Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kringgå bygglov..  (läst 19846 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Kringgå bygglov..
« skrivet: 19 mar-09 kl 10:44 »
Just nu ringt Park & Natur (dom jag arrenderar marken för min bostad av), dom hade inga problem med att jag byggde vaktelhus och växthus.. men dom rådde mig att kolla med Fastighetskontoret.. sagt och gjort..
Vaktelhuset blir va 8 kvm och skall ligga mitt på tomten.. och växthuset ca 15 kvm och ligga precis vid vägen.. dvs växthuset behövs det bygglov bör..

Ingen större lust att betala 5000 i bygglovsavgifter för att ansöka om ett lov för ett simpelt växthus.
Tanken snurrade att kringgå detta.. dels flytta in växthuset minst 4,5 meter från vägen, sen bygga det max 15 kvm.. och bygga vaktelhuset på hjul.. då bör jag ej bli tvingad att ha bygglov.. vad tros om det?
Har även ett utedass.. kan man utöka det utan att behöva bygglov?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Bo

SV: Kringgå bygglov..
« Svar #1 skrivet: 19 mar-09 kl 11:33 »
Bäst växthus får man om man gräver ner det så att det enda som syns är en flack kupol. Man har då en trappa ner till en rund stensatt plats med en rund mur omkring och bakom kanten på den har man odlingsbädden i bekväm arbetshöjd.

Skulle förvåna mig, om någon sedan klagade på att man inte anhållit om tillstånd.

Ungefär såhär men här är en bänk runtom också:

Majasmamma

• Gästrikland
« Svar #2 skrivet: 19 mar-09 kl 12:05 »
Kanske kan du "allvetande" Palleman svara på hur man räknar ut kostnaden för bygglov?
Är det arbetstiden för tjänstemannen?
Beror kostnaden på storleken på byggnaden?
Eller hur funkar det där????? ???
Vill man så kan man ;P

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 20 mar-09 kl 22:41 »
Det går inte att kringgå bygglov genom att ställa saker på hjul. Är det att betrakta som byggnad så är det.

Frågan är väl vad som är rimligt. Själv resonerar jag så att är byggkostnaden lägre än bygglovet så bygg! Risken är att man får påhälsning och då kan man snabbt riva ner det som det handlar om. Lägger du ner pengar och energi på byggandet så kan det vara värt kostnaden.

Tanken med bygglov är inte att sätta dit någon som bygger ett litet växthus om inte påverkar någon annan - utgå från det. Och håll dig väl med grannarna!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 20 mar-09 kl 22:53 »
Kanske kan du "allvetande" Palleman svara på hur man räknar ut kostnaden för bygglov?

Varje kommun bestämmer sin bygglovstaxa själv, så det kan variera från ställe till ställe. Bygglovstaxan är ändå säkert inget som kommunen hemlighåller, så det bör vara ganska lätt att ta reda på exakt hur den är utformad. Förmodligen har den ju beslutats av byggnadsnämnden, och då finns hela taxan om inte annat som bilaga till ett protokoll, som säkert är offentlig handling. En någotsånär servicemedveten kommun ser naturligtvis till att såna där dokument ligger ute på nätet.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 mar-09 kl 23:16 »

Kostnaden beror på storleken på underskottet i kommunens budget kontra hur oattraktiv kommunen är för nyinflyttning

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 21 mar-09 kl 00:23 »
Du kan bygga en byggnad även som växthus med friggebodslagen. Vaktekburen kan konstureras så det inte är en byggnad om den är så liten att den kan flyttas runt (hundkoja är inte byggnad).
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

johnwarik

• hantverkare på fri fot, 1000konstnär utan värkstad
    • Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 23 mar-09 kl 22:25 »
har hört att om en byggnad står på samma ställe i tio år och du kan bevisa det och ingen anmälan om det har kommit in så behövs inget bygglov.

så om du kamoflerar huset och kommer på ett bra sätt att bevisa att det stått där så e de ju klart billigaste sättet.  :D
hantverkare med fötterna på vägen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 mar-09 kl 22:31 »
har hört att om en byggnad står på samma ställe i tio år och du kan bevisa det och ingen anmälan om det har kommit in så behövs inget bygglov.

så om du kamoflerar huset och kommer på ett bra sätt att bevisa att det stått där så e de ju klart billigaste sättet.  :D

Nja, efter tio år kan dom inte längre tvinga dig riva byggnaden, men den blir inte laglig för det.

Någon som blev ertappad för svartbygge fick söka bygglov i efterhand, och som straff tredubblades bygglovskostnaden.

wikhall

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 mar-09 kl 14:29 »
Grästak är ett bra sätt att kamouflera huset på. De tar flygfoto lite då och då, fast inte så mycket just nu då ekonomin är usel.
Träd och buskar som skymmer överhuvudtaget. Håll dig väl med grannarna också så de inte får för sig att ange dig.
Så håller det nog i tio år...

Luffsen

• -
« Svar #10 skrivet: 25 mar-09 kl 14:37 »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

wikhall

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 jul-09 kl 08:44 »
En annan grej: Bygg något arkitektoniskt väldigt speciellt, med en speciell byggteknik som är ovanlig. Bli sedan, om du inte redan är det, kompis med ett antal arkitekter, gärna några stadsarkitekter och helst då den i din kommun om sådan finnes.
Skulle sedan något ske så att de vill att du river det, så säg att det kan du väl göra, men att nämnden och ansvariga tjänstemän i ärendet i och med detta kommer att bli rikskändisar... det är en  variant.

Prata med handläggare först och ventilera om du får eller inte får eller inte behöver lov. Använd sedan detta och säg att du helt missförstått dem, vilket är mycket  lätt då de ofta uttrycker sig som den blinde slåss...

Bygg runda hus, skitsvårt att definiera kvadratmeter. Utedass stod det om, bygg på höjden. Och som sagt, håll dig väl med grannarna. Gå med i jaktlaget eller kyrkokören.

Sano

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 22 jul-09 kl 08:47 »
Flervåningsutedass!  ;D
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 22 jul-09 kl 12:49 »
Flervåningsutedass!  ;D

Halaj!

Idén är inte ny...

//T

Rödskägg

• Småland
« Svar #15 skrivet: 23 jul-09 kl 09:36 »
Ja, Palleman i jaktlaget ;D
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 23 jul-09 kl 16:51 »
Det får bli kyrkokören då!  ;D
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

massey-35

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 24 jul-09 kl 22:51 »
så länge byggnaden sitter på hjul, dvs flyttbar så krävs inga bygglov . sen är det upp till dej hur stor byggnad du kan flytta ;) .
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 25 jul-09 kl 02:12 »
Halaj!

Idén är inte ny...

//T

;D

Luffsen

• -
« Svar #19 skrivet: 25 jul-09 kl 11:55 »
Funkar idén då? Har hört historier om folk som fått söka bygglov för vedhögar på tomten... och för husvagnar som permanentparkerats.
Men det kanske är bara just - historier?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

825 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser