Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekgolv  (läst 2951 gånger)

saittam

• Öland
Ekgolv
« skrivet: 21 mar-09 kl 21:42 »
hej undrar om det är någon här på forumet som har sågat och lagt in eget ekgolv

jag fundera på detta har egen ek på gården vet om en kille som sågar hyvlar spontar...
kan man använda hela stocken eller är det bara kärnvirket man använder?. 1tumm eller 2 tumm?.

Mattias
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

christian k

SV: Ekgolv
« Svar #1 skrivet: 22 mar-09 kl 09:54 »
Ja.

Det spörs,hvor noge du er på den estetiske bibten.
Svärt liten del av en svensk ek som blir snygg nok i dag.Tror Kärhs har nesten 90 prosent spill når de kjöper inn svensk ek.
Men vil du ha det rustikt går det nok.
! eller 1 1/2 tum vil nok holde.

Christian

sub rosa

« Svar #2 skrivet: 23 mar-09 kl 19:26 »
Kul att du frågar, lägger faktiskt in ett egentillverkat ekgolv i en sommarstuga på Smögen just nu i dagarna. Detta är iofs ett beställt jobb och i yrkets vägnar och eken är inte svensk utan importerad Amerikansk vitek men ändå!.
Viktigast är nog med att vara noga med att rikta ämnet nogrant, det är svårt att räta i efterhand. Jag har fräst 10*6m/m not på bägge sidor och använder lös fjäder på 6*18m/m. Tiljorna är 150*18m/m och i fallande längder. Underlaget är gammal råspont så jag skråspikar genom fjäder och not med dyckert 2*50m/m och driver med könare, detta för att tillåta viss rörelse. Golvet är bara hyvlat och obehandlat nu men ska slipas och oljas på plats, liggande. Man får inte glömma att golvet vill röra sig och att det är sitt torraste nu så jag bygger med 1-1.1/2 m/m springa i svällmån och 12-14m/m runt väggarna. Man får inte glömma att skåra tiljorna på undersidan för att motverka konkav rörelse. En skåra per 5cm tilja ca (1/3 av tjockleken djup) - av 18m/m tilja har jag allså 6m/m djupa skåror 3st på 150m/m bredd.

På din fråga om ytved så är det en smakfråga, på min beställning finns utrymme för viss ytved. Detta har ingen inverkan på hållfasthet eller så! Kvisthål, viss ytved och annat synligt förhöjer karaktären och jag ska senare tenn-fylla kvisthålen. Det blir ett vackert golv, men dyrt 32´000 ink moms pluss material och reskostnad slutnota ca45´000 för 15m2 massivt handgjort ekgolv. Men det drabbar ingen fattig - har man råd med sommarhus i Smögen så har man råd med golv! ;D
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 mar-09 kl 19:32 »
... och jag ska senare tenn-fylla kvisthålen.
Det var något nytt!
Hur tenn-fylla man, hur ser det ut när det är klart?

sub rosa

« Svar #4 skrivet: 23 mar-09 kl 20:05 »
Det var något nytt!
Hur tenn-fylla man, hur ser det ut när det är klart?
Enkelt! man smälter helt enkelt tennstavar med en blåslampa så det droppar och fyller kvisthålet. Det blir en metallisk yta som inte mattas eller oxiderar när man väl oljat in golvet. Detta utförs givetvis innan ytbehandling. Funkar även på uppkommna sprickor mm.
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!

jenses

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 mar-09 kl 21:51 »
Enkelt! man smälter helt enkelt tennstavar med en blåslampa så det droppar och fyller kvisthålet. Det blir en metallisk yta som inte mattas eller oxiderar när man väl oljat in golvet. Detta utförs givetvis innan ytbehandling. Funkar även på uppkommna sprickor mm.
Aha, såvida inga överraskningar.
Varför tenn och inte pärllim eller två-komponent-plast?
Och i vilken historisk samband använde man tekniken?

saittam

• Öland
« Svar #6 skrivet: 24 mar-09 kl 14:51 »
Kul att du frågar, lägger faktiskt in ett egentillverkat ekgolv i en sommarstuga på Smögen just nu i dagarna. Detta är iofs ett beställt jobb och i yrkets vägnar och eken är inte svensk utan importerad Amerikansk vitek men ändå!.
Viktigast är nog med att vara noga med att rikta ämnet nogrant, det är svårt att räta i efterhand. Jag har fräst 10*6m/m not på bägge sidor och använder lös fjäder på 6*18m/m. Tiljorna är 150*18m/m och i fallande längder. Underlaget är gammal råspont så jag skråspikar genom fjäder och not med dyckert 2*50m/m och driver med könare, detta för att tillåta viss rörelse. Golvet är bara hyvlat och obehandlat nu men ska slipas och oljas på plats, liggande. Man får inte glömma att golvet vill röra sig och att det är sitt torraste nu så jag bygger med 1-1.1/2 m/m springa i svällmån och 12-14m/m runt väggarna. Man får inte glömma att skåra tiljorna på undersidan för att motverka konkav rörelse. En skåra per 5cm tilja ca (1/3 av tjockleken djup) - av 18m/m tilja har jag allså 6m/m djupa skåror 3st på 150m/m bredd.

På din fråga om ytved så är det en smakfråga, på min beställning finns utrymme för viss ytved. Detta har ingen inverkan på hållfasthet eller så! Kvisthål, viss ytved och annat synligt förhöjer karaktären och jag ska senare tenn-fylla kvisthålen. Det blir ett vackert golv, men dyrt 32´000 ink moms pluss material och reskostnad slutnota ca45´000 för 15m2 massivt handgjort ekgolv. Men det drabbar ingen fattig - har man råd med sommarhus i Smögen så har man råd med golv! ;D

intressant. många bra tipps,du har ingen möjlighet att lägga upp lite bilder på dit golv...
MVH Mattias

sub rosa

« Svar #7 skrivet: 26 mar-09 kl 20:36 »
intressant. många bra tipps,du har ingen möjlighet att lägga upp lite bilder på dit golv...
MVH Mattias
Jag var i Smögen idag och slipade och oljade golvet. Jag ska tillbaka nästa vecka för att sätta inklädnad till en trappa i anslutning till golvet så jag kan ta lite mobilbilder då kanske. Det blev fantastikt vackert när oljan kom på! 8). Beställaren kommer inte vilja ha kvar sina gammla furugolv i angränsande rum. Det är skilnad på skit och pankaka! ;D

Gunhild

« Svar #8 skrivet: 05 apr-09 kl 20:11 »
tänk på att om du ska göra golvet själv måste det torka. Antingen i en tork eller måste det ligga tort flera år, vi gjorde eget golv och det har både sprukit och torkat i sär.

saittam

• Öland
« Svar #9 skrivet: 05 apr-09 kl 21:01 »
tänk på att om du ska göra golvet själv måste det torka. Antingen i en tork eller måste det ligga tort flera år, vi gjorde eget golv och det har både sprukit och torkat i sär.

hur länge lät du ditt golv ´ligga och torka innan du la in det?...

Mattias

sub rosa

« Svar #10 skrivet: 05 apr-09 kl 22:51 »
hur länge lät du ditt golv ´ligga och torka innan du la in det?...

Mattias
Jag skulle rekomendera att du köper antingen färdigtorkad ek eller låter ett sågverk såga och torka din ek. Torkprocessen speciellt avseende ek är knepig som Gunhild påpekar så har den en tendens att självspricka. Inte ens proffs på virkestorkning karar av det alla gånger.

Sen är det en sak om massivgolv och det klimat där det ska ligga. Väl på plats ska golvet ha gott om utrymme att svälla och krympa efter årstiden och den reelativa fuktigheten. Det golv jag lägger nu (den torraste perioden) ska klara augusti:s fuktighet och därför så är golvet lagt med medvetna glipor på ca 2mm/tilja.

saittam

• Öland
« Svar #11 skrivet: 13 apr-09 kl 22:30 »

hej  Gunhild
hur länge lät du dtitt golv torka? är det ändarna som spricker för dig eller  är det hella brädan?.
Mattias

Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser