnra har ett relativt lågt mineralbehov. Baljan varar i all evighet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser