Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gäller för bygglov utanför detalj planerat område.  (läst 19347 gånger)

Chaan

• -
    • chaaniversum
SV: Vad gäller för bygglov utanför detalj planerat område.
« Svar #20 skrivet: 30 mar-09 kl 15:23 »
Jag har inte ens satt spaden i backen och har redan bränt ca 25 000 på bara papper. Lagfart, bygglov, bygganmälan, nybyggnadskarta, radonmätning... Och jag väntar med spänning på beskedet om byggfelsförsäkringen... En försäkring som det är lag på att man måste ha, men man har ingen som helst möjlighet att få ut en ända spänn på den om man bygger själv. Nånstans kring 12 000 spänn som jag lika gärna kunde slänga i sjön.  :o  >:(  >:( Har överklagat men fick avslag...

Det där var extremt tror jag. Jag var och tittade på en tomt i en avfolkningskommun där det bara var fråga om enstaka tusenlappar för bygglov. Säger dock inte att lagarna är bra. Övertagande av lagfart är även en rätt onödig avgift vid köp av en fastighet. Jag menar vad går skattepengarna till då.

Däremot finns det ju ännu fler kallduschar som iofs går utanpå ämnet för den här tråden - men som går i samma stil - som att det ska kosta 20 000:- bara för att få igång elen även om den redan är inkopplad fysiskt - givetvis helt utan koppling till de faktiska kostnaderna för elbolaget. Och anslutning till vatten och avlopp som kommunerna runt om också gaddat ihop sig om en rejäl över-en-kam-avgift även om det råkar vara en meter från tomten. Bra timlöner för elbolag respektive kommuner för jobb som tar ett par timmar i vissa fall. De är popstjärnor  :-X
« Senast ändrad: 30 mar-09 kl 15:42 av Chaan »

Rödskägg

• Småland
« Svar #21 skrivet: 30 mar-09 kl 15:52 »
Inte för att jag är nå'n vän av kommunala avgifter, men den där ledningen där i tomtgräns uppstod inte av sig själv/fanns där sedan Big Bang. Den är placerad där av någon, denna någon vill oftast ha betalt för sitt jobb.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

hildegard

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 30 mar-09 kl 16:10 »
Jag blir mer förvirrad ju mer jag läser om bygglov.

Det verkar variera kraftigt i pris var i landet man bor.

Vad gäller utanför detalj planerat område?
Vad brukar ett bygglov kosta?

Vad är det som sätter priset?
Hur an man komma billigt undan?

Vad är grunden till att man inte får bestämma över sin egen tomt?

Har någon nå bra tips på hur man an sätta sig in i detta träsk;-)
I vår kommun, Kinda, så får man bygga utan bygglov utanför detaljplanerat område på följande sätt:
40 kvm vid permanent boende, 25 kvm vid fritidsboende. Hör med din kommun, vad de har bestämt.

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #23 skrivet: 30 mar-09 kl 16:14 »
Inte för att jag är nå'n vän av kommunala avgifter, men den där ledningen där i tomtgräns uppstod inte av sig själv/fanns där sedan Big Bang. Den är placerad där av någon, denna någon vill oftast ha betalt för sitt jobb.

Vi kan samla in 30% av allas inkomster till det.
« Senast ändrad: 30 mar-09 kl 16:16 av Chaan »

Huggorm

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 30 mar-09 kl 18:41 »
Vi kan samla in 30% av allas inkomster till det.
Ja, det är jäkla konstigt att just dom saker som man själv skulle ha nytta av aldrig någonsin kan skattefinansieras...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 30 mar-09 kl 21:54 »
Det där var extremt tror jag. Jag var och tittade på en tomt i en avfolkningskommun där det bara var fråga om enstaka tusenlappar för bygglov. Säger dock inte att lagarna är bra. Övertagande av lagfart är även en rätt onödig avgift vid köp av en fastighet. Jag menar vad går skattepengarna till då.

Däremot finns det ju ännu fler kallduschar som iofs går utanpå ämnet för den här tråden - men som går i samma stil - som att det ska kosta 20 000:- bara för att få igång elen även om den redan är inkopplad fysiskt - givetvis helt utan koppling till de faktiska kostnaderna för elbolaget. Och anslutning till vatten och avlopp som kommunerna runt om också gaddat ihop sig om en rejäl över-en-kam-avgift även om det råkar vara en meter från tomten. Bra timlöner för elbolag respektive kommuner för jobb som tar ett par timmar i vissa fall. De är popstjärnor  :-X

Bara bygglovet gick på drygt 6000:- för mig. Och så bygganmälan innan det på 3500:-... Vad jag inte fattar är varför man först ska ansöka och betala en bygganmälan och sen dessutom ett bygglov... Men Östersunds kommun är inte direkt en utflyttningskommun. Kanske har nåt med det att göra. Vissa tomter på attraktiva lägen nära stan har gått för över en miljon.  :o

Vattenanslutningen kommer att kosta 56 000 för mig... Och bredbandsanslutningen 15 000. Det enskilda avloppet visar sig vad det hamnar på...  :-\
Tur att elen redan fanns där från början i alla fall...  ::)

Själva husbygget kommer att bli billigt i den här takten...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 30 mar-09 kl 21:59 »
Det värsta är att man inte gärna kan bygga ett billigt hus efter att ha lagt så mycket pengar på det runt omkring, det skulle ju kännas dumt...

Skytten

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 30 mar-09 kl 22:03 »
Och bränna endast 500 kWh i månaden när anslutningen kostat flera tiotusen ;D

En gång i tiden var avgifterna ungefär lika för alla anslutningar, telefon 300 kr t.ex.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #28 skrivet: 30 mar-09 kl 22:51 »
Menar du byggfelsförsäkringen? Hur menar du att du struntade i den? Jag får inte börja bygga förrän jag har den klar.  ???

/Sara

Jag sa att jag inte behövde nåt i och med att vi byggde på löpande räkning och allt byggmaterial redan fanns i min lagård. Efter lite diskussion fram och tillbaka så slapp jag.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 30 mar-09 kl 23:21 »
Jag sa att jag inte behövde nåt i och med att vi byggde på löpande räkning och allt byggmaterial redan fanns i min lagård. Efter lite diskussion fram och tillbaka så slapp jag.

Vem var det som till slut avgjorde att du inte behövde en byggfelsförsäkning?

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 30 mar-09 kl 23:24 »
Det värsta är att man inte gärna kan bygga ett billigt hus efter att ha lagt så mycket pengar på det runt omkring, det skulle ju kännas dumt...

Mitt hus kommer inte att bli så väldigt dyrt att bygga eftersom vi (läs pappa) gör allt själv, men det kommer att bli väldigt genomtänkt och välgjort. Kommer inte att tumma på kvalitén.  ;)
Jag har förresten köpt tapet till väggen i hallen... Vaddå inte börja i rätt ände?? Det var en riktigt läcker tapet...  ;D

/Sara

Huggorm

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 30 mar-09 kl 23:27 »
Du får skynda dig med huset nu så du inte hinner ombestämma dig och vill ha annan tapet  ;D

Jag började också i fel ände med stugan jag snickrar på. Det finns en massa jord och gräs kvar som måste grävas bort, jag får göra det mellan golvreglarna nu. Det var ju tjäle när jag började...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #32 skrivet: 30 mar-09 kl 23:51 »
Oj, det kanske är lite krångligare än att tapetsera om en tre meter lång vägg...  ;)

Men snacka om att det kliar i fingrarna att börja bygga! Det är ju nästan olidligt! Men det ligger fortfarande en massa snö i vägen, så jag får väl hålla mig lite till...  ::)

/Sara

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #33 skrivet: 31 mar-09 kl 07:58 »

Ja, det är jäkla konstigt att just dom saker som man själv skulle ha nytta av aldrig någonsin kan skattefinansieras...

Du menar inte att du tycker vi får bra tjänster för skatterna?

Bara bygglovet gick på drygt 6000:- för mig. Och så bygganmälan innan det på 3500:-... Vad jag inte fattar är varför man först ska ansöka och betala en bygganmälan och sen dessutom ett bygglov... Men Östersunds kommun är inte direkt en utflyttningskommun. Kanske har nåt med det att göra.

Kostnaderna har nog med platsen att göra ja. Alla kommuner har ju minst en bygglovshandläggare men om den personen (i en väldigt liten kommun) sitter i en barackliknande byggnad (som där jag var) och inte har så mycket att göra så kan de väl inte ta så mycket. Om de däremot sitter centralt i en riktig stad i kanske fina lokaler - och bygg och planavdelningen jobbar hårt - är det väl en annan sak.

Vattenanslutningen kommer att kosta 56 000 för mig...

Det är inte billigt.

Och bredbandsanslutningen 15 000.

Hårt, har du inte täckning för trådlöst?

Tur att elen redan fanns där från början i alla fall...  ::)

Påslagen? Grejen är ju att de tar hutlöst för att bara starta ett elabonnemang.

Själva husbygget kommer att bli billigt i den här takten...  ::)

/Sara

Ok alltid något.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #34 skrivet: 31 mar-09 kl 08:06 »
Vem var det som till slut avgjorde att du inte behövde en byggfelsförsäkning?

/Sara

Att kommunen släppte frågan. Jag fick bygglovet beviljat och alla hadde förträngt frågan om försäkringen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Rödskägg

• Småland
« Svar #35 skrivet: 31 mar-09 kl 08:28 »
Det kan ju finnas någon individ som har plöjt ner 150 loppor i enskilt VA som inte tycker att hans 30% ska gå till andras VA lika lite som allt annat som är till för de som bor i tätorter.

Henry David Thoreau

manna

• -
« Svar #36 skrivet: 31 mar-09 kl 08:52 »
Att kommunen släppte frågan. Jag fick bygglovet beviljat och alla hadde förträngt frågan om försäkringen.

Här jobbar vi åt motsatt håll. Försöker förtränga handläggarna på plan&bygg...  ;)

Börjar med andra tillbyggnaden om en månad, förhoppningsvis. Gör färdigt "skalet" och låter interiören ta sin tid, så har vi uppfyllt kravet att ha avslutat bygget inom fem år. Ingen behöver ju veta hur det ser ut inomhus. Men först var det ju köket...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #37 skrivet: 31 mar-09 kl 09:18 »
Det kan ju finnas någon individ som har plöjt ner 150 loppor i enskilt VA som inte tycker att hans 30% ska gå till andras VA lika lite som allt annat som är till för de som bor i tätorter.

Har dom redan gjort, tomterna är klara med anslutningar och allt men ingen köper dem pga avgifterna.

Rödskägg

• Småland
« Svar #38 skrivet: 31 mar-09 kl 09:26 »
Så då ska man helt frankt och i strid med kommunallagen ge bort dem???

Den kommun som inte har ett antal osålda tomter såväl villa som industri dito är riktigt illa ute. Det bör dessutom finns ett antal detalplanelagda. samt mark reserverad i översiktsplaner, annars kan det knappast gå bra. Tyvärr är det ett stort antal kommuner i landet som har dessa problem, skapade av de tjänstemän och politiker vi och våra förfäder valt (direkt eller indirekt)

Nu har vi nog kommit tillräckligt långt bort från både disskusionen samt forumets syfte :-)

Henry David Thoreau

Huggorm

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 31 mar-09 kl 09:45 »
Färgelanda kommun säljer tomter för en krona styck, men man måste betala VA-anslutning samtidigt, den kostar 96k. Ändå billigt. I min egen kommun kostar det från 140k för en helt ny villatomt inklusive VA-anslutningar

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser