Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betesmark  (läst 1002 gånger)

Fiat

• -
Betesmark
« skrivet: 22 mar-09 kl 14:33 »
Hej!
Vet inte om detta är rätt ställe, men jag har ca 1,5ha granskog ca40år som jag håller på attt avverka. Det ska bli ved så det tar några år men tanken är att det ska bli betesmark så småningom. Funderade på att sätta upp eltråden redan nu och fälla innåt så man kan släppa dit djur redan från början. Nu till min fråga vad tror ni om att släppa grisar på marken och ställa ut gammla ensilagebalar som dom kan bökaner och på såvis få en bättre jordmån för gräset att växa i. Har ingen erfarenhet av grisar eller att bryta betesmark så jag behäver massor med hjälp.

fryksdaling

SV: Betesmark
« Svar #1 skrivet: 24 mar-09 kl 11:55 »
Det låter som en bra idé. Grisarna kommer böka upp rötter och luckra upp marken. Våra har gjort ett väldigt fint potatisland i höstas, gödslat, plöjt och rensat ogräs. Det behöver bara jämnas till lite... Du kan ju lyfta av tråden när du avverkar så kan du fälla åt vilket håll som helst, det är nog inte värt att ha grisarna kvar i hagen då, de kan få en gran över sig. jag vet inte vad grisar tycker om ensilage det kanske någon annan vet?

wolfsoong

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 26 mar-09 kl 20:21 »
ensilage fungerar hur bra som helst.
This is your life and it's ending one minute at a time...

ulfg

« Svar #3 skrivet: 27 mar-09 kl 12:45 »
Tycker du har en bra plan. Att stängsla och släppa in djuren redan nu tycker jag är bra. Med den successiva avverkning du bedriver kan de gå på delar av området i omgångar. Pass på att inte fälla på dem bara. Allt detta inkluderar naturligtvis att du fodrar dem på vanligt vis. Det dom hittar i marken och ensilaget räcker inte som föda utan är att räkna som terapi för dem och markbearbetning för dig.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser