Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Överledade ben på lamm.  (läst 1468 gånger)

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
Överledade ben på lamm.
« skrivet: 22 mar-09 kl 07:35 »
Igår, lördag, födde en tacka tvillingar. Jag upptäckte ganska snart att båda var ganska vingliga och att främst den enas vänstra bakben var överledat. Det böjde sig i en konstig vinkel. I övrigt verkade de pigga och gick fram och suttade på sin mor!

Varför blir det så? Är det ärftligt?

Till saken hör att det var en konstig förlossning, båda hade felläge, men tackan lyckades ändå att föda fram dem... ganska fort också.
Älskar djur... människor också!

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: Överledade ben på lamm.
« Svar #1 skrivet: 22 mar-09 kl 10:35 »
Det kanske reder ut sig.
Vi hade en liten getpojke förra året som hade haft felläge (ena frambenet och huvudet var bakåt) och inte kunde stå -för att han kunde bara stå på det frambenet som varit rakt och bakbenen- första dagen, för det gick inte på bara tre ben... Men senare skuttade han omkring som dom andra..
Benet hade varit böjd så länge in i livmodern så att det tog lite tid för det att han kunde ha det rakt och belasta det.

Så det blir nog bra  :)

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #2 skrivet: 22 mar-09 kl 10:42 »
Ja, jag tror nog att det blir bra till slut!! Lite bättre stabilitet idag verkar det som...men måste säga att det ser ju inte så roligt ut när benet far fram och tillbaka! Dock verkar det inte göra ont!
Älskar djur... människor också!

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 22 mar-09 kl 11:42 »
Nej, det verkade inte göra ont hos getkillingen heller. Bara att han inte kunde använda det ben i början.
Det ser förstås inte roligt ut, och jag visste ju först inte heller om han skulle kunna använder detta framben nån gång -men det blev ju som tur bättre.
Och det blir det ju hos dina med.  :)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #4 skrivet: 22 mar-09 kl 19:12 »
Jag tror de kommer att rätta till sig...

Jag brukar ge lammen lite extra selen o ade vitaminer om har detta...

vet ej om det är de som gör de men de brukar bli bättre på någon vecka...

är ju ganska vanligt även på kalvar ibland...
kan ev ha att göra med hur de har legat i tackan under dräktigheten...

så är de bara pigga o äter så är de ju hopp om livet
 :-[
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 3 användare
sälen, Mr.O, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser