Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gäller för bygglov utanför detalj planerat område.  (läst 19349 gånger)

sixten76

• Gäst
Jag blir mer förvirrad ju mer jag läser om bygglov.

Det verkar variera kraftigt i pris var i landet man bor.

Vad gäller utanför detalj planerat område?
Vad brukar ett bygglov kosta?

Vad är det som sätter priset?
Hur an man komma billigt undan?

Vad är grunden till att man inte får bestämma över sin egen tomt?

Har någon nå bra tips på hur man an sätta sig in i detta träsk;-)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Vad gäller för bygglov utanför detalj planerat område.
« Svar #1 skrivet: 20 mar-09 kl 17:33 »
Det enklaste är att du tar kontakt med din kommun, den övermäktiga Plan- och Bygglagen är den samma över hela landet, men hur man sen tillämpar den lokalt varierar. Antingen tar du kontakt med Byggförvaltningen direkt, eller nosar du runt på kommunens hemsida.

Och visst är det ett träsk, men för den som bor utanför detaljplanerat område är inte träsket värre än att en kan gå över det med sina vanliga lagårdsstövlar ;) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 20 mar-09 kl 22:26 »
Är det nybyggnadtion?

Vi bygger till vårat hus och bor utanför planerat område!!!!

Kostnad för bygglov 6000:-
Sen så kostade bygganmälan detsamma!!!!

;)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Mabande

« Svar #3 skrivet: 20 mar-09 kl 23:29 »
- Förmodligen några fall av "goda grannar" som spontant satt upp "insynsskyddande" plankstaket om 4-5 meters höjd eller nåt annat briljant som blockerar utsikt eller förstör landskapet...

Så vitt jag vet (vilket ju tyvärr inte alltid är lika mycket som jag tror jag vet) så krävs det bygganmälan och bygglov även utanför detaljplanen, men just p.g.a. att det är oplanerat område så är det betydligt lättare att få tillstånd för "annorlunda" eller skrymmande konstruktioner - säkrast är att kontakta kommunen och fråga vad som gäller (det går ju alltid att inte helt avslöja vem man är / var man bor om man är orolig att de ska kolla upp vad man pysslar med) :)

Det som sätter priset är väl kommunens skattning av vad folk kan tycka det är värt att spendera på att inte göra något olagligt ;)
Billigaste sättet att komma undan är nog att sätta sig in i vad som gäller för din kommun och bli paragrafmästare - finns ju kryphål för det mesta.

Redigering: strök ett helt felaktigt påstående i och med att bygglovet inte alltid krävs om det bara gäller viss tillbyggad o.s.v.
« Senast ändrad: 21 mar-09 kl 01:23 av Mabande »

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 23 mar-09 kl 00:01 »
Jag har ingen aning om vad det är som sätter priset på bygglov och bygganmälan och såna saker. Allt jag har kommit fram till i och med mitt byggande av ett nytt bostadshus är att det är på tok för jävla dyrt.  >:(
Jag har inte ens satt spaden i backen och har redan bränt ca 25 000 på bara papper. Lagfart, bygglov, bygganmälan, nybyggnadskarta, radonmätning... Och jag väntar med spänning på beskedet om byggfelsförsäkringen... En försäkring som det är lag på att man måste ha, men man har ingen som helst möjlighet att få ut en ända spänn på den om man bygger själv. Nånstans kring 12 000 spänn som jag lika gärna kunde slänga i sjön.  :o  >:(  >:( Har överklagat men fick avslag...

Nåt som jag fick veta i samband med att jag ansökte om bygglovet var att det gick mycket fortare att få bygglovet klart när man bygger i stadsplanlagt område jämfört mot ute på vischan. I planlagda områden finns det nämligen en massa klara regler för vad som är tillåtet och inte, vilket innebär att varje enskild handläggare kan avgöra om du får bygga eller inte. Bygger man utanför planlagt område ska ärendet upp i byggnadsnämden. Och det kan ta tid.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 mar-09 kl 07:07 »
Jag har inte ens satt spaden i backen och har redan bränt ca 25 000 på bara papper. Lagfart, bygglov, bygganmälan, nybyggnadskarta, radonmätning... Och jag väntar med spänning på beskedet om byggfelsförsäkringen... En försäkring som det är lag på att man måste ha, men man har ingen som helst möjlighet att få ut en ända spänn på den om man bygger själv. Nånstans kring 12 000 spänn som jag lika gärna kunde slänga i sjön.  :o  >:(  >:( Har överklagat men fick avslag...

Härligt, vilket geschäft. Vad blir det för straff om man struntar i något eller några av dessa avlatsbrev?

Rödskägg

• Småland
« Svar #6 skrivet: 23 mar-09 kl 08:47 »
Sara, påståendet om handläggningstider gäller endast om stadsbyggnationen följer gällande detaljplan, på landet finns ju ingen detaljplan så då måste ärendena passera nämnden.

tyvärr är det ju så att inte alla är lika ansvarstagande och tekniskt kunniga som personerna på detta forum så bygglovsförfarandet är nog nödvändigt för att försöka trygga befolkningens hälsa och välbefinnande. Avgiften brukar motiveras med att tillståndsdelen av bygglovskontoren ska vara självförsörjande.

Byggfelsförsäkringen är bedrägeri, övriga kommentarer helt överflödiga.

Det är jävligt trist att allt detta kostar kraft och pengar men om folk fick göra som de ville... törs inte tänka tanken, har sett och hört planer på så mycket dumt. vill bara tillägga att i normala fall är jag knappast för samhällskontroll men vad gäller bygglov behövs den verkligen.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

wikhall

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 mar-09 kl 10:37 »
Bor du öppet eller inne i en skog? Det kan spela stor roll...
Jag jobbade i expeditionen på det lokala Plan- och byggkontoret i två år, att tala med vissa handläggare är som när den blinde slåss...
Och vem är du själv? Är du arkitekt har du det bra förspänt på många vis. Det är t ex tack vare vissa progressiva arkitekter det är tillåtet att bygga lerhus i Sverige idag.
I praktiken var det inte så 1980!

Det finns inget bra svar att ge. Prata med dem och hoppas på att du får en bra handläggare, det finns alla sorter.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 mar-09 kl 12:35 »
Det är för mycket krångel med bygglovsärenden, vår kommun har nu delegerat även landsbygdens bygglov till tjänstemän, med en instruktion och det får inte ta mer än tre veckor, om det inte finns synnerliga skäl, och bygget är stort.

Bygger man på sådant sätt att man inte har efarenhet av tekniken hos kommunen, så är det bra att referera till ett redan genomfört projekt av liknande slag.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 24 mar-09 kl 00:08 »
Härligt, vilket geschäft. Vad blir det för straff om man struntar i något eller några av dessa avlatsbrev?

Jag får inte börja bygga förrän alla papper är färdiga, godkända och inlämnade till handläggaren. That´s it.

/Sara

Attes matte

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 24 mar-09 kl 00:37 »
Sara, påståendet om handläggningstider gäller endast om stadsbyggnationen följer gällande detaljplan, på landet finns ju ingen detaljplan så då måste ärendena passera nämnden.

tyvärr är det ju så att inte alla är lika ansvarstagande och tekniskt kunniga som personerna på detta forum så bygglovsförfarandet är nog nödvändigt för att försöka trygga befolkningens hälsa och välbefinnande. Avgiften brukar motiveras med att tillståndsdelen av bygglovskontoren ska vara självförsörjande.

Byggfelsförsäkringen är bedrägeri, övriga kommentarer helt överflödiga.

Det är jävligt trist att allt detta kostar kraft och pengar men om folk fick göra som de ville... törs inte tänka tanken, har sett och hört planer på så mycket dumt. vill bara tillägga att i normala fall är jag knappast för samhällskontroll men vad gäller bygglov behövs den verkligen.

Ja, självklart så skulle en del byggen se mer än lovligt missanpassade ut om man fick göra precis som man ville när man skulle bygga, men man skulle ju kunna tycka att det skulle räcka med ett bygglov... Men bygglov OCH en bygganmälan... Har man en gång lämnat in alla ritningar så kan man ju tycka att dom skulle vara nöjda med det. Men icke...  ::) Jag vet fan inte hur många kopior av alla ritningar jag har lämnat in. Nåja, nu verkar dom ha fått nog av ritningar i alla fall.

Men den där jäkla byggfelsförsäkringen är jag riktigt förbannad på. Tydligen så är en lagändring på g, men det spelar visst ingen roll för min del eftersom det inte är klart. Alltså gäller nuvarande lag. Däremot så försäkrar bolaget tydligen inte byggnationer under ett visst antal basbelopp, vilket totalt blev 450 000. Om man bygger till ett värde som ligger under detta kan dom alltså neka en att teckna försäkringen, vilket är vad jag hoppas på nu. I ansökan har vi nämligen skrivit att bygget kommer att kosta 415 000.  ;D Men vad händer då i så fall, moment 22 eller?  ??? Jag får inte börja bygga förrän jag har en byggfelsförsäkring, men bolaget vill inte försäkra bygget eftersom värdet är för lågt. Vad gör man då?

Angående handläggningstiderna så syftade jag mest på ett "standardhus". Ett sånt går riktigt fort att få godkänt om det är inom stadsplanlagt område, men trots att det är "standard" så ska det upp i nämnden om det är på vischan.

/Sara

manna

• -
« Svar #11 skrivet: 24 mar-09 kl 09:10 »
Jag blir mer förvirrad ju mer jag läser om bygglov.

Det verkar variera kraftigt i pris var i landet man bor.

Vad gäller utanför detalj planerat område?
Vad brukar ett bygglov kosta?

Vad är det som sätter priset?
Hur an man komma billigt undan?

Har någon nå bra tips på hur man an sätta sig in i detta träsk;-)

Mitt hetaste tips är att du kontaktar Plan& Bygg i din kommun.

Att komma billigt undan är svårt när det gäller avgifter du är tvungen att betala. Lättare att göra kloka, förbilligande val när det gäller själva bygget.

I vår kommun kostade bygglov och bygganmälan ca 6000 kr tillsammans. Byggfelsförsäkring behövde vi inte, eftersom kostnaderna för våra tillbyggnader inte överskrider 400000 kr. Allt pappersarbete tog en sjusabla tid. Svensk standard och energideklaration var hur viktigt som helst. Vi skulle dessutom kontakta byggingenjören så att hon fick komma och kontrollera bl a takstolar och stomme (fast när det var dax för inspektion, så hade hon ändå inte tid).

Har sett på tok för många "vildbyggen" för att tro folk om att kunna bygga ordentligt, så bygglov är nog inte helt fel. Men visst är det samtidigt ett träsk. Många knasiga och tidskrävande situationer uppstår dessutom när nya regler ska tillämpas vid ex tillbyggnad på gammal fastighet.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 mar-09 kl 09:28 »
Att komma billigt undan är svårt när det gäller avgifter du är tvungen att betala. Lättare att göra kloka, förbilligande val när det gäller själva bygget.

Vilket är en vansinnig prioritering i det långa perspektivet...

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 24 mar-09 kl 09:33 »
Det är krångligt, och i planerat tättbebyggt område, finns det givetvis fler krav som måste tillgodoses, detta har gällt sedan medeltiden, man bekymrade sig mycket om t.ex. brandsäkerhet.

På landsbyggd har det inte varit samma kontroll historiskt, och dessa byggen har i de flesta fall varit goda för sina ändamål.

Det är inte nödvändigt till den grad som man förespeglar ett allmännintresse hur ett hus är byggt, minimikrav räcker, plus de krav man måste ställa på avlopp och annan miljöpåverkande verksamhet.

Minns ni när man inte fick bygga med bara en vattenklosett i  en lägenhet eller hus. Hus utan vattenklosett var inte godkänt.
Lån var villkorade på ett sådant sätt att alla hus blev väldigt lika. Kataloghus blev det vanligaste.

Ta en titt på hur man bygger i Österrike, oftast lokala små byggherrar, inget eller lite prefabrcerat, samt en byggkostnad som är mycket lägre än här. Husen är dessutom tänkta att kunna underhållas och hålla i hundratals år, inte rivas efter sjuttio.

Svenska byggsektorn är en slags organiserad "maffia" där fack, byggbolag, stat  och finanssektorn samverkar och skapar och expanderar sina behov, inte olikt ett militärindustriellt komplex.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

manna

• -
« Svar #14 skrivet: 24 mar-09 kl 10:07 »
Vilket är en vansinnig prioritering i det långa perspektivet...

Vad menar du?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

jenses

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 24 mar-09 kl 10:36 »
Selektiv ordblindhet? (kloka, förbilligande val )

manna

• -
« Svar #16 skrivet: 24 mar-09 kl 10:49 »
Selektiv ordblindhet? (kloka, förbilligande val )

Kanske är det så.

Jag menar i alla fall att t ex köpa virket hos den lokala sågaren i stället för på bygghandeln, leta begagnade takpannor, återanvända och återvinna, allmänt vara lite om sig och kring sig och inte bara dyrköpa allting. Jag menar inte att lägga papier maché på taket och bygga avloppssystem av sugrör bara för att det råkar vara billigt.  Ska man bygga, så ska man använda schyssta grejer, annars är både tid och pengar åt helvete.

Klart förbilligande är att skaffa ett bra kontaktnät, låta bygget ta tid, och att tänka efter före. Lite hamstergener skadar inte.

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 mar-09 kl 14:45 »
Vad menar du?
Menade att det är bättre att satsa pengar på själva bygget än på byråkratin runt. Men om valen dessutom är kloka, vilket jag kanske inte läste först, så får det väll gå.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #18 skrivet: 28 mar-09 kl 21:48 »
Jag struntade i byggförsäkringen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 28 mar-09 kl 23:26 »
Jag struntade i byggförsäkringen.

Menar du byggfelsförsäkringen? Hur menar du att du struntade i den? Jag får inte börja bygga förrän jag har den klar.  ???

/Sara

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser